برنامه‌ریزی برای بهینه‌سازی ۳۰۰ هزار موتورخانه

به گزارش شانا، ارزان‌ترین، پاک‌ترین، در دسترس‌ترین انرژی در جهان، انرژی حاصل از بهینه‌سازی و صرفه‌جویی در مصرف است. شرکت ملی گاز ایران همسو با سیاست‌های کلان وزارت نفت، مبنی بر بهینه‌سازی مصرف گاز طبیعی و در نتیجه کاهش آلودگی هوا و هزینه مشترکان، همچنین ایجاد اشتغال در کشور، «طرح ملی بهینه‌سازی موتورخانه واحدهای مسکونی و تجاری» را در دستور کار قرار داده تا با حمایت مالی و فنی از آن دسته از مشترکان گاز طبیعی که سیستم موتورخانه مرکزی گرمایشی دارند، وضع فنی آنها رایگان بررسی شود. 

در همین حال، معاون امور مهندسی و بهره‌برداری مدیریت گازرسانی شرکت ملی گاز ایران، درباره اجرای «طرح ملی بهینه‌سازی موتورخانه واحدهای مسکونی و تجاری» به هفته‌نامه مشعل می‌گوید: «۲۲ مهرماه سال ۹۹، حسن منتظرتربتی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در کنفرانس خبری با رونمایی از سامانه این طرح، به‌طور رسمی اجرای پروژه را اعلام کرد و ضمن ابلاغ به شرکت‌های گاز استانی، تبلیغات آن نیز آغاز شد.» 

به گفته احمد رعیتی، کاهش مصرف انرژی و جلوگیری از آلودگی هوا از مهم‌ترین اهداف اجرای این طرح است. طبق بررسی‌های انجام‌شده، اجرای این طرح سبب کاهش ۱۰ درصدی مقدار مصرف انرژی هر موتورخانه می‌شود.

وی تأکید می‌کند: «هم‌اکنون تنظیم مشعل، عایق‌کاری و نصب رسوب‌گیر مغناطیسی یا الکترونیکی از جمله اقدام‌هایی است که با اجرای این طرح در موتورخانه‌ها انجام می‌شود، اما در آینده نه چندان دور تصمیم داریم  سیستم هوشمند موتورخانه را روی ۱۰۰ هزار موتورخانه نصب و راه‌اندازی کنیم.» 

معاون امور مهندسی و بهره‌برداری مدیریت گازرسانی شرکت ملی گاز ایران درباره اعتبار و واحدهای مشمول این طرح می‌گوید:« ۲ میلیارد دلار برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است. واحدهای مسکونی، تجاری و اداری شامل این طرح می‌شوند که در مرحله نخست، اولویت با واحدهای مسکونی است.»

رعیتی ادامه می‌دهد: ۳۰۰ هزار موتورخانه برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده که تا امروز ۷ هزار و ۴۵۶ مشترک برای استفاده از این طرح، ثبت‌نام کرده‌اند. از این تعداد تاکنون موتورخانه ۳۹۲ مشترک بهینه‌سازی شده است.»

وی در ادامه با اشاره به نحوه ثبت‌نام مشترکان در این طرح اعلام می‌کند:« مشترکان و مجریان طرح می‌توانند با مراجعه به آدرس https://goc.nigc.ir در این طرح ثبت‌ نام کنند. آموزش‌های لازم برای ثبت‌نام نیز در این سامانه موجود است. شرکت‌های متقاضی نیز همانند مشترکان می‌توانند با مراجعه به این سایت برای حضور و کار در این طرح اعلام آمادگی کنند. پس از بررسی‌های لازم، مشترکانی که درخواست بهینه‌سازی موتورخانه‌های خود را داشته‌اند با شرکت‌های مجری موافقت‌نامه‌ای را امضا می‌کنند و اقدام‌های لازم انجام می‌شود. پرداخت‌های مالی به شرکت‌ها نیز بعد از صدور فاکتور رسمی انجام می‌شود.»

معاون امور مهندسی و بهره‌برداری مدیریت گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در پایان تأکید می‌کند: «بهینه‌سازی مصرف انرژی تعریفی ویژه ندارد و نمی‌توان معیاری برای آن تعیین کرد، اما در مفهومی کلی هرچقدر روش استفاده ما از انرژی و منابع انرژی درست‌تر باشد، مصرف انرژی بهینه‌ای خواهیم داشت. بهینه‌سازی مصرف انرژی به این معنا نیست که از انرژی استفاده نکنیم یا کمتر استفاده کنیم، بلکه به این معناست که کافی و صحیح استفاده کنیم و جلو هدر رفتن آن را به هر نحوی بگیریم.»

کد خبر 318783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =