ایجاد رونق صنعتی در سواحل مکران با گازرسانی به چابهار

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان اینکه تاکنون ۱۲ هزار میلیارد تومان برای گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان هزینه شده است، تأکید کرد که گازرسانی به چابهار در سواحل مکران رونق صنعتی ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرنگار شانا، حسن منتظرتربتی شامگاه پنجشنبه (۱۹ فروردین‌ماه) در نشست پیگیری طرح‌های گازرسانی در استان سیستان و بلوچستان که با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت و مسئولان استانی برگزار شد، گفت: موضوع گازرسانی به سیستان و بلوچستان از ابتدای تشکیل دولت یازدهم به‌عنوان یکی از مسائل مورد توجه ریاست‌جمهوری و وزارت نفت مطرح شد، در حالی که به‌دلیل فاصله طولانی آن از پارس جنوبی نسبت به انجام آن ناامیدی‌ها و اما و اگرهایی وجود داشت.

وی افزود: خط لوله هفتم سراسری هم با محوریت اینکه گاز از عسلویه برای صادرات به پاکستان بیاید اجرا شده بود، اما هم موضوع پاکستان به دلایلی متوقف بود و هم اینکه گازرسانی در سیستان و بلوچستان مطرح نبود تا اینکه بحث گازرسانی به زاهدان دنبال شد و خوشبختانه در اسفندماه سال ۱۳۹۵ با حضور رئیس‌جمهوری نخستین بخش خط لوله ایرانشهر به زاهدان به بهره‌برداری رسید، پیش از آن هم ایرانشهر به شبکه گاز متصل شده بود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: در مجموع در استان سیستان و بلوچستان به‌دلیل پهناوری ۲ هزار کیلومتر خط لوله گاز طراحی و برنامه‌ریزی کرده‌ایم که مقدار زیادی است؛ ۳۰۰ کیلومتر آن تا شهر زاهدان اجرا شده و ۷۷۰ کیلومتر خطوط لوله در حال اجراست و توسعه در سه محور شمال (زاهدان و زابل)، جنوب (ایرانشهر و چابهار) و شرق استان (پالیزان و میرجاوه) برنامه‌ریزی شده است و اجرایی می‌شود که گازرسانی در محور جنوبی استان به‌دلیل رونق صنعتی که در سواحل مکران ایجاد می‌کند بسیار راهبردی است.

تربتی با بیان اینکه سرمایه پیش‌بینی‌شده برای اجرای این خطوط لوله با شبکه گازرسانی داخل شهرها بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان است که تأمین ورق و لوله آنها انجام شده است، گفت: تاکنون بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان در مجموع پروژه‌های گازرسانی استان هزینه شده است.

وی با اشاره به بهره‌گیری از پنج استان دیگر به‌عنوان استان معین در گازرسانی به این استان، اظهار کرد: خطوط لوله ۳۶ اینچ و ۲۴ اینچ در استان سیستان و بلوچستان تا شهریورماه امسال راه‌اندازی می‌شوند.

معاون وزیر نفت در امور گاز یادآور شد: هم‌اکنون شبکه توزیع گاز در زهک ۲۳ درصد، در محمدآباد ۵۴ درصد، در دوست‌محمد ۲۲ درصد و در ادیمی ۹۰ درصد پیشرفت داشته است و خطوط تغذیه نیز به‌زودی در این شهرها اجرایی می‌شود.

کد خبر 315125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =