آیین‌نامه اجرایی عرضه گاز طبیعی در بورس انرژی تصویب شد

آیین‌نامه اجرایی عرضه گاز طبیعی در بورس انرژی در نشست امروز هیئت دولت تصویب شد.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر هیئت دولت، در نشست هیئت وزیران که امروز (چهارشنبه، ۱۲ خردادماه) به ریاست دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری برگزار شد، آیین‌نامه اجرایی عرضه گاز طبیعی در بورس انرژی به تصویب رسید.

هیئت وزیران در اجرای تکلیف مقرر در بند (ک) تبصره (۱) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور مبنی بر فراهم کردن زیرساخت‌های فیزیکی و نرم‌افزاری لازم برای عرضه و انجام معامله گاز طبیعی در بورس انرژی در سال ۱۴۰۰، آیین‌نامه اجرایی مربوط به آن را تصویب کرد.

به موجب این آیین‌نامه، شرکت ملی گاز ایران مکلف است در سال ۱۴۰۰، با در نظر داشتن تراز تولید و مصرف گاز طبیعی، زیرساخت‌­های فیزیکی و نرم‌افزاری لازم را برای عرضه و انجام معامله تا سقف حداکثر ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در بورس ایجاد کند.

همچنین به‌منظور تجاری‌سازی و افزایش سهم بخش خصوصی در حوزه انرژی، سایر عرضه‌کنندگان که صلاحیت آنها به تأیید شرکت گاز و بورس می‌رسد، در سال ۱۴۰۰ می‌توانند گاز طبیعی را از یکی از منابع گازهای بازیافتی از مشعل واحدهای عملیاتی، گاز صرفه‌جویی‌شده در قالب گواهی‌های صرفه‌جویی در بازار بهینه‌سازی مصرف انرژی و طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی ماده (۱۲) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، تأمین و در بورس انرژی عرضه کنند.

روش‌ انجام معامله، مراحل و اقدام‌های لازم پیش از عرضه، حین عرضه و پس از عرضه، حدود وظایف و مسئولیت‌های کارگزاران، شرایط انجام معامله، امور مربوط به تسویه پایاپای و تحویل کالا، تسویه و تحویل با تأخیر و شکایت در خصوص کمیت و کیفیت کالاهای معامله‌شده و سایر موارد مربوط به معاملات گاز طبیعی، مطابق با مقررات بازار سرمایه خواهد بود.

شرکت‌های ملی گاز ایران و بورس انرژی ایران همچنین موظفند در اجرای این آیین‌نامه، هر سه ماه یکبار گزارش عملکرد درباره معاملات گاز طبیعی را به وزارت نفت، سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی ارائه کنند.

کد خبر 317006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =