ضرورت استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها برای تأمین سوخت پایدار

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تأکید بر اهمیت سوخت‌رسانی در فصل زمستان گفت: باید از ظرفیت‌ها به‌منظور تأمین سوخت پایدار استفاده حداکثری شود.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، جلیل سالاری روز چهارشنبه (۲۴ شهریورماه) در نشست با مدیران و مسئولان شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، اظهار کرد: در گذشته آقای زنگنه ابلاغیه‌ای داده و بر این اساس هرگونه ساخت مخزن را ممنوع کرده بودند؛ افزایش مصرف سوخت در شرایطی که به تعداد مخازن نیز اضافه نشده است زنجیره مصرف و ظرفیت سوخت را با اختلال‌هایی همراه می‌کند.

وی با بیان اینکه متأسفانه ناوگان حمل‌ونقل تقویت نشده است، افزود: ما امروز باید در بخش خطوط لوله به ارتقای امنیتی و کاهش هزینه‌ها در سطح دسترسی‌ها و شعاع‌های انتقالی متمرکز می‌شدیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همچنین با بیان اینکه نزدیک به ۵۸ درصد انتقال فرآورده‌ها از طریق حمل‌ونقل زمینی انجام می‌شود، تصریح کرد: ضروری است باتوجه به بخش ذخیره‌سازی و شرایطی که در بحث انتقال وجود دارد قرارگاه سوخت‌رسانی برای تأمین پایدار اصولی مدیریت شود.  

سالاری تأکید کرد: باید از حداکثر ظرفیت‌ها و مخازن بین‌راهی استفاده شود تا بتوان انتقال پایداری انجام داد و از چالش‌ها عبور کرد.

به گفته وی، در حوزه تأمین سوخت نیروگاهی متأسفانه براساس برنامه‌ای که پیش‌بینی شده است با توجه شرایط عملکرد، فاصله زیادی وجود دارد.

ضرورت استمرار در سوخت‌رسانی

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش گفت: باید برای تأمین سوخت ۶ ماه دوم امسال برای جایگزینی با سوخت مایع  و برای تحقق آن برنامه‌ریزی و هماهنگی انجام شود به این ترتیب طی اقدام‌هایی مانند بازنگری در برنامه انتقال، استفاده حداکثری از ظرفیت انتقال، اولویت‌بندی نیروگاه‌ها و ... سوخت‌رسانی استمرار یابد.

سالاری با اشاره به اینکه در بخش نفتِ کوره نیز با بخش ریلی و وزارت راه و شهرسازی هماهنگی‌هایی انجام شده است، ادامه داد: هدف‌گذاری امروز ما این است که این گروه و قرارگاه سوخت‌رسانی درست مدیریت و نشست‌های مستمری بین مجموعه‌ها برگزار شود تا درصورت بروز مشکلات و چالش‌ها، موارد بررسی و مدیریت شوند.

وی تأکید کرد: با پیش‌بینی‌های دقیق و ارزیابی چالش‌ها می‌توان از مشکلاتی که در گذشته رخ داده است همانند کاهش سوخت صنایع به‌منظور تأمین گاز خانگی ممانعت شود، این درحالی است که باید در نیروگاه‌ها مدیریت مصرف نیز اجرایی شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در بخش دیگری از سخنانش با توجه به وضع شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت، افزود: هزینه‌ها و حوادث احتمالی که می‌تواند برای شبکه ۱۴ هزار کیلومتری خط لوله در کشور رخ دهد؛ باید به آن توجه جدی داشت، همچنین در بحث توسعه زنجیره در بخش انتقال و در حوزه توزیع از بخش‌های صادرات گرفته تا تخصیص خوراک به صنایع پایین‌دست و توسعه زنجیره ارزش و ... باید نگاهی یکپارچه‌ وجود داشته باشد.

سالاری در بخش دیگری از سخنانش گفت: در ساختار منابع انسانی چالش‌های پرشماری وجود دارد؛ باید در کل صنایع پالایش و پخش با نگاهی توسعه‌ای بازنگری در ساختار انجام شود.

وی تأکید کرد: در این مسیر اساسنامه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی که هم به منزله سند هویت حقوقی مجموعه به لحاظ عملکردی و چارچوب‌هاست و هم به‌عنوان شناسنامه شرکت، می‌تواند همه مسائل را با نگاه توسعه‌ای دنبال کند، بنابراین لازم است در این باره دیدگاه‌ها و نگاه‌های کلان در حوزه ساخت، ورود به سرمایه‌گذاری و اقدام‌های توسعه‌ای لحاظ شود.

در این نشست مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران نیز گزارشی از عملکرد این مجموعه ارائه داد و در ادامه دیگر مدیران و مسئولان درباره چالش‌های موجود دیدگاه‌های خود را مطرح کردند. 

ضرورت تدوین اساسنامه مختص شرکت ملی پالایش و پخش

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همچنین در نشست با مدیر و کارکنان مدیریت امور مالی به ضرورت تدوین اساسنامه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد و با بیان اینکه شرکت‌های فرعی هویت‌های حقوقی مستقلی دارند و نباید بار شرکت‌های فرعی بر دوش شرکت اصلی سنگینی کند، گفت: به‌منظور کاهش ترافیک فعالیت‌ها و تمرکز امور مالیِ شرکت مادرتخصصی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اقدام‌های اولویت‌دار مهمی انجام خواهیم داد.

سالاری تأمین نقدینگی در سیستم را از دیگر چالش‌های مدیریت امور مالی برشمرد و بر ضرورت ارائه راهکارهای لازم به‌منظور شفافیت بودجه در سال آینده تأکید کرد.

وی با بیان اینکه جایگاه ما به‌عنوان شرکت اصلی باید روشن شود،  ادامه داد: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به‌عنوان یکی از شرکت‌های اصلی زیر مجموعه وزارت نفت نیاز به تدوین و تصویب اسناسنامه مختص برای انجام فعالیت‌های توسعه‌ای در حوزه‌های پالایشی دارد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی وجود بعضی از مشکلات در روابط مالی با دولت را از دیگر مسائل این حوزه برشمرد.

سالاری عاملیت فروش صادراتی، مشکلات وصول منابع، شیوه قیمت‌گذاری، شیوه فروش و ... را از دیگر چالش‌های حوزه مدیریت امور مالی دانست و بر تعیین‌ تکلیف این بخش‌ها و ارائه برنامه مشخص و شفاف در این آنها تأکید کرد.

ضرورت نهادینه شدن برخورد با فساد

وی در ادامه نشست‌های خود با مدیریت‌ها، در دیدار با واحد حسابرسی داخلی، اظهار کرد: صیانت از اموال و بیت‌المال از اولویت‌های اصلی ماست، همسو با این موضوع برخورد با فساد باید در همه زمینه‌ها از رأس تا ذیل نهادینه شود.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با بیان اینکه پیش از هر موردی رویه‌های پیشگیری از وقوع فساد باید پررنگ شود تا زمینه‌های بروز تخلف از بین برود، افزود: باید در این زمینه دستورعمل‌های بازدارنده بررسی، بازبینی و اصلاح شود.

سالاری ادامه داد: منشأ بسیاری از مشکلات نبود شفافیت است و اگر ساختار، جایگاه و مسئولیت‌ها در کلان مجموعه دیده شود، زمینه‌های قانونی و شناسنامه‌دار ایجاد و بسیاری از مشکلات حل و فصل می‌شود. حوزه وظایف مجموعه‌ها باید مشخص باشد تا حجم اعظم کار در یک مجموعه نظارتی متمرکز نشود و از فرسودگی شغلی جلوگیری شود.

وی همچنین ایجاد انگیزه، مشوق‌ها، بازبینی و توسعه ساختار سازمانی مدیریت‌ها و... را از اولویت‌های این شرکت در مجموعه نیروهای انسانی این صنعت برشمرد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی یادآور شد: تلاش می‌کنیم ظرفیت واحدهای نظارتی داخلی از جمله حسابرسی، امور حقوقی، حراست و بازرسی متمرکز و شیوه‌نامه‌ای تهیه و تنظیم شود تا افزون بر ایجاد شفافیت، منافذ فساد را نیز ببندد.

سالاری گفت: شیوه‌نامه‌ها بایدطوری تنظیم شوند که افراد با تجربه در رأس نهادهای نظارتی شرکت‌های مادرتخصصی مستقر شده تا افزون بر نظارت مضاعف بر عملکرد شرکت‌های تابع بتوانند تجربیات را منتقل کنند و خدمات مناسبی را به‌منظور انجام بهتر فعالیت‌ها به آنها ارائه دهند.

وی با یادآوری این موضوع که فلسفه واحدهای نظارتی در یک دستگاه ارائه کمک‌های مشورتی و حل و فصل مشکلات در داخل سیستم است، افزود: توجه صحیح به این حوزه، از ضرورت ورود دستگاه نظارتی از خارج سیستم و تشکیل پرونده‌های قضایی یا رسانه‌ای شدن آنها جلوگیری می‌کند.

سمت های تخصصی حذف‌شده در صورت امکان احیا می‌شوند

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران همچنین از تلاش برای احیای سمت‌های تخصصی حذف‌شده خبر داد و گفت: با تشکیل گروه کارشناسی روند جذب نیروها بررسی می‌شود.

سالاری در نشستی با مدیریت فناوری اطلاعات درباره اهمیت فسادزدایی در سیستم‌های اداری، اظهار کرد: نبود شفافیت در سیستم، در جایی که امکان رصد نباشد؛ سبب وقوع اتفاق‌هایی می‌شود که زمینه‌ساز بسیاری از مفاسد خواهد بود.

وی با بیان اینکه انتظار این است که واحد فناوری اطلاعات در ستاد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نقش هدایتی داشته باشد، تأکید کرد: این واحد باید به همراه مجموعه‌های تابع نشست‌های منظمی برگزار و براساس یک سیاست مشخص مطابق با هدف‌گذاری منظم در چارچوبی ویژه فعالیت کند، بنابراین باتوجه به این روند یک ارزیابی انجام شود که اکنون این بخش چه پیشرفتی داشته است و چه حرفی برای گفتن دارد.

به گفته معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش، باتوجه به اینکه امروز مدام از دولت الکترونیک و لزوم شفافیت سخن به میان می‌آید از این حیث خیلی فاصله وجود دارد، اتفاق‌هایی که در مجموعه افتاده بیانگر این است که در بخش‌هایی یا نظارت ضعیف بوده یا سیستمی وجود نداشته است.

جذب نیروها باید ساختارمند و اصولی باشد

سالاری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت منابع انسانی از برنامه‌هایی در این باره رونمایی کرد و گفت: با تشکیل گروه کارشناسی روند جذب نیروها بررسی می‌شود تا براساس تخصص، سابقه، تجربه، مدارک تحصیلی این مسیر طی شود؛ برای آن باید یک دستورعمل کارشناسی تدوین و براساس آن همه جوانب سنجیده شود.

وی همچنین با بیان اینکه درباره اتفاق‌هایی شامل ممنوعیت استخدام‌ها و جذب نیروها براساس سفارش‌ها که میراث گذشته است باید بررسی کاملی انجام شود، تأکید کرد: سمت‌هایی که گاه تخصصی بوده و حذف شده است باید بررسی شود تا در صورت امکان احیا و بازگردانده شوند، فرآیند یادشده آغاز و گروهی برای اجرای این کار انتخاب شده است.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، بیان کرد: باتوجه به اینکه وزیر نفت یک بازه زمانی یک ساله را مشخص کرده‌ تا در این حین مسائل حوزه منابع انسانی حل شود، امیدواریم به نتایج مطلوبی دست یابیم.

سالاری با بیان اینکه هدف بر این مبناست که جذب نیروها ساختارمند و اصولی باشد، گفت: در این فرآیند کاری اگر شرایطی پیش آمد و پیشنهادهایی مطرح شد با استفاده از آنها نقشه جامع فراگیری تدوین می‌شود تا به این واسطه بتوان از این مسیر گذر کرد.

وی با ابراز امیدواری از حل شدن مشکل در حوزه منابع انسانی، توضیح داد: همسو با این مسئله، اصحاب گذشته صنعت که در بخش منابع انسانی فعالیت داشته‌اند به همراه نیروهای جوان همفکری و از ماحصل آن یک دستورعمل تدوین می‌کنند. این روند در سطح وزارتخانه شکل گرفته است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در پایان یادآور شد: امنیت شغلی مجموعه و انگیزه‌ها باید به طریقی ایجاد و تثبیت شود این امر وظیفه‌ای است که باید به آن توجه شود؛ آمده‌ایم ریشه‌ای عمل کنیم ان‌شاءالله که این اتفاق بیفتد.

براساس این گزارش، در ادامه برنامه‌های امروز، معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با مدیر و مجموعه کارکنان مدیریت بازرگانی نیز دیدار کرد و عملکرد و دغدغه‌های این حوزه  بحث و بررسی شد.

همچنین در نشست سالاری با مدیریت مهندسی ساختار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درباره اهم اقدام‌ها و دستاوردهای این بخش مدیریتی در حوزه‌های مختلف گزارشی ارائه و در ادامه به فراخور هریک از بخش‌ها برنامه‌های پیشنهادی نیز مطرح شد.

کد خبر 321127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =