نفت هیچ دخل و تصرفی در حوزه آب هورالعظیم ندارد

شرکت مهندسی و توسعه نفت اعلام کرد که نفت هیچ دخل و تصرفی در حوزه آب هورالعظیم ندارد و حقابه تالاب باید از کرخه رهاسازی شود؛ کمااینکه صنعت نفت می‌تواند از حوزه تالابی نیز همانند دریا نفت برداشت کند و بحث خشکاندن هور به‌دلیل اجرای پروژه‌های نفتی موضوعیت ندارد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت مهندسی و توسعه نفت، کوروش رضازاده، رئیس بهداشت، ایمنی و محیط زیست (اچ‌اس‌ئی) این شرکت درباره بعضی از سخنان مبنی بر خشک شدن تالاب هورالعظیم به‌دلیل اجرای پروژه‌های نفتی غرب کارون از سوی چینی‌ها گفت: ابتدا قرار بود شرکت اینپکس ژاپن میدان نفتی آزادگان جنوبی را توسعه دهد، ما بر اساس مطالعات محیط زیستی (EIA) درخواست انجام مطالعات از این شرکت کردیم و در پی آن مطالعه بسیار جامعی ازسوی اینپکس انجام شد.

وی ادامه داد: مطالعات جامعی که مسیر حرکت را به‌نحوی که هیچ آسیبی به تالاب وارد نشود مشخص کرد. در ادامه، سندی بین نفت و اداره کل محیط زیست خوزستان امضا و مجوز فعالیت داده شد.

رئیس اچ‌اس‌ئی شرکت متن با بیان اینکه این همکاری به‌دلیل عقب‌نشینی اینپکس از توسعه میدان ناشی از تحریم‌ها ادامه نیافت، افزود: در سال ۸۹ مجوزی سه ساله از سوی شورای عالی امنیت ملی کشور داده شد که بتوانیم در بخش پایین‌دست تالاب فعالیت کنیم و فعالیت ما در حوزه میدان‌های غرب کارون در حالی آغاز شد که مخازن ۱ و ۲ تالاب هورالعظیم همواره دارای آب بود، اما مخزن‌های ۳، ۴ و ۵ آبی نداشتند و فعالیت نفت هم در این سه مخزن بی‌آب بوده است.

رضازاده تصریح کرد: هم‌اکنون ۷۵ دریچه در مخزن شماره ۲ وجود دارد که اگر ارتفاع آب به چهار متر برسد، مازاد آن وارد مخازن ۳، ۴ و ۵ می‌شود. طی سه سالی (۹۳-۹۰)  که ما اجازه فعالیت داشتیم این اختیار به ما داده شد که دریچه‌ها بسته شود تا بتوانیم لوکیشن چاه‌ها را بسازیم و بعد دریچه‌ها باز شود، اما دقیقاً در همان سه سال با خشکسالی روبه‌رو شدیم و هیچ آبی در مخازن ۳، ۴ و ۵ موجود نبود. پایان سال ۹۳ مهلت سه‌ساله ما به پایان رسید و با حضور معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور دریچه‌ها باز شد و به‌هیچ وجه آبی در کار نبود که باز شدن یا نشدن دریچه‌ها تفاوتی ایجاد کند.

وی بیان کرد: دقیقاً در همان سه سالی که ما مجوز فعالیت در پروژه‌ها را داشتیم خوزستان با خشکسالی و ریزگرد مواجه شد و نه‌تنها ایران، بلکه اردن، سوریه و عراق هم درگیر بودند و تمام بادهای شبه‌جزیره عربستان از ناحیه عراق وارد کشور ما شد، بنابراین اسماً گفته شد که ما اقدام به خشک کردن مخازن کردیم، اما در واقع آبی موجود نبود.

رئیس اچ‌اس‌ئی شرکت متن یادآور شد: تالاب واقعاً برای خوزستان یک تنفس‌گاه محسوب می‌شود و دمای منطقه را حدود ۴ تا ۶ درجه پایین می‌آورد. ما بر اساس تعهدی که به محیط‌زیست خوزستان داریم، اگر تعرضی به حوزه تالاب داشته باشیم سریعاً مورد موأخذه و پیگرد قضایی قرار می‌گیریم. ضمن اینکه نفت هیچ دخل و تصرفی در حوزه آب ندارد، حقابه تالاب ۱۴۷ مترمکعب بر ثانیه است که باید از کرخه رهاسازی شود. متأسفانه در دو سال اخیر با خشکسالی روبه‌رو شدیم و حقابه تالاب و کشاورزان داده نشده است.

رضازاده با بیان اینکه اگر حقابه تالاب پرداخت شود نفت هیچ‌گونه چالشی با تالاب ندارد، گفت: همان‌گونه که از دریا نفت برداشت می‌کنیم از تالاب هم امکان برداشت داریم و مشکلی از این بابت نیست. هرچند منکر این نیستیم وقتی صنعت به یک اکوسیستم ورود کند خسارت‌هایی به محیط زیست وارد می‌شود، اما ما در ازای این آسیب و ۲۰ درصد فضایی هم که اشغال کردیم، در کانون ریزگردها در اطراف رامشیر، رامهرمز و بستان حدود ۳۸ هزار هکتار فضای سبز ایجاد کرده‌ایم.

وی درباره اینکه شرکت چینی وعده اجرای پروژه با هزینه کمتر را با خشکاندن تالاب داده است، توضیح داد: بی‌شک هزینه برداشت نفت در دریا و خشکی متفاوت است، اما موضوع این است که مخازن ۳، ۴ و ۵ تالاب پیش از ورود نفت هم آبی نداشته‌اند و همیشه از زهاب نیشکر پر می‌شده‌اند، اما امسال سهم آب نیشکر هم قطع شده و به تبع آن وارد مخازن نشده، زیرا راهبرد و اولویت با تأمین آب شرب است.

رئیس اچ‌اس‌ئی شرکت متن بیان کرد: سد کرخه ۴ میلیارد مترمکعب ظرفیت دارد که اگر به همین میزان آب داشته باشد حقابه تالاب ارسال می‌شود اما امسال حجم آب سد به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب رسیده و ناچارا آب باید برای شرب نگهداری شود، بنابراین آب کشاروزی و تالاب قطع می‌شود، ضمن اینکه مدیریت آب با ما نیست که بخواهیم دخل و تصرفی در این قضیه داشته باشیم.

رئیس ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت مهندسی و توسعه نفت اظهار کرد: چه شرکت ایرانی و چه چینی و ژاپنی، طرح توسعه را اجرا کنند تغییری در اوضاع تالاب داده نمی‌شود، موضوع این است که حقابه تالاب پرداخت نمی‌شود، زیرا آبی پشت سد نداریم، افزون بر آن به‌دلیل افزایش دمای خوزستان هر ماه حدود ۴۰ سانتی‌متر از ارتفاع آب کم می‌شود.

رضازاده درباره دایک‌بندی نفت و تأثیر آن بر خشک شدن تالاب نیز گفت: آب از بالادست وارد می‌شود و ما در پایین‌دست هور قرار داریم و هیچ دخل و تصرفی در آن نداشته‌ایم، دایک سازه مرزی و امنیتی است، ما فقط جاده‌های دسترسی به چاه‌ها را احداث کردیم که در قبال آن نیز با نظر محیط زیست ۴۰ پل سه دهنه در مخزن شماره ۲ در ازای ۵۰ حلق چاه و ۲۴۴ کالورت در مخازن دیگر برای تبادل جریان آب احداث کرده‌ایم.

کد خبر 319095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =