جهان در سال ۲۰۲۲ با مازاد عرضه جدید نفت روبه‌رو می‌شود

گسترش ابتلا به سویه جدید ویروس کرونا سبب شد که آژانس بین‌المللی انرژی چشم‌انداز تقاضای نفت را کاهش دهد.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در تازه‌ترین گزارش ماهانه‌اش با در نظر داشتن موج اخیر شیوع سویه دلتا کرونا در کشورهای بزرگ مصرف‌کننده، برآورد خود از تقاضای جهانی نفت تا پایان سال ۲۰۲۱ را به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش داد و پیش‌بینی کرد جهان در سال ۲۰۲۲ با مازاد جدید عرضه نفت روبه‌رو شود.

این نهاد مستقر در پاریس رویکرد خود را نسبت به گزارش ماه گذشته به‌طور کامل تغییر داد.

آژانس بین‌المللی انرژی از ائتلاف سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک پلاس) خواسته بود عرضه نفت خود را به‌طور خیره‌کننده‌ای افزایش دهد، در غیر این صورت افزایش قیمت نفت آسیب‌های جبران‌ناپذیری به همراه خواهد داشت.

ائتلاف اوپک پلاس به درخواست‌های افزایش تولید توجه کرد، اما این افزایش تولید درست زمانی اجرا می‌شود که رشد مصرف کند شده است.

تحلیل آژانس بین‌المللی انرژی در تضاد با درخواست روز چهارشنبه (۲۰ مردادماه) آمریکا از اوپک و متحدانش برای افزایش بیشتر تولید نفت است.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود اظهار کرد: افزایش فوری تولید اوپک پلاس با رشد کندتر تقاضا و تولید بیشتر کشورهای غیر عضو این ائتلاف همزمان شده و برآوردهای کمبود عرضه در کوتاه مدت یا سوپر سیکل را باطل می کند.

این نهاد اعلام کرد: روند افزایش قیمت‌ها به‌دلیل نگرانی‌ از افزایش موارد ابتلا به سویه دلتای ویروس کرونا کند شده است و می‌تواند با ورود بشکه‌های بیشتر نفت به بازار، روند احیای اقتصادی را از مسیرش خارج کند.

آژانس بین‌المللی انرژی تصریح کرد: برخلاف رشد روزانه ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه‌ای تقاضا در ماه ژوئن، روند تقاضای جهانی نفت در ماه گذشته میلادی به‌طور ناگهانی معکوس شد و کمی کاهش یافت.

این نهاد برآورد خود از مقدار مصرف در نیمه دوم سال جاری میلادی را ۵۵۰ هزار بشکه در روز کاهش داد.

با این حال این آژانس انتظار دارد که با تسریع احیای اقتصاد جهان، مصرف سوخت جهان همچنان افزایش یابد و در سه ماه چهارم امسال به‌طور میانگین به ۹۸ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز برسد.

آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک هر دو برآورد خود از مقدار رشد عرضه کشورهای غیرعضو اوپک در سال ۲۰۲۲ را افزایش دادند، زیرا افت سرمایه‌گذاری آمریکا و دیگر تولیدکنندگان در پی همه‌گیری ویروس کرونا در حال احیاست. هر دو نهاد برآورد خود از رشد عرضه غیر اوپک در سال ۲۰۲۲ را به مقدار یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دادند.

به گزارش خبرگزاری تاس، آژانس بین‌المللی انرژی در این گزارش اعلام کرد: کشورهای تولیدکننده نفت غیر عضو ائتلاف اوپک پلاس امسال عرضه نفت خود را ۶۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌دهند.

بر اساس برآورد این نهاد، افزایش تولید نفت این کشورها در سال ۲۰۲۲ به یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد که ۶۰ درصد این این افزایش تولید به ایالات متحده آمریکا اختصاص دارد.

کد خبر 319778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =