گازرسانی به پهناورترین استان ایران به کجا رسید؟

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان با بیان اینکه ضریب نفوذ گازرسانی این استان اکنون ۸۰ درصد است، اعلام کرد که کرمان سال ۱۴۰۱ استان سبز گازرسانی می‌شود و ۹۵ درصد خانوار شهری و روستایی آن از گاز طبیعی بهره‌مند خواهند شد.

به گزارش شانا، استان کرمان با مرکزیت شهر کرمان پهناورترین استان ایران  است. این استان در جنوب شرق ایران واقع شده است و بیش از ۳ میلیون نفر جمعیت دارد و نهمین استان پرجمعیت کشور است، کرمان ظرفیت‌های فراوان اقتصادی و صنعتی دارد و چند سال متوالی رتبه نخست صادرات غیرنفتی کشور را از آن خود کرده‌ است.

هرچند شرکت گاز استان کرمان از سال ۱۳۷۲ تاسیس شده، با این حال ضریب نفوذ گاز طبیعی در این استان نسبت به استان‌های دیگر پایین بود تا اینکه از سال ۱۳۹۷ عملیات گازرسانی به شهرها و روستاهای آن شتاب بیشتری گرفت.

گازرسانی به پهناورترین استان ایران به کجا رسید؟

بهره‌مندی ۸۰ درصدی کرمان از گاز طبیعی

منوچهر فلاح در گفت‌وگو با خبرنگار شانا درباره تازه‌ترین وضع گازرسانی به استان کرمان اظهار کرد: تا پایان شهریورماه امسال ۹۸ درصد خانوار شهری و ۵۲ درصد خانوار روستایی و در مجموع ۸۰ درصد خانوار استان از گاز طبیعی بهره‌مند شدند که در بخش شهری به میانگین کشوری رسیدیم.

به گفته وی، اکنون ۷۱۰ هزار مشترک گاز طبیعی در استان کرمان وجود دارد و ۱۱۰۰ واحد صنعتی نیز به شبکه گاز کشور متصل هستد.

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان درباره مقدار شبکه‌گذاری انجام‌شده در این استان، گفت: تعهد ما در سال ۱۳۹۹، انجام ۱۶۰۰ کیلومتر شبکه‌گذاری گاز بود که ۱۷۵۵ کیلومتر اجرایی شد و تعهد ۱۱۰ درصدی برنامه را داشتیم و دو سال پیاپی (۹۸ و ۹۹) رتبه دوم کشور را در لوله‌گذاری کسب کردیم.

وجود ۲۱ هزار کیلومتر شبکه‌گذاری گاز در استان کرمان

فلاح تصریح کرد: در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ هم نزدیک به ۶۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری گاز طبیعی انجام شده و مقدار شبکه‌گذاری گاز استان در مجموع به حدود ۲۱ هزار کیلومتر رسیده است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون از مجموع ۷۱ شهر استان کرمان، ۶۵ شهر از گاز طبیعی بهره‌مند هستند، ادامه داد: پنج شهر دیگر شامل شهرهای جنوبی استان (مردهک، درب بهشت، قلعه گنج منوجان و نودژ) ان‌شاءالله تا پایان امسال از گاز طبیعی بهره‌مند می‌شوند و جمعیت زیر پوشش شهری از ۹۸ درصد به ۹۹.۶ می‌رسد. پیمانکار شهر جبالبارز هم مشخص شده که سال ۱۴۰۱ به شبکه گاز متصل خواهد شد.

گازرسانی به پهناورترین استان ایران به کجا رسید؟

گازرسانی به ۱۸۶ روستای دیگر تا پایان ۱۴۰۰

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان با اشاره به شتاب گازرسانی روستایی در این استان، گفت: تا پایان امسال ۱۸۶ روستای دیگر از گاز طبیعی بهره‌مند می‌شوند، عملیات گازرسانی به ۶۰۰ روستا هم در حال اجراست و در مجموع از ۳۳۰۰ روستای واجد شرایط  گازرسانی، ۱۴۳۳ روستا از گاز طبیعی بهره‌مند هستند.

فلاح یادآور شد: اکنون در بخش شهری استان کرمان با پوشش ۹۸ درصدی در وضع سبز گازرسانی هستیم که امسال به ۹۹ درصد هم می‌رسد. پیش‌بینی ما این است که با شتاب بسیار مطلوب گازرسانی در استان به‌ویژه در بخش جنوبی تا سال ۱۴۰۱ شاهد پوشش ۹۵ درصدی خواهیم بود و کرمان در این زمان استان سبز گازرسانی می‌شود.

شتاب‌بخشی به گازرسانی شهری و روستایی

وی همچنین اظهار کرد: گازرسانی در استان کرمان از سال ۱۳۹۷ شتاب زیادی گرفته است و در سه سال گذشته نزدیک به ۲۰ شهر با ۶۷ هزار خانوار شهری و ۵۷۰ روستا با ۵۷ هزار خانوار روستایی که در مجموع ۱۲۴ هزار خانوار می‌شوند از گاز طبیعی بهره‌مند شدند و پوشش ۶۶ درصدی جمعیت شهری استان از سال ۹۷، به ۸۰ درصد در سال ۹۹ رسید.

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان تصریح کرد: نکته حائز اهمیت این است که از سال ۹۷ تاکنون هفت شهرستان جیرفت، عنبرآباد، نرماشیر، فهرج، برزویه، ریگان و فاریاب که زیرساختی نداشتند از نعمت گاز بهره‌مند شدند. مساحت این هفت شهرستان ۳۷ هزار کیلومترمربع است که این مقدار از بعضی استان‌های کشور هم بزرگ‌تر است.

فلاح تأکید کرد: ۵۰ سال از عمر شرکت ملی گاز ایران می‌گذرد و هیچ شرکت گاز استانی در کشور نتوانسته در یک سال ۱۳ شهر، ۲۳۹ روستا و ۲۷۰ صنعت را از گاز طبیعی بهره‌مند کند. این اقدام بی‌نظیر در سال ۱۳۹۹ در کرمان با وجود شیوع ویروس کرونا و شرایط تحریم انجام شده است.

گازرسانی به پهناورترین استان ایران به کجا رسید؟

کاهش قاچاق سوخت مایع با افزایش گازرسانی

وی با اشاره به کاهش قابل توجه قاچاق سوخت مایع در استان کرمان با افزایش گازرسانی به این استان، بیان کرد: قاچاق سوخت مایع از پدیده‌های شوم است، به‌دلیل اینکه ما با استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان همجوار هستیم که متأسفانه به این پدیده دامن می‌زند، اما خوشبختانه با اقدام‌های مطلوبی که در سال‌های اخیر انجام شده است با افتخار اعلام می‌کنم که همه شهرهای شرقی استان که همجوار با استان سیستان و بلوچستان هستند اکنون به شبکه گاز کشور متصل شده‌اند و قاچاق سوخت در این منطقه را مهار کردیم.

به گفته مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان، هشت شهر این منطقه گازرسانی شده و پنج شهر دیگر هم تا پایان سال به شبکه گاز طبیعی متصل می‌شود که این موضوع سد بزرگی در برابر قاچاق سوخت است.

فلاح در پایان با تأکید بر آمادگی شرکت گاز استان کرمان برای آغاز فصل سرد سال، گفت: امیدواریم امسال با رعایت نکات ایمنی حوادثی مانند گازگرفتگی نداشته باشیم و در نصب و استفاده از لوازم گازسوز دقت شود، زیرا ۸۵ درصد حوادث مربوط به بخاری‌ها و لوله‌های دودکش آن است که اگر مسیر دودکش بسته باشد خطر گازگرفتگی زیاد است و باید مسیر آن مدام چک شود.

کد خبر 322043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =