روحانی: بدون درآمد نفت و قحطی کشور را اداره کردیم

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه برای رفع مشکلات مردم از آنچه در توان دولت بوده است کوتاهی نکردیم، گفت: در شرایط سخت جنگ اقتصادی و کرونا، بدون درآمد نفت، بدون قحطی و بدون کوپنی شدن کالاها، کشور را اداره کردیم.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، دکتر حسن روحانی، امروز (یکشنبه، سوم مردادماه) در نشست مجمع سالانه بانک مرکزی با اشاره به شرایط خاص و پرفراز و نشیب کشور در طول هشت سال گذشته گفت: بر اساس آمار و ارقام وقتی در سال ۹۲ دولت یازدهم آغاز به‌کار کرد رشد اقتصادی منفی ۷.۷ بود و در سال ۹۴ نیز با معضل و شوک قیمت نفت روبه‌رو شدیم و قیمت نفت که در آغاز کار دولت یازدهم بشکه‌ای ۱۰۴ دلار بود در مقطعی حتی به ۳۰ د لار رسید و با شرایط ویژه‌ای روبه‌رو شدیم.

وی افزود: پس از اینکه در سال ۹۴ توانستیم از تحریم عبور کنیم آثار اقتصادی مثبت آن در سال ۹۵ مشاهده شد به‌طوری که در این سال از رشد اقتصادی ۱۲.۵ درصد برخوردار شدیم و از آغاز دولت یازدهم تا اوایل سال ۹۷ شرایط باثباتی را در اقتصاد کشور شاهد بودیم.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه جنگ اقتصادی سال ۹۷ در تاریخ کشور بی‌نظیر و در تاریخ جهان کم‌نظیر بود، تصریح کرد: اینکه حتی فروش یک بشکه نفت نیز محدود و کل عملیات بانکی و منابع کشور به‌طور کامل مسدود شود یک اقدام بی‌سابقه و کم‌نظیر است، اما در عین حال با وجود همه محدودیت‌ها کشور اداره شد و کالاهای اساسی و ضروری به اندازه نیاز خریداری و وارد شد و با همه این شرایط سخت در سال ۹۸ مشکلات اقتصادی تاحدودی کنترل شد، اما متأسفانه در اواخر سال ۹۸ با مشکل کرونا روبه‌رو شدیم.

روحانی اعلام کرد: برای اینکه بتوانیم به جای نفت که تأمین‌کننده اصلی ارز کشور است جایگزین پیدا کنیم، فعالیت‌های خوبی همسو با صادرات غیرنفتی انجام دادیم و در این باره اقدام‌های بانک مرکزی بسیار مؤثر بود و تقریباً کشور بدون نفت، بدون قحطی و کوپنی شدن کالاها اداره شد.

وی گفت: از آنچه در توانمان بوده برای رفع مشکل مردم دریغ و کوتاهی نکردیم و برخی مواردی را که در اختیار دولت بوده حل و فصل کردیم و اجازه ندادیم در شرایط کرونا و تحریم فعالیت‌های زیربنایی و اقتصادی و تولیدی تعطیل شود.

کد خبر 318899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =