۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۰
  • کد خبر: 319281
صادرات فرآورده نفتی ایران ۴ برابر شد

وزیر نفت گفت: صادرات فرآورده‌های نفتی ایران در سال ۹۸ نسبت به سال 91، چهار برابر و برای نخستین بار ۲۳ میلیون تن فرآورده از کشور صادر شد که در تاریخ کشور سابقه نداشته است.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه بعدازظهر دوشنبه (۱۱ مردادماه) در آیین رونمایی از سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی (سدف) اعلام کرد: ظرفیت پایانه‌های صادرات فرآورده‌های نفتی ما ظرف دو تا سه سال گذشته، سه برابر شده، این در حالی است که ما در سال‌های اخیر همیشه با مشکل ظرفیت پایانه‌ها روبه‌رو بوده‌ایم.

وی با اشاره به این که برخی خیال می‌کنند صادرات فرآورده‌های نفتی کار ساده‌ای است، گفت: این طور نیست که صادرات فرآورده‌های نفتی ساده باشد، بلکه ما بسیار زحمت کشیدیم و سبب شدیم جلو قاچاق را بگیریم که صادرات فرآورده وارد کانال رسمی شود.

وزیر نفت ادامه داد: هم‌اکنون به‌طور میانگین روزانه حدود ۲۰۰ میلیون لیتر فرآورده در کشور توزیع می‌کنیم که حجم عظیمی از آن هم یارانه‌ای است؛ به‌تازگی برای رئیس جمهوری نامه‌ای نوشتم همراه با رونوشتی به دفتر مقام معظم رهبری و آقای دکتر رئیسی، مبنی بر این که ما در سال ۹۸، نزدیک به ۸۰ میلیارد دلار در بخش فرآورده‌های نفت و گاز، یارانه پرداخت کرده‌ایم که رقمی بسیار بزرگ است.

زنگنه با اشاره به این که این رقم پارسال اندکی کمتر بوده و دلیل آن هم کاهش قیمت نفت بوده است، افزود: به هر حال در شرایط کنونی که نمی‌توانیم قیمت‌ها را اصلاح کنیم، بزرگترین کاری که می‌توانستیم انجام دهیم و بالاترین هنری که داشتیم این بود که ابزاری برای کنترل داشته باشیم که سدف حاصل همین برنامه‌ریزی‌ها بوده است.

وی با تاکید بر کاهش دخالت انسان در سدف گفت: حتی زمانی که برای نمونه یک نیروگاه سوخت اضافه بخواهد، سامانه می‌تواند آن را کنترل کند؛ اعداد در حوزه فرآورده‌های نفتی بزرگ هستند و هر انسانی ممکن است وسوسه شود، ما چند کیلومتر مرز دریایی، زمینی و ... با قیمت‌های متفاوت در آن طرف مرز وسوسه‌انگیز است.

وزیر نفت از دیگر اقدام‌های موثر در سال‌های اخیر در وزارت نفت را توسعه گازرسانی دانست و افزود: امروز ۹۵ درصد جمعیت کشور و بخش زیادی از صنایع زیر پوشش شبکه گازرسانی کشور هستند، از این رو با کمی سختگیری تقریبا باید سوخت‌های مایع برای واحدهای صنعتی و ... قطع شود.

زنگنه تاکید کرد: برای گاز مایع (ال‌پی‌جی) هم طرحی مطرح و کارهایی انجام شده است، البته مجلس هم طرحی داده بود که قابل اجرا نیست، آنان که از گاز مایع به‌صورت غیرمجاز در خودروهایشان استفاده می‌کنند، جز فقیرترین اقشار جامعه هستند که باید به آن‌ها توجه کنیم و نباید به آن ها فشار بیاوریم.

وی درباره فعالیت چند دستگاه در راه‌اندازی سدف گفت: خوشبختانه در همه این دستگاه‌ها انسان‌های عاقل، شجاع و سلامتی هستند زیرا هر جایی که پول زیاد است، غیر از عقل و تدبیر، سلامت هم خیلی مهم است؛ سه تا چهار سازمان در زمینه راه‌اندازی این سامانه با یکدیگر متحد شدند و کار بزرگی انجام شد.

وزیر نفت با اشاره به این که این سامانه، آخرین اقدامی است که در این دولت از آن رونمایی می‌کنیم، گفت: من از زحمات همه این دستگاه‌ها از جمله وزارت اطلاعات که در این نوع سامانه‌ها تخصص پیدا کرده‌اند، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تشکر می‌کنم.

زنگنه با تاکید بر این که در شرایط تحریم همه تلاشمان را کردیم تا جلو قاچاق فرآورده را بگیریم، افزود: آنچه که اکنون اهمیت دارد این است که به دولت آینده کمک کنیم تا بتوانند بار سنگینی که بر دوش آنها قرار می‌گیرد را بردارند؛ هر کمک و راهنمایی که بخواهند دریغ نمی‌کنیم زیرا همه در این کشور هستیم و کنار هم زندگی می‌کنیم، تحمل یکدیگر، اصلی مهم در مردم‌سالاری و زندگی متمدنانه است.

کد خبر 319281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =