توسعه متوازن صنعت پتروشیمی وابسته به تدوین سند راهبردی است

تدوین سند راهبردی صنعت پتروشیمی به‌منظور توسعه متوازن این صنعت و ایجاد ارزش افزوده بیشتر در نشست تخصصی «سیاست‌گذاری توسعه زنجیره ارزش صنایع پایین‌دستی پتروشیمی» مورد تأکید قرار گرفت.

به گزارش شانا، نخستین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی توسعه زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی با عنوان «نشست تخصصی سیاست‌گذاری توسعه زنجیره ارزش صنایع پایین‌دستی پتروشیمی» از سوی پژوهشکده سیاست‌گذاری دانشگاه صنعتی شریف با حضور عبدالحسین بیات، عضو هیئت مدیره و محمد متقی، رئیس دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار شد.

ضرورت توسعه زنجیره ارزش صنایع پایین دستی پتروشیمی، موانع و مشکلات توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی، تبیین نقش دولت در توسعه زنجیره ارزش صنایع پایین دستی پتروشیمی و اهرم‌های سیاستگذاری در توسعه زنجیره ارزش صنایع پایین دستی پتروشیمی محورهای تخصصی این نشست بوده است.

در این نشست تأمین خوراک دیگر صنایع، ارزش افزوده بالا و کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد از درآمدهای نفتی از اصلی‌ترین ویژگی‌های صنعت پتروشیمی اعلام و بر این موضوع که با وجود رشد کمی به نسبت بالا، توسعه زنجیره محصولات از منظر ارزش افزوده و اشتغال، پابه‌پای رشد کمی توسعه پیدا نکرده است، بحث و گفت‌وگو شد.

تهیه نقشه راه جامع انرژی و نقشه راه توسعه صنایع پتروشیمی با رویکرد تکمیل زنجیره ارزش و ایجاد ارزش افزوده و استفاده حداکثری از فرصت‌های سرمایه‌گذاری از مواردی است که در این نشست بر آن برای توسعه و رشد این صنعت تأکید شد زیرا اگر این موضوع محقق نشود، توسعه صنعت پتروشیمی همیشه دستخوش تغییرها خواهد بود. افزون‌بر این، با توسعه فناوری در صنایع پایین دستی پتروشیمی با تمرکز بر انتقال فناوری در ابتدا و سپس بومی‌سازی و توسعه دانش فنی ایرانی می‌توان مسیر را برای توسعه در صنایع پایین دستی پتروشیمی هموار کرد.

برپایه این گزارش، توسعه صنعت پتروشیمی به سبب زودبازده بودن بیشتر در بالادست این صنعت انجام شده و بی‌شک توسعه متوازن این صنعت و بالابردن ارزش افزوده به تدوین سند راهبردی برای تکمیل راه وابسته است که در این میان نقش اصلی دولت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این صنعت به‌عنوان تسهیل‌گر توسعه مطرح می‌شود.

در این راستا، استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه و شرکت‌های دانش بنیان به منظور بومی‌سازی و تدوین دانش فنی حائز اهمیت است و بی‌شک دانشگاه‌ها نقش بسیار جدی در حوزه تأمین فناوری و سرمایه انسانی متخصص خواهند داشت.

کد خبر 319345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =