۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰
  • کد خبر: 316160
توسعه سرمایه‌گذاری بالادستی آرامکو در ۲۰۲۱

سعودی آرامکو با توجه به روند احیای اقتصاد جهان و بالطبع رشد تقاضای نفت پس از بحران کرونا تصمیم به افزایش سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی صنعت نفت گرفته است. آرامکو قصد دارد رقم سرمایه‌گذاری خود را از ۱۹.۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ به ۲۵.۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ برساند که بخش اعظم افزایش سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۱ مربوط به بخش بالادستی صنعت نفت است.

بر اساس صورت سود و زیان سه ماه نخست، شرکت آرامکو در سه ماه نخست ۶.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داشته که از سه ماه چهارم سال ۲۰۱۹ تاکنون بی‌سابقه است.

پیش‌بینی می‌شود اگر آرامکو با همین الگو تا پایان سال سرمایه‌گذاری کند رقم سرمایه‌گذاری این شرکت به ۲۵.۹۸ میلیارد دلار برسد. سود عملیاتی شرکت آرامکو در سه ماه نخست برابر ۴۱ میلیارد دلار گزارش شده که ۶ میلیارد دلار بیشتر از مدت مشابه پارسال است. سود خالص نیز با رشد ۵ میلیارد دلاری نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن به ۲۱.۷ میلیارد دلار رسیده است.

شایان ذکر است که بخش اعظم سود عملیاتی حاصل شده به بخش بالادستی مربوط می‌شود و بخش پایین‌دستی تنها ۴.۴ میلیارد دلار از مجموع سود عملیاتی را به خود اختصاص داده است.

عربستان سه میدان نفتی زلف، مرجان و بری را که توسعه آنها متوقف شده بود برای توسعه به مناقصه گذاشته است. طبق برنامه اعلام شده، میدان مرجان با افزایش ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز به ظرفیت تولید ۸۰۰ هزار بشکه در روز تا سال ۲۰۲۵ می‌رسد و میدان بری نیز با دو برابر ظرفیت تولید خود که معادل ۵۰۰ هزار بشکه در روز است، در همین افق زمانی تولید خواهد کرد. میدان فراساحلی زلف نیز که هم‌اکنون دارای ظرفیت تولید ۸۲۵ هزار بشکه در روز است با سرمایه‌گذاری جدید شاهد افزایش ظرفیت ۶۰۰ هزار بشکه در روز می‌شود.

نفت تولیدی از این میدان به‌طور میانگین دارای گرانروی کمتر از ۲۹ API است، البته در کنار افزایش ظرفیت تولید، این سرمایه‌گذاری آرامکو سبب می‌شود گاز همراه این میدان‌ها که حدود ۲.۵ میلیارد فوت مکعب (۷۰ میلیون مترمکعب) در روز است نیز به بهره‌برداری برسد و به پالایشگاه گازی «تنجیب» منتقل شود.

آرامکو معتقد است اضافه شدن این ظرفیت تولید نفت حدود ۱.۱۵ میلیون بشکه در روز جبران افت تولید طبیعی میدان‌های نفتی عربستان تا سال ۲۰۲۵ را می‌کند و عربستان همچنان دارای حداکثر ظرفیت تولید ۱۲ میلیون بشکه در روز خواهد بود. حال آنکه دولت عربستان اخیراً به آرامکو فرمان افزایش ظرفیت تولید نفت تا ۱۳ میلیون بشکه در روز را داده بود. نکته جالب توجه در این میان تلاش عربستان در شرایط فعلی بازار نفت برای تقویت سهم بازار از طریق توسعه سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی است، موضوعی که این شرکت در سال‌های گذشته در برنامه کاری خود نداشت و در عوض تلاش می‌کرد بخش پایین‌دستی و گاز خود را در سطح ملی و بین‌المللی توسعه دهد.

 طبق برآوردهای انجام‌شده جریان نقدی آزاد آرامکو نیز در سه ماه نخست سال به ۱۸.۸۸ میلیارد دلار رسیده که از سال ۲۰۱۹ تاکنون بی‌سابقه بوده است. آرامکو با این جریان نقدی بدون نیاز به انتشار اوراق بدهی می‌تواند سود سهام حدود ۱۸.۷۶ میلیارد دلار خود را در سه ماه نخست سال پرداخت کند و در سه ماه‌ دوم، سوم و چهارم به‌دلیل متوقف کردن برنامه کاهش تولید داوطلبانه و افزایش تولید نفت خام در چارچوب توافق‌های اوپک پلاس با افزایش تولید و بالطبع درآمد بیشتری روبه‌رو می‌شود که ظرفیت این شرکت برای ایفای نقش فعال‌تر در بازار نفت و توسعه بیشتر بخش بالادستی را فراهم خواهد کرد.

منبع: مدیریت امور اوپک وزارت نفت

کد خبر 316160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =