کاهش معاملات بخش بالادستی نفت و گاز جهان در سایه کرونا

بررسی معاملات بخش بالادستی نفت و گاز جهان در سال‌های اخیر، حاکی از کاهش حجم و ارزش معاملات انجام‌شده در این بخش تحت تأثیر شیوع کرونا است.

به گزارش خبرنگار شانا، پتروویو (PetroView) در مطلبی با عنوان «تراکنش‌های M&A در بخش بالادستی نفت و گاز» به بررسی اثرپذیری معاملات بخش بالادستی نفت و گاز جهان از بحران شیوع ویروس عالم‌گیر کووید-۱۹ پرداخته و اعلام کرده است این بحران که کاهش سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی را به‌دنبال داشته، بخش خدمات میدان‌های نفتی را بیش از پیش تحت تأثیر قرار داده است.

بر اساس این گزارش، بخش خدمات میدان‌های نفتی که در تراکنش‌ها سهم پنج درصدی دارد بیش از دیگر بخش‌ها تحت تأثیر شیوع کرونا قرار گرفته است.

بررسی معاملات انجام‌شده در بخش نفت و گاز از سال ۲۰۱۶ به بعد در این گزارش نشان می‌دهد ارزش این معاملات در سال ۲۰۲۰ به کمترین میزان خود رسیده و حتی نسبت به سال ۲۰۱۹ حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است.

این گزارش با تصریح اینکه تراکنش‌های بزرگ انجام‌شده در بخش میان‌دستی، مانع سقوط حجم معاملات بخش نفت و گاز شده، ادامه داده است: تملیک بخش‌های میان‌دستی سینوپک و پتروچاینا توسط پایپ‌چیانا به ارزش ۵۵.۵ میلیارد دلار به‌عنوان بزرگ‌ترین معامله در این بخش ثبت شده است.

پتروویو در ادامه به دو معامله بیش از ۱۰ میلیارد دلاری در بخش بالادستی نفت و گاز در سال ۲۰۲۰ اشاره کرده است که در معامله نخست، شورون نسبت به خرید انرژی نوبل با قیمتی بالغ بر ۱۳ میلیارد دلار اقدام کرده و کونوکو ریسورسز در یک تراکنش ۱۳.۳ میلیارد دلاری به شرکت آمریکایی کونوکوفیلیپس واگذار شده است.

مطابق این گزارش، بررسی ارزش معاملات انجام‌شده در بخش بالادستی نفت و گاز از سال ۲۰۰۵ به بعد نشان می‌دهد این رقم در سال ۲۰۲۰ به کمترین میزان خود رسیده و برخلاف روند غالب سال‌های گذشته، در سال ۲۰۲۰ بیشتر حجم معاملات انجام‌شده در بخش بالادستی به Corporate deal اختصاص یافته است.

ارزش معاملات انجام شده در بخش بالادستی به تفکیک منطقه نیز در گزارش پتروویو بررسی شده که بر مبنای آن، از پنج تراکنش بزرگ بالادستی در سال ۲۰۲۰ چهار معامله به ایالات متحده آمریکا و دیگری مربوط به کانادا مربوط بوده است. به این ترتیب بیش از ۷۰ درصد معاملات بالادستی به آمریکای شمالی اختصاص یافته است.

در پایان این گزارش آمده است: با افزایش تقاضای جهانی گاز، تملیک دارایی‌های گازی از روندهای راهبردی پیش رو خواهد بود.

کد خبر 317699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =