۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۷
  • کد خبر: 317669
استفاده از نفت کوره سنگین در قطب شمال ممنوع شد

سازمان ملل متحد استفاده کشتی‌ها از نفت کوره سنگین به‌عنوان سوخت در قطب شمال را ممنوع اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، دفتر حمل و نقل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه (۲۷ خردادماه) ممنوعیت استفاده از نفت کوره سنگین در منطقه قطب شمال را تصویب کرد، در حالی که گروه‌های طرفدار محیط زیست معتقدند این مقررات حاوی بخش‌هایی است که راه‌های گریزی را برای تردد کشتی‌ها بدون کنترل نظارتی کافی ایجاد می‌کند.

آب‌های قطب جنوب با مقررات دقیقی از جمله ممنوعیت استفاده از نفت کوره سنگین (HFO) - که در سال ۲۰۱۱ تصویب شده است - محافظت می‌شود، در حالی که هیچ محموله‌ای از آب‌های جنوبی نمی‌گذرد، اما قوانین مربوط به تردد در قطب شمال آسان‌تر بوده است.

بر اساس مصوبه کمیته حفاظت از محیط زیست دریایی (MEPC) سازمان بین‌المللی دریانوردی سازمان ملل متحد (IMO) استفاده از نفت کوره سنگین و حمل‌ونقل آن برای استفاده کشتی‌ها در آب‌های قطب شمال از یکم ژوئیه ۲۰۲۴ ممنوع می‌شود.

مجموعه‌ای از معافیت‌ها به معنای آن است که ممنوعیت کامل استفاده از نفت کوره سنگین در واقع از اواسط سال ۲۰۲۹ اعمال می‌شود که به گفته اتحادیه «قطب شمال پاک» این مسئله به آلودگی مداوم قطب شمال می‌افزاید.

قطب شمال با سرعت بیشتری نسبت به بقیه کره زمین در حال گرم شدن است.

متخصصان محیط زیست معتقدند نفت کوره سنگین آلاینده‌های مضر بیشتری را - از جمله اکسید گوگرد، اکسیدهای نیتروژن و کربن سیاه - تولید می‌کند. افزون بر این، نشت احتمالی نفت به‌ویژه نفت کوره سنگین از یک کشتی می‌تواند تأثیر مخربی بر اکوسیستم قطب شمال داشته باشد.

کد خبر 317669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =