نشست تخصصی «توسعه زنجیره ارزش پروپیلن» برگزار شد

ضرورت توسعه زنجیره ارزش، موانع و مشکلات، فناوری‌ها و سیاست‌گذاری‌های تولید در زمینه پروپیلن در نشست تخصصی «توسعه زنجیره ارزش پروپیلن» بررسی شد.

به گزارش شانا، دومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی توسعه زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی با عنوان «نشست توسعه زنجیره ارزش پروپیلن» ازسوی پژوهشکده سیاست‌گذاری دانشگاه صنعتی شریف و با حضور نمایندگانی از بخش‌های مختلف این اکوسیستم برگزار شد.

ضرورت توسعه زنجیره ارزش پروپیلن، موانع و مشکلات توسعه زنجیره ارزش پروپیلن، کمبود تولید پروپیلن در کشور و پیامدهای آن، روش‌ها و فناوری‌های تولید پروپیلن و سیاست‌گذاری در حوزه افزایش طرح‌های تولید پروپیلن از محورهای تخصصی این نشست بود.

توجه به استفاده از ظرفیت حداکثری تولید پروپیلن در کشور در قالب طرح‌های اجرا شده و سپس توسعه زنجیره ارزش آن در قالب طرح‌های پتروشیمی جدید از مسائل مهمی است که در این نشست مطرح شد.

یکی از مسائل و مباحث مطرح شده درباره ظرفیت مازاد تولید متانول در کشور و امکان تبدیل آن به پروپیلن است.

بر این اساس پیش‌بینی می‌شود تولید متانول در کشور در افق ۱۴۰۴ با حجمی بالغ بر ۲۴ میلیون تن به پیش رود و در این رابطه طرح تولید پروپیلن از متانول در آیین نامه هیئت وزیران در اسفند ماه ۹۹ تصویب شده است.

موضوع طرح جامع آمایش سرزمینی به عنوان یکی از ضروری‌ترین و مهمترین راهکارهای قابل انجام به‌منظور بررسی شرایط مناطق مختلف کشور، شناسایی ظرفیت‌ها و مزیت‌های نسبی مناطق مختلف و سرانجام تصمیم‌گیری کلان‌نگر برای توسعه ظرفیت‌های منطقه‌ای مطرح شد که بی‌شک می‌تواند زمینه پاسخگویی درست و تصمیم‌گیری مناسب را برای تصمیم‌گیران کلیدی صنعت پتروشیمی در کشور فراهم آورد.

از سوی دیگر در بررسی نقش مجلس به عنوان قانون‌گذار و سیاست‌گذار کلان در توسعه این زنجیره، ضمن تاکید بر ضرورت انجام پژوهش‌های کلان به منظور ایجاد زمینه تصمیم‌گیری بهتر، موضوع ارائه تخفیف‌هایی در خوراک مایع به منظور جذاب‌تر کردن طرح‌های پروپیلنی مطرح شد. 

موضوع تسهیل‌گری برای سرمایه‌گذاران خصوصی این حوزه و ایجاد زمینه مطمئن برای تضمین سرمایه‌گذاران و کاهش نقش تصدی‌گری دولت در فعالیت‌های مرتبط با سرمایه‌گذاران خصوصی به‌عنوان راهکارهای بهبود فضای کسب و کار در این حوزه مطرح شد.

سرانجام در این نشست به ظرفیت‌های موجود در دانشگاه در حوزه مطالعات زنجیره ارزش و نیز توسعه فناوری‌های موردنیاز در این حوزه اشاره شد.

بدیهی است دانشگاه به‌عنوان مرجع فعالیت‌های دانش‌محور می‌تواند نقش کلیدی در انتقال فناوری و نیز توسعه دانش فنی تخصصی در این حوزه داشته باشد و با دسترسی به شرکت‌های فناور این حوزه، نقش کلیدی را نیز در توسعه و فراهم‌سازی فناوری‌های این حوزه ایفا کند.

 با توجه به همکاری‌های مناسبی که بین دانشگاه و شرکت‌های پتروشیمی در حوزه مطالعات زنجیره ارزش شکل گرفته، امید است این مسیر بتواند به ایجاد همکاری‌های گسترده‌تر  صنعت و دانشگاه منجر شود و زمینه را برای توسعه دانش فنی بومی‌سازی شده در داخل کشور فراهم آورد.

سومین نشست تخصصی در این حوزه نیز با موضوع توسعه زنجیره ارزش متانول در ۳۱ مردادماه برگزار می‌شود.

کد خبر 319785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =