تلاش صنعت گاز برای گازرسانی بهینه در ایران

صنعت گاز ایران در نیمه نخست امسال شاهد تحولاتی بود، اما گازرسانی و تأمین پایدار گاز طبیعی به بخش‌های مختلف مصرف به‌طور پایدار تداوم داشت.

به گزارش شانا، تابستان امسال در حالی پایان یافت که مدیرعامل جدید شرکت ملی گاز ایران در واپسین روزهای آن از سوی جواد اوجی، وزیر نفت معرفی شد و «مجید چگنی» به برج گاز آمد تا فصل جدیدی را در صنعت گاز رقم بزند.

نیمه نخست ۱۴۰۰ البته زمان تغییر و تحولات دیگری هم بود؛ دولت دوازدهم به کار خود پایان داد و دولت سیزدهم فعالیتش را آغاز کرد. جواد اوجی، وزیر نفت که سوم شهریورماه از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد گرفت در روز نخست حضورش در وزارت نفت اعلام کرد تأمین سوخت زمستانی نخستین دستور کار وزارت نفت است.

هرچند ایران با ۳۳ هزار میلیارد مترمکعب گاز قابل برداشت، دارای دومین ذخایر بزرگ گازی دنیاست و تولید و انتقال گاز هم در کشور به حداکثر خود رسیده است، اما طبق گفته وزیر نفت، اکنون در پالایشگاه‌های پارس جنوبی روزانه ۴۰ تا ۶۰ میلیون مترمکعب (معادل بیش از یک فاز پارس جنوبی) و در بعضی پالایشگاه‌ها مانند پارسیان روزانه ۲۰ تا ۲۵ میلیون مترمکعب ظرفیت خالی وجود دارد که برای حفظ سقف تولید و حل این مسائل نیاز به سرمایه‌گذاری و در عین حال حفظ و نگهداشت تولید داریم.

تلاش صنعت گاز برای گازرسانی بهینه در ایران

تقویت دیپلماسی و تجارت گاز برنامه دیگری است که در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته است، هرچند محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران ۱۱ شهریورماه امسال اعلام کرد صادرات گاز طبیعی ایران به کشور عراق طبق‌ توافق‌نامه‌ای ۶ ماهه با این کشور و با اعلام قبلی کاهش یافته است، اما جواد اوجی تأکید کرده که «یکی از برنامه‌های ما بحث دیپلماسی قوی انرژی به‌ویژه در بخش گاز با توجه به ظرفیت‌های مطلوب در بازار کشورهای منطقه از جمله قطر و ترکمنستان است.»

او همچنین گفته است که مذاکراتی با طرف‌های ترکمنستانی، عراقی و دیگر کشورهای همسایه برای افزایش صادرات و تجارت گاز خواهیم داشت.

صرفه‌جویی ۲۵۰ میلیون یورویی با بومی‌سازی اقلام صنعت گاز، انجام واکسیناسیون کارکنان در مجموعه صنعت گاز، افزایش ضریب اطمینان شبکه‌های تلفن دیسپچینگ ملی گاز و کسب لوح سپاس ۶ ستاره جایزه ملی مدیریت دارایی فیزیکی از سوی شرکت ملی گاز ایران از دیگر اخبار صنعت گاز در نیمه نخست امسال بود.

آنچه در ادامه می‌خوانید مروری بر اقدام‌ها، دستاوردها و تحولات صنعت گاز در بهار و تابستان ۱۴۰۰ است.

بهره‌مندی ۹۸ درصدی شهرهای ایران از گاز طبیعی

گازرسانی به شهرها و روستاهای ایران در سال‌های اخیر با وجود اعمال تحریم‌ها و فشار اقتصادی فراوان نه‌تنها متوقف نشد، بلکه با تلاش کارکنان صنعت گاز کشور این کار با تکیه بر توان داخلی و حضور مؤثر شرکت‌های دانش‌بنیان شتاب بیشتری گرفت، به‌طوری که درصد بهره‌مندی خانوار شهری از گاز طبیعی به ۹۸ درصد و خانوار روستایی به ۸۴ درصد رسیده است.

این روند در هفته دولت هم شتاب بیشتری گرفت و پروژه‌های متعددی در این زمان به بهره‌برداری رسید که مشروح آنها را می‌توانید اینجا بخوانید.

بهره‌برداری از پروژه‌های گازرسانی به ۲۱ شهر و ۲۸۰۹ روستا شامل ۲۵۱۶۸۹ خانوار شهری و ۱۸۱۵۷۶ خانوار روستایی همچنین ۴۶۶۴ واحد صنعتی در ۶ استان آذربایجان غربی، خراسان جنوبی، کرمان، لرستان، خوزستان و فارس با سرمایه‌گذاری ۶۳۳۱ میلیارد تومان، پایان پروژه گازرسانی شرکت گاز سمنان در زاهدان، گازرسانی به روستاهای نوار مرزی استان ایلام، افتتاح و کلنگ‌زنی ۱۰۰۰ پروژه گازرسانی در خراسان رضوی و گازرسانی به ۴۵ واحد صنعتی و کشاورزی همدان از اخبار مورد توجه در بهار و تابستان ۱۴۰۰ بود.

تلاش صنعت گاز برای گازرسانی بهینه در ایران

در این زمان همچنین خراسان جنوبی استان سبز گازرسانی شد و مشعل گاز طبیعی در ۱۵ روستای دیگر منطقه الموت غربی در استان قزوین روشن شد.

رونمایی از نخستین خودرو پیشرو مخابراتی بحران در گاز کرمان، اجرا و پایش سیستم مدیریت انرژی در گاز آذربایجان شرقی، گام‌های پایانی توسعه گازرسانی در کردستان، برگزاری آیین پوشش ۹۹ درصدی گازرسانی به روستاهای خراسان شمالی و افزایش ۲۴ درصدی اجرای شبکه گازرسانی در گلستان از دیگر اقدام‌های انجام‌شده در مجموعه شرکت‌های گاز استانی بود.

آمادگی کامل پالایشگاه‌های گاز ایران برای ورود به فصل سرما

عسلویه و منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس که مرکز تأمین بیش از ۷۰ درصد گاز کشور است، نخستین مقصد سفر کاری وزیر نفت دولت سیزدهم بود و اوجی در این سفر اظهار امیدواری کرد براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، بتوانیم با برداشت حداکثری گاز از میدان مشترک پارس جنوبی زمستان بدون چالشی را سپری کنیم.

هادی هاشم‌زاده فرهنگ، مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی هم از آمادگی این مجموعه برای تأمین گاز مصرفی کشور در فصل سرما خبر داد و گفت: تعمیرات اساسی پالایشگاه‌های پارس جنوبی تا اواخر آبان‌ماه به پایان می‌رسد.

مسعود زردویان، مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران نیز از آمادگی کامل پالایشگاه‌های گاز ایران برای ورود به فصل سرما خبر داد و اعلام کرد: «بدون شک ما تمهیدهای لازم را در این زمینه اندیشیده‌ایم و پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده‌ایم. همه همکاران ما در بخش تولید و فرآورش همانند دیگر بخش‌ها آماده‌اند این انرژی پاک، مطمئن، پایدار و مستمر را به همه مردم حتی تا روستاهای دوردست نیز برسانند تا شاهد افت فشار یا قطعی گاز در نقطه‌ای نباشیم.»

افزایش ۲۵ درصدی تولید گوگرد در پالایشگاه ایلام، بهره‌برداری از دو نیروگاه خورشیدی در پالایشگاه گاز بیدبلند، ساخت مخزن شماره ۶ این پالایشگاه با توان داخل، افزایش ۳۳ درصدی دریافت خوراک در پالایشگاه بیدبلند، افزایش ۸۴ درصدی برق‌رسانی از سوی پالایشگاه گاز ایلام، شتاب‌بخشی بومی‌سازی قطعات کلیدی در پالایشگاه سرخون و قشم و افزایش ظرفیت ۲ برابری دیگ‌های بخار در پالایشگاه فجرجم از دیگر اخبار مجموعه پالایشگاه‌های ایران در بهار و تابستان امسال بود.

تلاش صنعت گاز برای گازرسانی بهینه در ایران

انتقال پایدار گاز با تکیه بر توان داخل

نیمه نخست سال زمان مناسبی برای انجام تعمیرات اساسی خطوط لوله انتقال گاز در مناطق ده‌گانه است تا با ظرفیت حداکثری در پاییز و زمستان فعالیت کنند. مهدی جمشیدی‌دانا، مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران هم از بهره‌مندی از توان داخل برای انجام تعمیرات اساسی در این مجموعه خبر داد و گفت: برنامه‌های تعمیراتی و اورهال زمان‌بندی‌شده برای تأسیسات تقویت فشار گاز که ساعت کارکرد عملیاتی بالایی داشته‌اند، در نیمه نخست سال انجام شده است.

وی تاکید کرد: پایداری انتقال گاز اهمیت ویژه‌ای دارد، از این رو تعمیرات اساسی ایستگاه‌های تقویت فشار گاز و خطوط لوله، بازدیدهای دوره‌ای، پیگرانی هوشمند و تعویض پوشش به‌موقع انجام شده است تا خللی در فرآیند انتقال پایدار گاز طبیعی به هموطنان در فصل سرد سال به‌وجود نیاید.

استقرار سیستم مدیریت انرژی یکپارچه در شرکت انتقال گاز ایران، بهره‌برداری از خط لوله انتقال گاز ماهشهر - شادگان، انجام ۳۰۱ کیلومتر پیگرانی تمیزکننده خط هفتم سراسری انتقال گاز در منطقه ۶ عملیات، افزایش ایمنی و تاب‌آوری خط لوله ششم و هفتم سراسری انتقال گاز، افزایش ۲۰ درصدی مقدار نشت‌یابی در منطقه یک عملیات انتقال گاز، ساخت پمپ فشار قوی سیستم روغن‌کاری توربین زیمنس در  منطقه ۲ عملیات انتقال گاز و افزایش پایداری انتقال گاز در خط لوله دوم تهران و پاکسازی حریم و مرمت خط لوله نخست انتقال گاز تهران در منطقه ۳ عملیات از دیگر فعالیت‌های انجام‌شده در این زمان است.

از اقدام‌های دیگر می‌توان به عملیاتی شدن واحد یدک تأسیسات تقویت فشار گاز خورموج به توان ۲۵ مگاوات، رفع نشتی گاز خط لوله هفتم سراسری بدون قطعی در سیستان و بلوچستان از سوی منطقه ۶ عملیات انتقال گاز، تکمیل فرآیند یکپارچه‌سازی پایش سامانه اعلام حریق در منطقه ۴ عملیات انتقال گاز، صرفه‌جویی ۱۰۰ میلیون تومانی با تکیه بر توان داخل در منطقه ۸ عملیات انتقال گاز، ساخت دستگاه بالانس روتور در منطقه ۲ عملیات انتقال گاز و توسعه شبکه انتقال گاز به جزیره هنگام اشاره کرد.

کد خبر 321634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =