۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۰
  • کد خبر: 321115
بازسازی تجهیزات پیچیده در مناطق نفت‌خیز جنوب

شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب توانسته است به همت متخصصان خود، تجهیزات پیچیده صنعت نفت را در شرایط تحریم تعمیر و بازسازی کند.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، پژمان قضایی‌پور، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری گفت: در سال‌های اخیر، تجهیزات مختلف و پیشرفته‌ای در مناطق عملیاتی این شرکت نصب و راه‌اندازی شده که این تأسیسات در صنعت نفت، برجسته و ویژه به شمار می‌آیند.

وی با اشاره به تولید و استخراج انواع مختلف نفتی افزود: این شرکت به‌عنوان گذرگاه حیاتی انرژی در جنوب کشور نقش کم‌نظیر و مؤثری را در انتقال تولیدات، نفت سبک، سنگین، فوق‌سنگین (از غرب کارون) و نفت سنتزی از طریق سه تلمبه‌خانه نفتی به‌عهده دارد و انتقال نفت تولیدی در گستره فعالیت این شرکت از کریدورهای خطوط شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به مبادی مصرف انجام می‌شود.

قضایی‌پور با اشاره به توانمندی‌ فنی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در زمینه تعمیر و بازسازی تجهیزات و تأسیسات پیچیده صنعت نفت در شرایط تحریم بیان کرد: با همکاری مشترک اداره نگهداری و تعمیرات شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری و اداره خدمات مهندسی تعمیرات ستاد شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، توربین سولار مارس ۹۰ تعمیر و راه‌اندازی شده است. این توربین بعد از تعمیر، در ایستگاه تزریق گاز CS600 نصب و راه‌اندازی شد که به افزایش تزریق ۷۰ میلیون فوت‌مکعبی گاز در محدوده عملیاتی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری (میدان نفتی کرنج) منتهی شد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری بیان‌ کرد: این توربین سال ۱۳۹۶ برای تعمیر به یکی از کشورهای همسایه منتقل شد که به‌دلیل اعمال تحریم‌های ظالمانه، طرف خارجی از انجام عملیات تعمیر آن انصراف داد و سرانجام بازسازی آن در دستور کار مهندسان داخلی صنعت نفت قرار گرفت.

به گفته قضایی‌پور، به‌دلیل فعالیت این توربین، بزرگ‌ترین واحد تزریق گاز کشور در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری قرار دارد.

وی از دیگر اقدام‌های این شرکت در زمینه تعمیر و بازسازی تجهیزات پیچیده صنعت نفت با اتکا به دانش داخلی مجموعه صنعت نفت در جنوب گفت: از زمان آخرین راه‌اندازی کمپرسورهای جمع‌آوری گاز در ایستگاه رامشیر ۱۴ سال گذشته بود و به‌دلیل تحریم‌های اعمال‌شده امکان جمع‌آوری این گازها وجود نداشت.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری با تأکید بر اهمیت جلوگیری از گازسوزی در مناطق عملیاتی این شرکت گفت: به این منظور، کمپرسورهای گازی از نوع اسکرو مستقر در ایستگاه جمع‌آوری گاز رامشیر تعمیر و بازسازی و عملیاتی شدند.

قضایی‌پور ادامه داد: این اقدام با تلاش متخصصان داخلی انجام و سبب جمع‌آوری روزانه ۴.۵ میلیون فوت‌مکعب گاز همراه نفت شده است.

وی با بیان اینکه تأسیسات و تجهیزات متنوعی از صنعت نفت در این شرکت وجود دارد، گفت: در گذشته بخش زیادی از این تجهیزات از سوی متخصصان خارجی یا سازندگان خارجی این تأسیسات تعمیر و وارد مدار بهره‌برداری می‌شدند؛ این درحالی است که اکنون با اتکا به دانش داخلی، مهندسان توانمند ایرانی با دستیابی به فناوری این تجهیزات، بخش مهمی از دانش فنی تعمیر و بازسازی تأسیسات صنعت نفت را در اختیار دارند.

شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری یکی از پنج شرکت بهره‌برداری تابع شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب است که راهبری عملیات تولید، فرآورش و انتقال نفت و گاز را با رعایت اصول صیانت از مخازن با فعالیت مستمر در ۴۵ واحد عملیاتی از هشت میدان نفتی (آغاجاری، کرنج، پرنج، پارسی، رامشیر، رگ سفید۱، پازنان ۱ و مارون) با فعالیت ۱۲ واحد بهره‌برداری، هشت کارخانه گاز و گاز مایع، ‌ ۱۸ ایستگاه تقویت فشار و تزریق گاز، چهار واحد نمکزدایی به‌عهده دارد و ۲۵ درصد نفت مناطق نفت‌خیز جنوب را تولید می‌کند.

کد خبر 321115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =