تأیید عملکرد پایدار نخستین الکتروپمپ ایرانی طرح گوره - جاسک

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت از راه‌اندازی و تأیید عملکرد پایدار نخستین الکتروپمپ ۲.۸ مگاواتی (3BB) ساخت ایران در طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک خبر داد و گفت: این پمپ سایز بسیار بزرگ (Huge Size) و پیشرفته را به‌طور کامل شرکت‌های ایرانی ساخته‌اند و هم‌اکنون با شرایط پایدار در تلمبه‌خانه شماره ۲ در حال فعالیت است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، تورج دهقانی درباره راه‌اندازی نخستین پمپ ایرانی تلمبه‌خانه شماره ۲ طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک گفت: از آنجا که شاهد ساخت نخستین پمپ با این ویژگی‌ها از سوی سازندگان ایرانی بودیم، نگرانی‌هایی داشتیم که خوشبختانه عملکرد این پمپ اطمینان لازم را ایجاد کرده است.

وی افزود: با توجه به اینکه شرایط عملیات آزمون ۳۰۰ هزار بشکه‌ای بود، باید شرایط و تنظیمات آزمون برای الکتروپمپ تعریف می‌شد که در روزهای گذشته این اقدام‌ها انجام و این الکتروپمپ چند مرتبه آزمایش شد تا نسبت به کارآیی و عملکرد صحیح آن اطمینان لازم حاصل شود، بر همین اساس آغاز به‌کار با ورود نفت خام در شرایط واقعی به‌خوبی انجام شد و هم‌اکنون شرایط به‌صورت عادی و در طیف استاندارد است.

مدیرعامل شرکت متن از پیگیری‌ها و پشتیبانی‌های شبانه‌روزی وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از اجرای این طرح ملی با بهره‌مندی کامل از توان ایرانی، درباره شرایط الکتروپمپ در زمان آغاز عملیات گفت: در ساعات اولیه فشار ورودی و خروجی، حسگرهای لرزشی و دمایی شرایط عادی و استاندارد را در نمایشگرهای روی پمپ و الکتروموتور نمایش می‌دهند و لازم است این مسائل به‌دقت تحت کنترل باشد، هم‌اکنون شرایط عادی و استاندارد است.

دهقانی با اشاره به اینکه هم‌اکنون نفت گوره از تلمبه‌خانه شماره ۲ عبور کرده و به سمت تلمبه‌خانه شماره ۳ در حرکت است، گفت: امیدواریم با حفظ شرایط کنونی به‌زودی شاهد پر شدن کامل خط لوله باشیم و احتمال دارد در چهار روز آینده، نفت به تلمبه‌خانه شماره ۳ برسد.

وی درباره همکاری شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت در اجرای این پروژه گفت: با توجه به تجربه بالای این شرکت در راه‌اندازی مراکز انتقال نفت در سراسر کشور، همکاری دوسویه سبب نتیجه‌بخشی و سرعت و دقت اجرا و راه‌اندازی این تلمبه‌خانه‌ها شد.

تعامل مطلوب با شرکت خطوط لوله و مخابرات ایران

قاسم عرب‌یارمحمدی، مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت نیز با اشاره به انتقال نفت از گوره به سمت تلمبه‌خانه شماره ۳ با تکیه بر توان الکتروپمپ ایرانی گفت: برای پر شدن خطوط لوله و دریافت نفت در تلمبه‌خانه شماره ۳، هر الکتروپمپ روزانه ۱۲۵ تا ۱۳۰ هزار بشکه نفت پمپاژ می‌کند که هم‌اکنون نخستین الکتروپمپ در تلمبه‌خانه شماره ۲ آغاز به‌کار کرده است.

وی افزود: در فاز نخست دو تا سه الکتروپمپ در مجموع روزانه حدود ۳۰۰ هزار بشکه نفت را تا پر شدن کامل خطوط لوله انتقال نفت گوره - جاسک و رسیدن به تلمبه‌خانه دوم پمپاژ می‌کنند و در مراحل بعدی، پس از راه‌اندازی الکتروپمپ‌های سایر تلمبه‌خانه‌ها، دیگر الکتروپمپ‌ها هم عملیاتی می‌شوند.

به گفته مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت، اکنون در تلمبه‌خانه شماره ۲، چهار دستگاه الکتروپمپ به‌طور کامل آماده فعالیت هستند که الکتروپمپ اول در مدار است و با راه‌اندازی دیگر الکتروپمپ‌ها این مرکز با ۳ + ۱ الکتروپمپ فعالیت می‌کند، به‌نحوی که سه الکتروپمپ در سرویس و یک الکتروپمپ در استراحت خواهد بود.

عرب‌یارمحمدی در زمینه همکاری شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در اجرای این طرح ملی گفت: اجرای پروژه با کارفرمایی شرکت ملی نفت ایران و اجرای شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) صورت گرفته و از طرفی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت نیز از سوی مقام عالی وزارت نفت به‌عنوان بهره‌بردار معرفی شده است.

بر اساس این گزارش، طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک، طرحی ملی و راهبردی است که با حمایت دولت و راهبری شرکت ملی نفت ایران و با هدف ایجاد ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز، ذخیره‌سازی و صادرات آن از طریق پایانه جدید جاسک، تضمین استمرار صادرات نفت خام، تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی و متنوع‌سازی آن و توسعه پایدار و اشتغال‌زایی در سواحل مکران اجرا می‌شود. این خط لوله به‌دست توانمند متخصصان داخلی اجرا شده است و شرکت‌های کامل ایرانی وظیفه تأمین تختال، ورق و لوله‌سازی و تولید الکتروپمپ‌های پرقدرت را به‌عهده دارند. پمپ‌های ایرانی در این بخش در شرکت پمپ‌های صنعتی ایران ساخته شده و پیمانکار ساخت تلمبه‌خانه شماره ۲ نیز شرکت آسفالت طوس است.

کد خبر 316839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =