تولید بیش از ۱۷ میلیارد مترمکعب گاز شیرین در پالایشگاه سوم پارس جنوبی

مدیر پالایشگاه سوم مجتمع گاز پارس جنوبی اعلام کرد که پارسال با تکیه بر توان داخلی، بیش از ۱۷ میلیارد مترمکعب گاز در این مجموعه شیرین‌سازی شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، محمد شفیع موذنی با تأکید بر اینکه مجتمع گاز پارس جنوبی به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده گاز در کشور سرآمد است، گفت: در سال ۹۹ همچنین بیش از ۲۰ میلیون بشکه معیانات گازی نیز در فازهای ۴ و ۵ مجتمع گاز پارس جنوبی تولید شد.

وی به تولید محصول اتان و پروپان این پالایشگاه در سال ۹۹ نیز اشاره و تصریح کرد: در همین بازه زمانی، بیش از ۷۷۰ هزار تن اتان و ۶۰۰ هزار تن پروپان در این پالایشگاه تولید شده است.

>>> بیشتر بخوانید؛

کارنامه مثبت صنعت گاز در عبور از زمستان ۹۹

مدیر پالایشگاه سوم مجتمع گاز پارس جنوبی درباره اقدام‌ها و دستاوردهای مهم این پالایشگاه در سال ۹۹ اظهار کرد: اقدام‌های اصلاحی انجام‌شده روی سیکل آمین ردیف‌های گازی سبب رفع مشکل افزایش افت فشار برج جذب ردیف‌های گازی شد و ضمن حذف توقفات متعدد ردیف‌های گازی در طول سال، تولید سال ۹۹ را نسبت به تولید چند سال اخیر ۳ درصد افزایش داده است.  

موذنی ادامه داد: اجرای موفق پروژه تکمیل فرآیند جذب گوگرد محصولات پروپان و بوتان که افزون بر تثبیت کیفیت آینده و محصول راهبردی، به کاهش ۷۵ درصدی مصرف کاستیک،کاهش هزینه تولید و کاهش ۷۵ درصدی دورریز کاستیک به محیط زیست شده، دیگر دستاورد مهم پالایشگاه سوم در سال ۹۹ است.

وی همچنین گفت: تکمیل آزمون‌ها و سنکرون برق پالایشگاه با برق پشتیبان که بهره‌برداری دائمی از برق پشتیبان را مقدور ساخته و راه‌اندازی پالایشگاه در مواقع قطع برق را تسریع کرده و تعویض غربال مولکولی ردیف‌های گازی و بهبود شرایط عملیاتی ردیف‌های گازی که تولید اتان را نزدیک به تولید طراحی افزایش داده است دو مورد دیگر از دستاوردهای مهم پارسال  است.

اقدام‌های مهم سال ۹۹ در حوزه تعمیرات پالایشگاه سوم مجتمع گاز پارس جنوبی

مدیر پالایشگاه سوم مجتمع گاز پارس جنوبی با بیان اینکه کارکنان و متخصصان این مجموعه در بخش تعمیرات با همه توان و تلاش شبانه‌روزی در مسیر شکوفایی و تولید پایدار گام بر می‌دارند، اظهار کرد: انجام ۱۷۷۵۷ دستور کار تعمیراتی با صرف ۵۶۶۳۲۶ نفرساعت کارکرد در سال ۹۹ نشان از عزم راسخ و ستودنی این متخصصان و کارکنان بخش تعمیرات پالایشگاه سوم است.

موذنی تصریح کرد: انجام تعمیرات ۴۸ هزار ساعته ردیف ششم توربین، اتصال شبکه برق پالایشگاه سوم به شبکه سراسری و امکان دریافت تا ۲۰ مگاوات به طور دائم و تا ۳۰ مگاوات به طور موقت از شبکه سراسری و نیروگاه متمرکز که سبب بهبود شاخص‌های مصرف انرژی در پالایشگاه سوم شد و اصلاح سیستم EIS در همه ایستگاه‌های برق پالایشگاه سوم به‌منظور جلوگیری از آسیب به تجهیزات تابلوهای فشار ضعیف در زمان عملکرد EIS (شامل انجام تغییرات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مورد نیاز) از دستاوردهای واحد تعمیرات پالایشگاه سوم در سال ۹۹ است.

وی یادآور شد: ارتقای سیستم روشنایی پیرامونی پالایشگاه سوم از طریق تعویض لامپ‌های بخار سدیم با لامپ‌های LED که افزون بر بهبود قابل توجه روشنایی اطراف پالایشگاه، سبب کاهش مصرف انرژی شد و رفع خرابی متوازن نشدن شفت مغناطیسی توربو اکسپندر ردیف چهرم گازی در محور Z از دیگر موارد مهم در این حوزه است.

کد خبر 315374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =