۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۲
  • کد خبر: 317015
بهره‌مندی از دانش پژوهشگاه نفت در میدان بلال

پژوهشگاه صنعت نفت عملیات تزریق نانوسیال به مخزن سورمه میدان نفتی بلال را با ۱۵ هزار نفر ساعت نیروی انسانی در مراحل مطالعاتی، شبیه‌سازی و آزمایشگاهی و اجرای پایلوت، تحویل کارفرما داده است.

به گزارش شانا به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، نصرت ایزدی، مسئول پروژه تزریق نانوسیال میدان نفتی بلال در پژوهشگاه نفت با بیان این ‌که این پروژه چهار مرحله مطالعاتی، آزمایشگاهی، شبیه‌سازی و اجرای پایلوت دارر، گفت: در مرحله آزمایشگاهی این پروژه روی طیف وسیعی از نانو ساختارها با هدف بررسی پایداری نانوسیالات در شرایط مخزنی و سازوکارهای موثر ازدیادبرداشت در شرایط مخزن بلال مطالعه و مورد آزمایش‌های پرشمار قرار گرفت و سرانجام توانستیم به دانش فنی طراحی و سنتز نانو ساختارهای مورد نظر با هدف ازدیاد برداشت دست یابیم. در ادامه شبیه‌سازی تزریق نانوسیال منتخب به مخزن سورمه میدان بلال در دستور کار قرار گرفت و در مرحله اجرای پایلوت عملیات تزریق نانوسیال به چاه شماره ۱۰ میدان بلال آغاز شد.

وی افزود: در مرحله پایلوت قرار است که ۱۸ هزار بشکه نانو سیال با هدف تزریق‌پذیری برای نخستین بار در میدان مورد نظر اجرا شود. این تزریق‌پذیری با هدف شناسایی ریسک‌ها و کاهش عدم قطعیت‌ها بررسی می‌شود. مجوز سازمان حفاظت محیط زیست درباره این نانو سیال منتخب برای اجرای مرحله پایلوت گرفته شده است.

مسئول پروژه تزریق نانوسیال میدان نفتی بلال ادامه داد: ساخت این پایلوت ۲ فعالیت اصلی دارد، تهیه نانوسیال و ساخت سیستم تزریق نانوسیال که هر دو این مراحل در پژوهشگاه انجام شد و هم‌اکنون انتقال تجهیزات ساخته شده مربوط به این سامانه به سکوی بلال انجام و تزریق نانو سیال آغاز شده است.

ایزدی با تاکید بر اینکه این پروژه تا شهریور ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: چنانچه نتایج حاصل از آزمون‌های این پایلوت در میدان مورد نظر مثبت ارزیابی شود، این نانوسیال می‌تواند یکی از روش‌های مناسب برای افزایش ضریب بازیافت از مخازن نفتی آب محور در کل مخازن نفتی ایران استفاده شود.

علی مهاجری، رئیس مرکز توسعه فناوری نانو و کربن نیز در این رابطه گفت: امیدواریم در این مرحله که تزریق‌پذیری نانو سیال برای چاه‌های غیر تولیدی انجام می‌شود به نتایج مثبتی دست یابیم که در آینده بتوانیم این فرآیند را درباره چاهای ‌تولیدی در مراحل بعدی اجرایی کنیم.

وی فناوری‌های حوزه نانو را بسیار جدید دانست و افزود: از آنجا که فناوری‌های مربوط به حوزه نانو جدید است، پذیرش آن‌ها از سوی صنعت بسیار دشوار است که خوشبختانه به‌تازگی با مصوبه هیئت وزیران مقرر شده است در افق ۱۴۰۴ این فناوری‌ها در صنایع گوناگون به‌ویژه صنعت نفت به‌کار گرفته شوند و امیدواریم این مصوبه کمک کند که بتوانیم فعالیت‌های دیگری را در زمینه نانو به صنعت معرفی کنیم و از این دانش جدید بهره‌مند شویم.

کد خبر 317015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =