۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
  • کد خبر: 315598
تعمیر و نوسازی ناوگان دریایی؛ برنامه ۱۴۰۰ نفت خزر

مدیرعامل شرکت نفت خزر از برنامه‌ریزی گسترده برای تعمیر و نوسازی ناوگان دریایی این شرکت خبر داد و برنامه‌های تدوین‌شده را در دو بخش سکوی نیمه‌شناور ایران امیرکبیر و شناورهای کاسپین به تفکیک تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، علی اصولی برنامه‌های تدوین‌شده در این حوزه را در دو بخش سکوی نیمه‌شناور ایران امیرکبیر و شناورهای کاسپین به تفکیک توضیح داد و گفت: در بخش شناورهای کاسپین، پس از سه مرحله تجدید گواهینامه‌های مربوطه، درنتیجه آخرین بازرسی ویژه انجام‌شده از سوی سازمان بنادر و دریانوردی و موسسه رده‌بندی، نفت خزر ملزم به انجام تعمیرات زیرآبی در مراکز تعمیراتی معتبر شده که با تدوین شرح خدمات و انجام فرآیند مناقصه و مشخص شدن پیمانکار داخلی مربوطه برنامه‌ریزی برای اجرایی کردن آن در حال انجام است.

بر اساس این گزارش، ناوگان دریایی شرکت نفت خزر که از سال ۸۸ وارد مدار عملیاتی شده، شامل یک فروند سکوی نیمه‌شناور با نام ایران امیرکبیر و سه فروند شناور پشتیبانی کاسپین است که با توانمندی شرکت‌های داخلی با همکاری شرکت‌های خارجی طراحی و تحت کلاس موسسه رده‌بندی بین‌المللی DNV (عضو IACS) ساخته و عملیاتی شده‌ است. از زمان عملیاتی شدن ناوگان نفت خزر، بازرسی‌های سالانه توسط شرکت‌های مورد تأیید داخلی به‌طور منظم روی ناوگان این شرکت صورت پذیرفته و بازرسی‌های ویژه برای سکو و شناورها نیز تاکنون از طریق استفاده از توانمندی شرکت‌های داخلی به‌صورت زیرآبی انجام گرفته است.

وی افزود: درباره شناورهای کاسپین ۱ و ۲، بازرسی برای صدور گواهینامه تا اسفندماه سال ۹۶ با تجهیزات و روش‌های جایگزین بدون از آب‌گیری شناورها صورت گرفت و پس از آن و بر اساس الزام سازمان بنادر، تمدید گواهینامه‌های شناورها تنها با انجام تعمیرات زیرآبی بدنه و تجهیزات شناورها با از آب‌گیری آنها در یاردهای تعمیراتی امکان‌پذیر است.

بدون تمدید گواهینامه‌ها، شناورها امکان انجام عملیات ندارند

مدیرعامل شرکت نفت خزر درباره ضرورت انجام این بازرسی‌ها گفت: بدون تمدید گواهینامه‌های شناورها، امکان عملیات شناورها در دریای خزر و پشتیبانی از سکوی ایران امیرکبیر وجود ندارد؛ در واقع وجود شناورهای کاسپین ۱ و ۲ برای هرگونه عملیات جابجایی و پشتیبانی سکو الزامی است و انجام هرگونه عملیاتی بدون این شناورها با مشکل روبه‌رو می‌شود.

بر اساس این گزارش، با توجه به قوانین دریایی که از سوی سازمان جهانی دریانوردی (IMO) و مؤسسات رده‌بندی ابلاغ می‌شود، شناورهای دریایی در بازه‌های زمانی تعریف‌شده باید بازرسی شوند، همچنین بازرسی ویژه برای تجدید گواهینامه‌های شناور انجام می‌پذیرد و این‌ کار ممکن است پس از تعمیرات اساسی بدنه زیرآبی در صورت نیاز (بنا به تشخیص سازمان رده‌بندی) انجام شود. این بازرسی‌ها در کنار بازرسی‌های سالانه شناورها انجام می‌شود و لازمه بازرسی‌های ویژه، بازرسی‌های سالانه برای تمدید گواهینامه‌های شناورهاست.

تعمیرات اساسی تجهیزات سکوی ایران امیرکبیر

اصولی درباره وضع سکوی ایران امیرکبیر (از نظر کلاس) هم توضیح داد: در بخش سکوی نیمه‌شناور ایران امیرکبیر نیز در نتیجه بازرسی‌های ویژه موسسه رده‌بندی به‌صورت زیرآبی و بازرسی‌های انجام‌شده از سوی چند شرکت صاحبنام مستقل، نیاز به انجام برخی فعالیت‌ها مانند تعویض آندهای فداشونده و ارتقا و تعمیرات سیستم ضدخوردگی روی سازه سکو مشخص شد که این فعالیت‌ها داخل آب طراحی و انجام شده است. ماشین‌آلات و تجهیزات سکو هم مطابق توصیه‌های سازنده بر اساس ساعات کارکرد این تجهیزات در بخش‌های مختلف اعم از حفاری، زیر دریا، مولدهای اصلی، جرثقیل، کنترل، وینچ‌ها، بلیج و بالاست و سیستم خنک‌کاری آب دریا، ایمنی، فضای زیست، رنگ‌آمیزی و... تهیه شده و شرح خدمات و اسناد مناقصه با برگزاری مناقصات مجزا، از سال ۱۳۹۹ اجرایی شده و هم‌اکنون با جدیت در حال اجراست.

به گفته وی، برنامه‌ریزی و انجام تعمیرات اساسی روی تجهیزات هر سکوی حفاری، چه در خشکی و چه در دریا، لازمه نگهداشت موفق و رسیدن به سطح آمادگی لازم برای اجرای پایدار اهداف آینده کاربری از سکو است که بر این مبنا در این پروژه، تعمیرات اساسی و تأمین کالای ۱۶ زیرسیستم از مجموعه تجهیزات سکوی ایران امیرکبیر مدنظر قرار گرفته است. این سیستم‌ها که از سوی سازنده‌های مطرح خارجی ساخته شده‌اند به شکل کامل و با استفاده از توان داخلی اورهال شده و طبق پروسه ارائه‌شده شرکت سازنده و با رعایت استانداردهای روز دنیا دمونتاژ، سرویس، بازسازی و مونتاژ نهایی می‌شوند.

مدیرعامل شرکت نفت خزر با بیان اینکه در این بخش چالش‌هایی در حوزه‌های مهندسی، خرید و اجرا وجود دارد، با اشاره به منحصربه‌فرد بودن بعضی تجهیزات، دسترسی به منابع خدماتی واجد شرایط یا نمایندگان معتبر شرکت‌های سازنده را از جمله این چالش‌ها عنوان کرد و افزود: پروژه رنگ‌آمیزی سکو، تعمیرات اساسی فضای زیستی و تعمیرات اساسی چهار دستگاه مولد برق با ظرفیت هرکدام ۲.۸ مگاوات با به‌کارگیری پیمانکارهای داخلی در حال اجراست.

رنگ‌آمیزی و تعمیرات اساسی فضای زیستی سکو

اصولی تصریح کرد: پس از گذشت نزدیک به ۱۱ سال از ساخت و راه‌اندازی این سکوی منحصربه‌فرد که نماد صلابت و افتخار صنعت نفت ایران در دریای خزر است و با توجه به عملیات‌هایی که این سازه در این سال‌ها انجام داده، مطابق با بررسی کارشناسان متخصص و بازید از نواحی مختلف سکو و مشورت با کارشناسان، این نتیجه حاصل شد که برای جلوگیری از زنگ‌زدگی و خوردگی بیش از حد، باید روی بیشتر نواحی سکو رنگ‌آمیزی اساسی صورت گیرد که پروژه رنگ‌آمیزی سکو در ضمیمه قرارداد راهبری و نگهداشت، مردادماه سال گذشته به پیمانکار مربوطه ابلاغ شد و این کار در حال انجام است.

وی به تعمیرات فضای زیست سکو به‌عنوان یکی دیگر از دستور کارهای این شرکت اشاره کرد و گفت: پس از بررسی شرایط محل اسکان سکو توسط کارشناسان فنی شرکت نفت خزر، با توجه به عواملی مانند گذشت حدود ۱۱ سال از ساخت سکو و عدم تعمیرات اساسی در این مدت، استقرار سکو در موقعیت‌های متفاوت حفاری، استفاده و اسکان پیمانکاران مختلف در فضای زیست سکو و استهلاک سیستم‌های لوله‌کشی و تخلیه، شرایط اسکان نامناسب ارزیابی شده و اقدام‌های لازم برای انجام تعمیرات در برنامه نفت خزر قرار گرفته است.

تعمیرات اساسی چهار دستگاه مولد سکو

مدیرعامل شرکت نفت خزر به انجام ۲۴ هزار ساعت تعمیرات اساسی روی چهار دستگاه مولد در سکوی ایران امیرکبیر با اتکا به توان متخصصان و کارشناسان داخلی اشاره کرد و گفت: از آنجایی که تمامی تجهیزات موجود روی این سکو به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم توسط انرژی الکتریکی تغذیه و این انرژی توسط مولدها تأمین می‌شود، باید به‌صورت مستمر سلامت این بخش پایش شود. در واقع شرایط نامطلوب کارکرد موتورها سبب شد انجام فرایند تعمیرات اساسی آنها در اولویت کاری مدیریت مهندسی و ساختمان شرکت نفت خزر قرار گیرد و با انجام فرآیند مناقصه، پیمانکار مربوطه انتخاب و این مهم نیز وارد فاز اجرایی تعمیرات و تأمین کالا شده است.

به‌روزرسانی سیستم کنترل و اتوماسیون صنعتی سکو

اصولی به برنامه تعمیرات اساسی و به‌روزرسانی سیستم کنترل و اتوماسیون صنعتی سکوی نیمه‌شناور ایران امیرکبیر هم اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه مدت‌زمان طولانی از نصب و بهره‌برداری سیستم‌ها و تجهیزات ایمنی و آتش‌نشانی و نجات جان این شرکت می‌گذرد، لازم است به‌منظور حفظ استانداردها و رعایت الزامات ایمنی سکو و تجهیزات باارزش موجود و جان کارکنان شاغل، نسبت به نوسازی این تجهیزات اقدام کرد که با تهیه شرح خدمات و سایر اسناد برای برگزاری مناقصه به‌منظور جذب پیمانکار مجرب داخلی اقدام‌های لازم صورت پذیرفته است.

ضرورت تعمیرات و نصب و راه‌اندازی تجهیزات در سیستم‌های آب توازن و آب خنک‌کننده دریا و بیلج موجود در سکوی نیمه‌شناور ایران امیرکبیر هم موضوع دیگری بود که مدیرعامل شرکت نفت خزر به آن اشاره کرد و افزود: سیستم ورودی‌های آب به سکو از طریق Sea Chest ها به‌مدت ۱۱ سال است که بازرسی دقیق و تعمیر نشده و بنا بر گزارش‌های مهندسی، شیرآلات و لوله‌کشی این بخش باید تعویض و روزآمد شود که با تهیه شرح خدمات و دیگر اسناد برای برگزاری مناقصه به‌منظور جذب پیمانکار مجرب داخلی اقدام لازم صورت پذیرفته است.

وی با بیان اینکه تازه‌ترین اقدام‌های تعمیراتی انجام شده روی تجهیزات زیر دریای سکوی امیرکبیر که یکی از مهم‌ترین بخش‌ها برای عملیات حفاری است مربوط به سال ۲۰۱۳ میلادی و آخرین آزمون انجام‌شده مربوط به سال ۲۰۱۴ قبل از حفاری چاه دوم در بخش ۶.۲ بوده است، ادامه داد: از تاریخ یادشده به بعد با توجه به عدم فعالیت حفاری توسط سکو در دریای خزر، تعمیرات این تجهیزات به‌صورت موردی و با توجه به قابلیت‌های نفرات راهبر شامل مهندس تجهیزات زیر دریا و دستیار مهندس تجهیزات زیر دریا روی آنها انجام شده و با توجه به محدودیت بودجه، مبنای کلی انجام تعمیرات، صحت‌سنجی بر اساس آزمایش‌های استاندارد و حداقل‌سازی تعمیرات مورد نیاز و قطعات یدکی مرتبط بوده است که مهندسان شرکت نفت خزر به‌خوبی با استفاده از توان داخلی این تعمیرات را انجام داده‌اند و از هدررفت هزینه‌های هنگفت توسط شرکت‌های خارجی و خروج ارز از کشور جلوگیری کرده‌اند.

اصولی اظهار کرد: امیدواریم با انجام تعمیرات اساسی و نوسازی ناوگان شرکت نفت خزر به‌عنوان دارایی ارزشمند شرکت ملی نفت ایران در دریای خزر که بیشتر از سوی شرکت‌های توانمند داخلی در حال انجام است تا پایان سال ۱۴۰۰ آماده عملیات و حفاری در ساختارهای شناسایی‌شده شویم.

کد خبر 315598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =