سال طلایی صنعت پتروشیمی تکرار نمی‌شود

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، سال ۹۹ را سالی طلایی و کم‌نظیر برای صنعت پتروشیمی ایران دانست و گفت: بهره‌برداری از ۱۷ طرح پتروشیمی و افزایش ۲۵ میلیون تنی ظرفیت صنعت طی یک سال برای این صنعت تکرارپذیر نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار شانا، بهزاد محمدی امروز (یکشنبه، دهم مردادماه) در آیین نکوداشت سال طلایی صنعت پتروشیمی و بهره‌برداری از ۱۷ طرح از سبد طرح‌های جهش دوم در یک سال اظهار کرد: در ابتدا قرار بود همه این طرح‌ها در سال ۹۹ افتتاح شوند اما به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و الزام رعایت پروتکل‌های سختگیرانه، این طرح‌ها از خرداد ۹۹ تا خرداد ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسیدند و حرکتی جهنده در سال «جهش تولید» در این صنعت بزرگ رخ داد.

وی سال ۹۹ را سالی طلایی و کم‌نظیر برای صنعت پتروشیمی ایران دانست و افزود: به نظر بنده این شرایط برای این صنعت تکرارپذیر نخواهد بود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به بهره‌برداری از ۱۷ طرح صنعت پتروشیمی با سرمایه‌گذاری ۱۱.۴ میلیارد دلار اشاره و تصریح کرد: ظرفیت این صنعت از ۶۵ میلیون تن در سال ۹۸ با افزایش ۲۵ میلیون تنی طی یک سال به ۹۰ میلیون تن رسید که اتفاق کم‌نظیری برای این صنعت است.

هم‌اکنون؛ ۶۷ مجتمع فعال

محمدی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی در سال ۹۹، ۴۰ میلیون تن خوراک معادل روزانه یک میلیون بشکه نفت خام را به ارزش ۶ میلیارد دلار از بالادست دریافت کرده است، ادامه داد: هم‌اکنون ۶۴ مجتمع تولیدی و سه مجتمع پشتیبانی در این صنعت در کشور فعال هستند.

وی به تولید ۳۴ میلیون تن محصول نهایی و قابل فروش در سال ۹۹ اشاره کرد و گفت: از این مقدار ۲۴ میلیون تن صادر و ۱۰ میلیون تن در کشور عرضه و درآمدی حدود ۱۵ میلیارد دلار محقق شده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به برنامه ۱۴۰۰ این صنعت اشاره و اظهار کرد: براساس برنامه، امسال ۴۳ میلیون تن محصول نهایی در این صنعت تولید خواهد شد که از این مقدار ۳۳ میلیون تن صادر و ۱۰ میلیون تن در داخل عرضه می‌شود.

۱۴.۲ میلیارد دلار صادرات در سال ۱۴۰۰

محمدی درآمد صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۰ را ۲۱.۵ میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: این رکورد تازه‌ای در پتروشیمی است و این صنعت به صنعتی بالای ۲۰ میلیارد دلاری تبدیل می‌شود که برای کشور بسیار بااهمیت است.

وی با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی در سال ۹۸، ۹.۴ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات داشته و تعهد این صنعت برای عرضه به نیما ۶.۷ میلیارد دلار بوده است، ادامه داد: این صنعت در سال ۹۸، ۸.۱ میلیارد دلار یعنی ۱۲۰ درصد بیشتر از تعهد خود به سامانه نیما ارز عرضه کرده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: ارزش صادرات این صنعت در سال ۹۹ به حدود ۹ میلیارد دلار ناشی از شیوع ویروس کرونا در دنیا کاهش یافت و تعهد این صنعت ۳.۷ میلیارد دلار برای عرضه به سامانه نیما بود ولی  در عمل ۶.۴ میلیارد دلار معادل ۱۷۰ درصد تعهد به این سامانه ارز عرضه شد.

به گفته محمدی، ارزش صادرات محصولات پتروشیمی در سال ۱۴۰۰ به ۱۴.۲ میلیارد دلار افزایش خواهد داشت و تعهد ما به نیما ۸.۲ میلیارد دلار است که بی‌شک انجام می‌شود.

تحلیل پروژه مبتنی بر شرایط بازار

وی در تشریح الزام‌های توسعه هوشمند با بیان اینکه الگوی توسعه با گذشته تفاوت پیدا کرده است، تأکید کرد: توسعه این صنعت در دوره‌ای با تناژ بالا و محوریت خوراک و ظرفیت‌سازی بوده است اما هم‌اکنون افزون بر حفظ این شرایط باید به سمت توسعه زنجیره با نگاه به دنیا و توجه به جزئیات بیشتر حرکت کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید بر اینکه باید تفکرمان از اجرای پروژه مقداری به سمت تحلیل پروژه مبتنی بر شرایط بازار و دیگر عوامل برود، ادامه داد: توسعه این صنعت باید براساس توسعه و عرضه و تقاضای جهانی باشد.

محمدی همچنین توجه به بازار داخلی را در الگوی توسعه بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: پارسال، ۱.۳ میلیارد دلار واردات محصولات پتروشیمی انجام شده است که باید در بحث بازار برای پایین دست صنعت پتروشیمی خوراک‌های مناسب را تأمین کنیم.

وی به توجه بیشتر به تحلیل پایداری کیفیت و کمیت خوراک‌های بالادست تأکید کرد و گفت: باید با نگاهی هوشمندانه از محصولات تولیدی به عنوان خوراک و توسعه این صنعت استفاده کرد.

۵۰ طرح فعال در صنعت

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه ۱۱ طرح از سبد طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی باقیمانده است، افزود: ۵ طرح در ۶ ماه دوم امسال و ۶ طرح دیگر در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسند.

محمدی با بیان اینکه هم‌اکنون ۵۰ طرح فعال در صنعت پتروشیمی دنبال می‌شود، اظهار کرد: ۳۹ طرح در جهش سوم صنعت پتروشیمی فعال هستند که از ۶ ماه دوم سال ۱۴۰۱ بهره‌برداری از طرح‌های جهش سوم آغاز می‌شود.

وی به سه گروه طرح‌های خوراک ترکیبی، تولید پروپیلن و پیشران به‌عنوان طرح‌های راهبردی اشاره کرد و گفت: سه طرح خوراک ترکیبی، ۱۱ طرح تولید پروپیلن و ۳۳ طرح پیشران در ۶ زنجیره با توجه به نیاز بازار کشور تعریف شده که حجم سرمایه‌گذاری آنها پایین است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه با تکمیل جهش سوم صنعت پتروشیمی، ظرفیت این صنعت به سالانه ۱۳۶ میلیون تن و با اجرای طرح‌های راهبردی به ۱۶۷ میلیون تن در سال ۱۴۰۶ خواهد رسید.

نقش حائز اهمیت پتروشیمی در جلوگیری از خام‌فروشی

محمدی ادامه داد: این صنعت در سال ۱۴۰۴ با تکمیل طرح‌های جهش سوم صنعت پتروشیمی معادل ۲ میلیون بشکه نفت خام در روز خوراک از بالادست دریافت خواهد کرد که نشان‌دهنده نقش حائز اهمیت این صنعت در جلوگیری از خام فروشی است. این رقم در سال ۱۴۰۶ به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز می‌رسد.

وی با بیان اینکه درآمد صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۴ با تکمیل طرح‌های جهش سوم به ۳۷ میلیارد دلار می‌رسد، افزود: در گام بعدی درآمد این صنعت به ۵۰ میلیارد دلار می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به تداوم توسعه صنعت پتروشیمی در قطب‌های جدید اشاره کرد و گفت: سه طرح در هاب پارسیان، سه طرح در مکران، ۴ طرح در قشم و ۲ طرح پتروپالایشگاه در منطقه جاسک تعریف شده است.

در آیین نکوداشت سال طلایی صنعت پتروشیمی از مدیران عامل ۱۷ طرح بهره‌برداری شده با اهدای لوح و تندیس قدردانی شد.

کد خبر 319208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =