برنامه‌ریزی برای اجرای ۱۵ طرح نگهداشت و افزایش تولید گاز

طرح افزایش و نگهداشت تولید گاز از میدان‌های دی، سفیدزاخور، هالگان، سفیدباغون، خارتنگ، گردان، ارم، پازن، مدار، توس، بابا قیر، بیستون، فاز ۲ آغار به همراه توسعه پالایشگاه گازی فراشبند و نیز احداث ایستگاه تقویت فشار گاز برای میدان‌های سرخون و شانول در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی این شرکت اعلام کرد: نظر به ضرورت تأمین پایدار زنجیره خوراک پالایشگاه‌های گازی و حفظ تراز گاز کشور، طرح افزایش و نگهداشت تولید گاز از میدان‌های دی، سفیدزاخور، هالگان، سفیدباغون، خارتنگ، گردان، ارم، پازن، مدار، توس، بابا قیر، بیستون، فاز ۲ آغار به همراه توسعه پالایشگاه گازی فراشبند و نیز احداث ایستگاه تقویت فشار گاز برای میدان‌های سرخون و شانول در دستورکار شرکت ملی نفت ایران قرار گرفته است.

اجرای این طرح بزرگ افزایش و نگهداشت تولید گاز که در قالب یک بسته متشکل از ١۵ میدان طراحی شده است، افزایش تولید گاز و میعانات گازی را به همراه خواهد داشت که مدت اجرای آن چهار سال و منابع اعتباری آن در چارچوب ماده (١۲) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور در نظر گرفته شده است.

این طرح که در استان‌های فارس، بوشهر، هرمزگان، کرمانشاه و خراسان‌رضوی از سوی شرکت ملی نفت ایران تعریف شده و مورد حمایت و تصویب هیئت مدیره این شرکت قرار گرفته است، افزون بر تحقق شعار سال ١۴٠٠ که با عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نام‌گذاری شده، تأثیر قابل توجه‌ای بر بهبود شرایط اشتغال در این استان‌ها خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، برآوردها نشان می‌دهد ایران تا سال ۲٠۴٠ میلادی همچنان رتبه برتر بزرگ‌ترین ذخایر گازی جهان را در اختیار دارد. به نظر می‌رسد به‌منظور افزایش سهم درآمدی کشور از این ظرفیت عظیم و تکمیل دستاوردهای شرکت ملی نفت ایران، دستگاه‌های مرتبط باید موضوع اصلاح الگوی مصرف انرژی کشور را در دو حوزه فرهنگی و فناوری در دستور کار قرار دهند.

کد خبر 315692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =