بغداد خواهان حضور یک شرکت آمریکایی دیگر در میدان قرنه غربی-۱ شد

نخست وزیر عراق اعلام کرد این کشور تصمیم به جایگزینی شرکت اکسون با یک شرکت نفتی آمریکایی دیگر گرفته است.

به گزارش شانا به نقل از رویترز، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق روز دوشنبه (چهارم مردادماه) گفت: بغداد خواهان جایگزینی یک شرکت آمریکایی دیگری با شرکت اکسون موبیل در طرح توسعه میدان نفتی قرنه غربی-۱ عراق است.

اکسون موبیل که سال ۲۰۱۹ به نظر می‌رسید قصد دارد پروژه ۵۳ میلیارد دلاری را برای تقویت تولید نفت عراق پیش ببرد، درصدد فروش ۳۲.۷ درصد از سهام خود در میدان قرنه غربی-۱ است.

نخست وزیر عراق پس از گفت‌وگو با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به گروهی از خبرنگاران در واشینگتن گفت: اکسون موبیل به دلایلی مربوط به روندهای مدیریتی و تصمیم‌های داخلی  و نه به‌دلیل وضع خاص عراق، در حال خروج از این کشور است.

وی افزود: وقتی اکسون موبیل از عراق خارج شود، ما نمی‌خواهیم جایگزین آن یک شرکت غیر آمریکایی باشد.

کاظمی به اینکه کدام شرکت‌های آمریکایی علاقه‌مند به جایگزینی با شرکت اکسون موبیل در طرح توسعه میدان قرنه غربی-۱  است، اشاره‌ای نکرد.

شرکت آمریکایی شورون هم در صنعت نفت عراق فعالیت می‌کند.

در ماه مه، احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق، گفته بود که این کشور در حال بررسی خرید سهام اکسون در میدان قرنه غربی-۱ از طریق شرکت دولتی نفت بصره است.

اکسون موبیل در تماسی با رویترز اعلام کرده بود که اکسون موبیل برای فروش سهام خود در میدان قرنه غربی-۱ با شرکت‌های چینی پتروچاینا و سینوک در ژانویه ۲۰۲۱ به توافق رسیده است.

کد خبر 319063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =