۱۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۱
  • کد خبر: 320840
چراغ قرمز قیمت‌های گاز در قاره سبز روشن شد

ثبت رکورد بالاترین قیمت‌های گاز طبیعی و برق در اروپا، اروپایی‌های را با شوک قیمت انرژی روبه‌رو کرده و کارشناسان نیز بر این باورند که این تازه ابتدای مسیر طولانی افزایش قیمت حامل‌های انرژی در قاره سبز است.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، کارشناسان معتقدند با وجود اینکه قیمت منابع انرژی در اروپا به ارقامی بی‌سابقه رسیده، اما هنوز ابتدای مسیر است و جا برای افزایش قیمت‌ها بیش از این نیز وجود دارد.

در ادامه این گزارش آمده است: البته قیمت گاز طبیعی در همه جا ـ نه‌تنها اروپا ـ در حال افزایش است، شاخص قیمت گاز طبیعی در آمریکا در مقایسه با سال گذشته میلادی حدود دو برابر شده است و قیمت شاخص گاز هنری هاب ایالات متحده در نزدیک‌ترین موعد سررسید تا تاریخ  ششم سپتامبر (۱۵ شهریورماه) به ۴ دلار و ۶۹ سنت به ازای هر یک میلیون بی‌تی‌یو رسید، در حالی که تولید گاز طبیعی در میدان‌های گازی مانند آپالاچیا رکورد زده است.

با این حال صادرات گاز آمریکا روند افزایشی به خود گرفته و رکورد تاریخی ثبت کرده است.

در پی کاهش محدودیت‌های ویژه مقابله با شیوع ویروس همه‌گیر کرونا و به‌دنبال آن بازگشت افراد به محل کار خود  تقاضا برای گاز طبیعی و قیمت‌ها افزایش یافته، در نتیجه تورم نیز روندی صعودی در پیش گرفته است.

به‌دلیل افزایش قیمت منابع انرژی، آلمان در حال دست‌وپنجه نرم کردن با بالاترین نرخ تورم از سال ۲۰۰۸ میلادی است، در این بازه زمانی از سال تقاضا برای گاز طبیعی هنوز پایین است.

قیمت‌های بالای گاز در زمان تقاضای پایین برای اروپا نگران‌کننده است، زیرا اکنون زمستان سختی پیش‌رو دارد و ذخیره‌سازی‌های گاز قاره سبز نیز در سطح بسیار پایینی است.

وزش باد نیز کمک چندانی به بهبود اوضاع نمی‌کند، زیرا سرعت پایین وزش باد و دمای بالا، تولید انرژی‌های تجدیدپذیر را کاهش می‌دهد و به همین دلیل، زمینه برای مصرف بیشتر زغال‌سنگ هموار می‌شود.

امیدواری اروپا به این موضوع که سوخت‌های فسیلی این قاره مانع افزایش قیمت انرژی در زمستان می‌شود، تفکری اشتباه است.

براساس این گزارش، چند مورد قطعی و کاهش تولید در میدان‌های گازی سبب افزایش شدید قیمت گاز طبیعی و رسیدن آن به سطح نفت خام شده است.

بعضی از برآوردها نشان می‌دهد مصرف‌کنندگان در بخش خرده‌فروشی شاهد افزایش قیمت ۲۰ درصدی در قبوض برق و گاز خود خواهند بود.

ژولین هورائو، رئیس واحد تجزیه و تحلیل مؤسسه انجی‌اس‌ای انرژی‌اسکن (Engie SA EnergyScan) در این باره گفت: مشکلات اروپا هنوز آغاز نشده و این تازه اول راه است.

کد خبر 320840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =