پیاده‌سازی نرم‌افزار مدیریت اطلاعات فنی در نفت مناطق مرکزی

شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، نرم‌افزار مدیریت اطلاعات فنی (TDMS) را با هدف ایجاد بانک اطلاعاتی پویا و با رویکرد ثبت و آرشیو اطلاعات بخش بالادستی صنعت نفت و گاز طراحی و پیاده‌سازی کرده است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، شیروان شعبانی، رئیس اداره مهندسی پتروفیزیک این شرکت درباره قابلیت‌های این نرم‌افزار گفت: نرم‌افزار مدیریت اطلاعات فنی با نام اختصاری TDMS، با هدف ایجاد بانک اطلاعاتی پویا و با رویکرد ثبت و آرشیو اطلاعات فنی بخش بالادستی صنایع نفت و گاز و استفاده از توان فنی و تخصصی شرکت نفت مناطق مرکزی در این شرکت پیاده‌سازی شده است.

وی افزود: این نرم‌افزار قابلیت ورود داده و جست‌وجوی سریع و پیشرفته را دارد و از انعطاف کافی برای پردازش اطلاعات و امکان تولید انواع گزارش‌ها و نمودارهای فنی تحلیلی و مدیریتی برخوردار است. این نرم‌افزار امکان ثبت همه اطلاعات موجود اعم از عملیات‌ها، مطالعات و آزمایش‌های انجام‌شده روی چاه‌ها، میدان‌ها و تأسیسات مرتبط را در یک چرخه کاری (Work Flow) برای کاربران براساس سطوح دسترسی تعیین‌شده میسر می‌کند.

رئیس اداره مهندسی پتروفیزیک شرکت نفت مناطق مرکزی ایران اظهار کرد: این نرم‌افزار در مرحله نخست اطلاعات تولید روزانه همه چاه‌های شرکت نفت مناطق مرکزی ایران را مدیریت کرده و هم‌اکنون به‌صورت برخط در مناطق عملیاتی غرب و شرق کشور آماده بهره‌برداری و بارگذاری اطلاعات است.

شعبانی درباره نیازهای صنعت و مراحل اجرای طراحی و پیاده‌سازی این نرم‌افزار تصریح کرد: صنعت نفت کشور با قدمتی بیش از ۱۰۰ سال که مخازن نفت و گاز توسعه‌یافته نیمه دوم عمر خود را می‌گذرانند، همواره با چالش‌هایی از حیث مدیریت داده روبه‌رو بوده است. اطلاعات ذی‌قیمتی که با نزدیک شدن به پایان عمر مخازن و کاهش فشار و در پی آن تولید، ارزش و احساس نیاز به آنها به‌منظور انجام محاسبات و تحلیل‌های کارشناسی و تصمیم‌سازی‌های مدیریتی دوچندان می‌شود.

وی درباره ضرورت استفاده از این نرم‌افزار اعلام کرد: مدیریت و تحلیل داده‌های تولید و به‌کارگیری این اطلاعات در مدل‌های مخازن همسو با مدیریت یکپارچه، بهینه و صیانتی از نیازهای ضروری صنعت نفت است. براین اساس، تلاش گسترده‌ای در این خصوص در اداره مهندسی پتروفیزیک انجام شد تا این اطلاعات در محیطی کارا و امن مدیریت شود و از ابتدای مهر سال ۱۳۹۱ با به‌کارگیری این نرم‌افزار با همکاری مدیریت امور فنی، عملیات پیاده‌سازی و جانمایی اقلام اطلاعاتی تولید آغاز شد و از تاریخ یادشده به‌صورت روزانه همه اطلاعات تولید چاه‌های شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در این سامانه بارگذاری و روزآمد می‌شود.

بر اساس این گزارش، از جمله قابلیت‌های این نرم‌افزار می‌توان به مواردی همچون امکان تعریف سطوح ساختار داده بدون محدودیت سطح، دسترسی برای هر سطح ساختار درختی نودهای اطلاعاتی پویا، دسته‌بندی مکان‌های اطلاعاتی بدون محدودیت، تعریف پارامتر (فیلد) برای هر مکان اطلاعاتی بدون محدودیت، تعریف انواع فهرست‌های پایه برای استفاده در تعاریف پارامترها، انواع داده‌های یک مکان اطلاعاتی بدون محدودیت، دریافت اطلاعات برای بارگذاری با فرمت‌های DBF، SQL، TXT اشاره کرد.

امکان آرشیو الکترونیکی مستندات و پیوست‌های هر داده، آرشیو کردن الگوهای رقومی مورد استفاده در سیستم TDMS، تعریف انواع مکان‌های استقرار و نصب تجهیزات به‌صورت درختواره بدون محدودیت، نسبت دادن اطلاعات تعریفشده در ساختار داده به مکان‌های اطلاعاتی تعریف‌شده، دریافت اطلاعات موقعیت جغرافیایی داده‌ها از سیستم‌های GIS و بارگذاری آنها در سیستم، اطلاعات جغرافیایی GIS، ثبت وقایع‌نگاری و عملکردی برای هر مکان اطلاعاتی و ثبت لاگ‌شیت‌های بهره‌برداری و تولید هر میدان، چاه و تجهیز از دیگر قابلیت‌های آن به‌شمار می‌رود.

کد خبر 315668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =