تأخیر در خروج اکسون موبیل آینده صنعت نفت عراق را به خطر می‌اندازد

تأخیر در خروج شرکت آمریکایی اکسون موبیل از عراق آینده نفتی این کشور را تهدید می‌کند.

به گزارش خبرگزاری آرگوس مدیا، اختلاف‌هایی که سبب تأخیر در خروج شرکت اکسون موبیل از میدان نفتی قرنه غربی ۱ شده است می‌تواند پیامدهای بلندمدتی برای بخش بالادستی صنعت نفت و گاز عراق داشته باشد.

به نظر می‌رسد طرح بغداد برای فروش سهم ۳۲.۳ درصدی اکسون موبیل در این میدان نفتی - با ظرفیت ۵۰۰ هزار بشکه در روز - به خطر افتاده باشد.

برخی منابع اعلام کردند که شرکت دولتی نفت بصره (BOC) فروش برنامه‌ریزی‌شده به دو شرکت چینی را با وجود اعلام اینکه مخالفتی با خریداران چینی ندارد، لغو کرده است. این اقدام پس از آن رخ داد که شورون درخواست بغداد را رد کرد. شرکت نفت بصره به‌دنبال شرکتی آمریکایی برای متنوع کردن سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی است زیرا شرکت‌های چینی پیش از این نیز حضور بسیار گسترده‌ای در این بخش داشته‌اند.

 به نظر می‌رسد قیمت هم مسئله‌ای دیگر است. قراردادهای بلندمدت خدمات فنی عراق به تأیید شرکت نفت بصره نیاز دارد و این شرکت هم با همان حقوق و مفاد حق خرید دارد. بغداد اعلام کرد شرکت نفت بصره یا هر شرکت دولتی دیگری می‌تواند سهم اکسون موبیل را بخرد، اما شرکت نفت بصره با قیمتی که دولت بغداد اعلام کرده موافق نیست.

یکی از مقام‌های نفتی عراق در این باره گفت: این اختلاف‌ها فرصت عراق برای توسعه بخش انرژی را نابود می‌کند و دیگر شرکت‌های نفت خارجی جرأت نمی‌کنند در پروژه‌های جدید سرمایه‌گذاری کنند.

شرکت‌های خارجی مدت‌هاست به‌دلیل متعهد نبودن عراق به قراردادها ناراضی هستند. به این ترتیب بازگشت سرمایه ناچیز کنونی برای آنها مقرون‌به‌صرفه نیست.

کد خبر 317448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =