۸۴ درصد چاه‌های پارس جنوبی عملیاتی است

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با تأکید بر ضرورت نگهداشت تولید میدان گازی پارس جنوبی، گفت: از مجموع ۳۹ سکوی پارس جنوبی، ۳۷ سکو و از مجموع ۴۰۰ حلقه چاه این میدان، ۳۳۶ حلقه چاه عملیاتی هستند.

به گزارش خبرنگار شانا از منطقه ویژه پارس، محمد مشکین‌فام شامگاه پنجشنبه (۱۱ شهریورماه) در نشستی که با حضور جواد اوجی، وزیر نفت در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در حال برگزاری است، گزارشی از روند فعالیت‌های شرکت نفت و گاز پارس ارائه داد و گفت: از ۴۰۰ حلقه چاه میدان گازی پارس جنوبی، هم‌اکنون ۳۳۶ حلقه چاه تولیدی است و بقیه چاه‌ها با آمدن لوله‌های CRA تکمیل می‌شوند.

وی افزود: از ۳۹ سکوی پارس جنوبی نیز ۳۷ سکو عملیاتی هستند و دو سکوی طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی باقی مانده است که امیدواریم طی دو سال آینده تکمیل شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس رقم سرمایه‌گذاری در میدان پارس جنوبی را حدود ۸۰ میلیارد دلار طی ۲۰ سال اعلام کرد و گفت: ۱۳ پالایشگاه در پارس جنوبی قرار دارد که هشت پالایشگاه در سایت یک تحویل شده و از پنج پالایشگاه سایت ۲ نیز چهار پالایشگاه تحویل بهره‌بردار شده و تنها پالایشگاه فاز ۱۴ باقی مانده است.

مشکین‌فام با اشاره به بهره‌برداری از اسکله نخست بندر تنبک و صادرات سه الی چهار کشتی از این اسکله، ادامه داد: در مجموع حدود ۷۰ درصد گاز کشور از پارس جنوبی تأمین می‌شود و این میدان گازی با تأمین خوراک پالایشگاه ستاره خلیج فارس، نقشی بسزا در تولید بنزین کشور دارد.

وی با اشاره به نقش حائز اهمیت پارس جنوبی، بر ضرورت حفظ و نگهداشت تولید این میدان تأکید کرد و گفت: در این زمینه، برنامه مدونی وجود دارد.

بر اساس این گزارش، وزیر نفت عصر امروز در نخستین سفر عملیاتی خود، وارد عسلویه شده است و پس از حاضر شدن بر مزار شهدای گمنام عسلویه، هم‌اکنون بررسی طرح‌های گازی و پتروشیمی مستقر در عسلویه را در نشستی با حضور مدیران مربوطه در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در دستور کار دارد.

کد خبر 320564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =