۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵
  • کد خبر: 321986
اطلس زمین‌شناسی نفت خلیج فارس تهیه می‌شود

اطلس زمین‌شناسی نفت خلیج فارس در حوضه رسوبی با وسعت ۱۱۱ هزار کیلومترمربع با همکاری محققان پژوهشکده علوم زمین پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت تهیه می‌شود.

به گزارش شانا به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، عزت‌الله کاظم‌زاده، رئیس پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت با بیان اینکه این اطلس در چارچوب توافق‌های انجام‌شده در زمینه برنامه‌های کاری شرکت نفت فلات قاره ایران و به درخواست این شرکت تهیه می‌شود، افزود: هدف از تهیه اطلس زمین‌شناسی نفت، ارائه یک مرجع تخصصی جامع و نظام‌مند با نگاه ویژه به نتایج مطالعات و تحقیقات زمین‌شناسی سال‌های گذشته در ارتباط با اکتشاف منابع هیدروکربوری است.

وی به بخش‌های مختلف این اطلس اشاره کرد و گفت: با تهیه اطلس زمین‌شناسی نفت خلیج‌فارس، می‌توان روزآمد کردن و راستی‌آزمایی اطلاعات زمین‌شناسی موجود را با نگرش‌های نو برای به تصویر کشیدن تاریخچه وقایع و تکامل زمین‌شناسی و نقشه‌های ریخت‌شناسی و عمق‌سنجی و اندوخته ظرفیت هیدروکربور در زمان‌های زمین‌شناسی به‌ نحو مناسب‌تری نشان داد.

کاظم‌زاده با بیان اینکه همه رویدادهای ساختاری، تکتونیکی، چینه و رسوب‌شناسی را می‌توان در این اطلس با استفاده از اشکال مفهومی، نمودارهای تشریحی، نحوه تولید، مهاجرت و به تله افتادن هیدروکربن در خلیج فارس به تصویر کشید، تصریح کرد: مدت انجام این پروژه مطالعاتی ۲۲ ماه و نتایج حاصل از این پروژه در تدوین راهبرد آینده منابع هیدروکربوری این حوضه رسوبی بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

وی ادامه داد: در این طرح از همه اطلاعات اکتشافی و تولیدی زیرسطحی استفاده می‌شود و باید توجه داشت که اطلس زمین‌شناسی نفت خلیج فارس تنها یک اطلس عمومی ناحیه‌ای نیست، زیرا این طرح با هدف کمک به انجام عملیات اکتشاف و تولید در خلیج فارس تعریف شده است.

بر اساس این گزارش، این اطلس دارای ۱۶ فصل است که به مطالب عمومی یا موضوعی می‌پردازد و سعی می‌شود در این اطلس، ویژگی‌های زمین‌شناسی هر بخش از خلیج فارس ارائه شود.

کد خبر 321986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =