وضع برق‌رسانی در طرح گوره - جاسک تشریح شد

ثبت رکورد ساخت ترانس‌های ولتاژ بالا در طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک طی مدتی کمتر از پنج ماه، از جمله رکوردهای ثبت‌شده در این طرح به‌شمار می‌آید.

به گزارش شانا، نیما ربیعی، جانشین مجری طرح تأمین برق گوره - جاسک در شرکت مهندسی و توسعه نفت گفت: در بخش بالادست و پست‌های موجود در شبکه توزیع برق استان‌های فارس، بوشهر و هرمزگان و همسو با اهداف مسئولیت اجتماعی در شرکت توانیر و سازمان‌های برق منطقه‌ای، برق از پست‌ها به تلمبه‌خانه‌ها منتقل شد. در زمینه تأمین برق طرح گوره - جاسک در مجموع حدود ۷۵ میلیون یورو سرمایه‌گذاری انجام شد که حدود ۶۰ درصد آن، به بحث احداث زیرساخت‌های برق منطقه‌ای پست‌های بالادست در استان‌های یادشده اختصاص یافت.

وی با اشاره به اینکه برق‌رسانی از جمله نخستین رکوردهای ثب‌شده در این طرح بوده است، توضیح داد: در پست‌های برق خورموج و دیلم، ترانس‌های بسیار بزرگ و عظیمی با ظرفیت‌های ۱۶۰  و ۲۰۰ مگاوات آمپر داشتیم که این ترانس‌ها در کمتر از چهار ماه تولید و آماده حمل شدند و برق‌رسانی در مدت زمان بسیار کمی  انجام شد، به‌گونه‌ای که عملیات اجرایی برق‌رسانی به تلمبه‌خانه شماره ۲ در اردیبهشت‌ماه ۹۹ آغاز شد و در دی‌ماه برق به این تلمبه‌خانه رسید. این عملیات، در پست‌های بالادست و خطوط انتقال و پست‌های پایین‌دست با وجود سخت‌گذر بودن مناطق به‌سرعت انجام شد.

جانشین مجری طرح تأمین برق گوره - جاسک در شرکت مهندسی و توسعه نفت اظهار کرد: همه اقلام و تجهیزات برق‌رسانی به جز رله‌های خاص در این پروژه، تولید داخل بوده و از توانمندی داخلی در صنعت برق کشور استفاده شده است و همه پیمانکاران نیز از پیمانکاران رتبه یک و ایرانی بودند.

ربیعی با اشاره به همکاری میان شرکت مهندسی توسعه نفت با برق‌های منطقه‌ای استان‌های فارس و هرمزگان، گفت: در زمینه توزیع، ساخت و توسعه زیرساخت‌های برق منطقه‌ای استان‌های فارس، بوشهر و هرمزگان نیز فعالیت‌های ارزنده‌ای انجام شد که همسو با اهداف مسئولیت اجتماعی شرکت ملی نفت ایران بوده است، همچنین حدود ۹۰ درصد افراد فعال در این طرح از ساکنان بومی منطقه بودند و کارآفرینی قابل توجهی انجام شد و درباره بهره‌برداری از پروژه نیز پیش‌بینی شده است نیروهای مورد استفاده در آن، از افراد بومی و محلی باشند.

ساخت نیروگاه ۳۰ مگاواتی در جاسک

حسن یزدانی‌کیان، سرپرست کارگاه نیروگاهی جاسک در مجموعه پتروامید آسیا نیز درباره برق‌رسانی در این طرح توضیح داد: از آنجا که در محل احداث این پروژه هیچ خط انتقال برقی وجود نداشت، قرارداد ساخت نیروگاه ۳۰ مگاواتی در دی ۱۳۹۸ امضا و ابلاغ شد و پس از تحویل بخشی از زمین نیروگاه، خردادماه ۱۳۹۹ پروژه وارد فاز اجرایی شد.

وی افزود: نیروگاه سایت مخازن نفت جاسک در فاز نخست و با زیرساخت فاز دوم تاکنون ۷۰ درصد پیشرفت دارد. استفاده از ظرفیت نیروگاه با توجه به نیاز سایت مخازن نفت جاسک قابل تغییر است، اما نیروگاه با ۱۰۰ درصد توان تولید ۱۴ مگاوات انرژی الکتریکی طراحی و اجرا شده است، البته باید در نظر داشته باشید که فاز نخست نیروگاه ۱۸ مگاوات است که با توجه به شرایط آب و هوا، رطوبت و ارتفاع از سطح دریا توان تولید ۱۴ مگاوات فراهم است. با این‌ حال، زیرساخت‌ها برای ۳۰ مگاوات توان خروجی اجرا شده است.

سرپرست کارگاه نیروگاهی جاسک در پاسخ به این پرسش که برای تولید انرژی از چه تعداد دستگاه دیزل استفاده خواهید کرد؟ گفت: نیروگاه دیزلی و سوخت آن هم گازوئیل است، برای تولید انرژی از ۱۰ دستگاه دیزل ژنراتور با ظرفیت هر دستگاه ۱.۸ مگاوات استفاده شده است. دیزل ژنراتورها هم وارداتی است که حدود ۵۰ درصد از ارزش ریالی پروژه را شامل می‌شوند.

یزدانی‌کیان اشتغال‌زایی در این پروژه را بالغ بر ۲۰۰ نفر عنوان کرد و یادآور شد: باید تأکید کنم که در بخش جذب نیروی انسانی، از ابتدا با اولویت جذب نیروهای بومی آغاز به کار کردیم و همیشه آموزش نیروهای بومی را مدنظر قرار داده‌ایم. به‌منظور انجام امور مهندسی پروژه و تأمین کالا و تجهیزات کارگاهی و بخش اجرای پروژه به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم، نزدیک به ۲۰۰ نفر در انجام امور پروژه فعالیت دارند که نیروهای مهندسی در دفاتر ستادی مهندسی نیروگاه، مهندسان بازرس در بخش بازرسی‌های حین ساخت و تحویل کالاها و انجام امور آزمون‌های لازم، مهندسان نظارت کارگاهی و دفاتر فنی کارگاهی، مهندسان و کاردان‌های اجرایی و دیگر نیروهای کارگری و حراستی را شامل می‌شود.

تأکید نفت بر مسئولیت‌های اجتماعی

هوشنگ نجفی، نماینده یکی از پیمانکاران برق‌رسانی طرح گوره - جاسک هم بیان کرد: وزارت نفت در این پروژه که بخشی از آن را ما به‌عهده داشتیم، نکته مثبتی را درباره مسئولیت اجتماعی گنجانده بود که بر اساس این بند قرارداد، حدود هفت درصد پروژه ما به مسئولیت اجتماعی اختصاص می‌یافت، در این زمینه نیازمندی‌های اولیه منطقه، حتی در روستاهای دورافتاده مسیر بررسی شد و توانستیم در منطقه جاسک که از نظر امکانات محروم است، کالاهایی مانند کولر، مخازن آب یا راه‌های دسترسی و  اقلام حمایتی را تأمین کنیم.

وی درباره مسئولیت شرکت آبادراهان پارس در این طرح توضیح داد: برق‌رسانی به تلمبه‌خانه‌های ۱ و ۲، ایجاد پست برق در محل احداث تلمبه‌خانه‌ها، احداث پست‌های بالادستی در منطقه و خطوط انتقالی برای انتقال برق از پست‌های بالادستی به پست‌های تلمبه‌خانه از جمله فعالیت‌هایی به‌شمار می‌رود که در طرح گوره - جاسک به ما سپرده شده است. در گناوه، تلمبه‌خانه شماره ۱ در حال اجراست و این پست با خط انتقالی به منطقه دیلم وصل می‌شود. برای پست شماره ۲ نیز در منطقه اهرم در حال ساخت پست برق در محل تلمبه‌خانه هستیم که با خط انتقالی به طول ۳۰ کیلومتر به خورموج و پست بزرگ آن منطقه می‌رسد.

رفع مشکلات برق‌رسانی مناطق میزبان

نجفی گفت: در عین حال، افزون بر تامین برق، تلمبه‌خانه‌های ۱ و ۲ به تولید برق در استان بوشهر کمک می‌کند و شاید ۷۰ درصد سرمایه‌گذاری این پست‌ها به سرمایه‌گذاری تولید برق در منطقه برمی‌گردد و با راه‌اندازی و احداث پست برق خورموج و دیلم، بسیاری از مشکلات برق‌رسانی روستاها و شهرهای اطراف برطرف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پست‌ها، خط و شبکه برق به‌طور کامل بومی است و توانستیم کالاها را از سازندگان داخلی تأمین کنیم، تاکید کرد: مهم‌ترین کالا در این پروژه «ترانس‌های فوق‌سنگین بود» که توانستیم در مدت پنج ماه، در تولید ترانس‌ها رکورد ثبت کنیم.

نجفی درباره دو محور اشتغال و نتایج صرفه‌جویی اقتصادی گفت: هزینه بخش کالایی پروژه ما ۲۵ میلیون یورو بود که حدود یک میلیون یورو را از خارج تأمین کردیم و بقیه از داخل تأمین شد، در بخش اجرا نیز حدود هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار نیرو در پروژه به‌صورت مستقیم و در بخش کالا حدود ۲ تا ۳ هزار نفر در مقاطع مختلف فعال بودند.

کد خبر 318991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =