پروژه شناسایی خطرهای طبیعی در ۲ منطقه زاگرس جنوبی اجرا شد

پروژه مطالعه و شناسایی خطرهای طبیعی در منطقه عملیاتی آغار و دالان و منطقه عملیاتی نار و کنگان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی اجرا شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، پروژه مطالعات جغرافیایی و شناسایی خطرهای طبیعی مناطق علمیاتی آغار و دالان و نار و کنگان با هدف ارزیابی پدافند غیرعامل و مدیریت شرایط اضطراری تاسیسات و خطوط لوله اجرایی شد.

علیرضا امینی، رئیس اداره ایمنی، بهداشت، محیط زیست و پدافند غیرعامل این شرکت در این باره توضیح داد: در این پروژه مطالعاتی با استفاده از داده‌های ژئوفیزیکی، تحرکات زمین‌شناسی، تصاویر ماهواره‌ای و عوارض زمین، نقاط پرخطر شناسایی شد. پردازش حجم زیاد اطلاعات به‌دست آمده نیازمند دانش فنی و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بالایی است و در همین راستا از سیستم اطلاعات مکانی استفاده شده است که بستری مناسب برای نگهداری، مدیریت و تجزیه تحلیل اطلاعات جغرافیایی است.

وی با تاکید بر اینکه اطلاعات و داده‌های ورودی از منابع معتبر گردآوری شده است، ادامه داد: این سیستم اطلاعات مکانی برای کار همزمان بر روی داده‌هایی که وابستگی جغرافیایی توصیفی دارند طراحی شده است و یکی از کاربردهای آن مدیریت شرایط اضطراری در سه مرحله پیش، حین و پس از وقوع حادثه است. با کمک این سیستم می‌توان نقاط مستعد حوادث را شناسایی کرد و پیش از بروز حادثه با طراحی واکنش در شرایط اضطراری (ERP) و اقدام‌های پیشگیرانه، احتمال وقوع و شدت حوادث را کاهش داد.

امینی از دیگر مزیت‌های اجرای این طرح مطالعاتی و نتایج به‌ دست آمده را ارزیابی شدت حادثه، میزان خسارت و برنامه‌ریزی برای بازسازی و جبران خسارت عنوان کرد و افزود: از دیگر دستاوردهای این طرح مکان‌یابی طرح‌ها و پروژه‌های جدید و توسعه‌ای با در نظر گرفتن الزام‌های پدافند غیرعامل است که افزون بر دقت بالا، کاهش چشمگیر خطرها و هزینه‌های مرتبط با رفت و آمد به‌واسطه بی‌نیازی به مراجعه حضوری به مکان را به دنبال دارد.

به گفته وی، استفاده از این بانک اطلاعاتی در صنعت نفت و به‌ویژه در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی با داشتن پنج منطقه عملیاتی و صدها کیلومتر خط لوله انتقال در سه استان فارس، بوشهر و هرمزگان حائز اهمیت است.

کد خبر 319203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =