بازار قراردادهای آتی برای فرآورده‌های نفتی ایجاد می‌شود

مدیرعامل بورس انرژی ایران از راه‌اندازی و ایجاد بازار قراردادهای آتی برای فرآورده‌های نفتی خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا، علی نقوی امروز (دوشنبه، ۱۴ تیرماه) در نشست خبری گفت: بورس انرژی امسال چند برنامه را در دستور کار خود دارد که نخستین آن راه‌اندازی بازار قراردادهای آتی برای فرآورده‌های نفتی است.

وی ادامه داد: همه بورس‌های کالایی دنیا بیشترین حجم معاملات خود را به قرارداد مشتقه اختصاص می‌دهند که شامل قرارداد آتی و قرارداد اختیار معامله است، راه‌اندازی این بازار از چند سال گذشته در دستور کار بورس انرژی بود، دستورعمل‌های آن آماده بوده و به سازمان بورس و اوراق بهادار نیز ارسال شده است.

مدیرعامل بورس انرژی ایران افزود: در نخستین مرحله درخواست کالاهایی مانند بنزین، متانول، میعانات گازی و نفتا را به هیئت پذیرش ارسال کرده‌ایم و قصد داریم قرارداد آتی را در این چهار محصول آغاز کنیم و در ادامه سایر فرآورده‌های نفتی به معاملات اضافه می‌شود.

نقوی تصریح کرد: بخش دیگر که بسیار پیگیر آن هستیم توسعه بازار فیزیکی است که در حوزه بین‌الملل (رینگ بین‌الملل) آمار آن اعلام شده است و در تلاش هستیم این حجم از معاملات را حفظ کنیم و آن را افزایش دهیم. همچنین در کنار این اقدام بازار داخلی (رینگ داخلی) نیز رشد بیشتری داشته باشد و معاملات فرآورده‌ها هم در داخل انجام می‌شود.

وی به عرضه گاز طبیعی در بورس انرژی ایران نیز اشاره و اعلام کرد: امیدواریم از نیمه نخست امسال عرضه گاز طبیعی در بورس انرژی آغاز شود.

مدیرعامل بورس انرژی ایران با بیان اینکه این بورس هیچ‌گونه اختلافی با وزارت نفت و نیرو ندارد، افزود: بورس انرژی، بورسی تخصصی به‌شمار می‌آید، از این رو این بورس جایی برای ورود افراد عادی محسوب نمی‌شود.

نقوی تصریح کرد: داد و ستد فرآورده‌های هیدروکربوری از ابتدای افتتاح بورس انرژی بیش از ۳۵ میلیون تن بود که ۱۶ میلیون تن آن در سال ۹۹ معامله شده است، همچنین معاملات بورس انرژی از طریق ۹۶ ایستگاه معاملاتی انجام و تاکنون ۴۰۸ کالا و اوراق در این بازار پذیرفته شده‌اند.

کد خبر 318209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =