سرمایه‌گذاری ۲۲ میلیارد دلاری برای حفظ و نگهداشت تولید میدان‌های گازی

وزیر نفت گفت: برآورد ما این است با توجه به افت فشار میدان‌های گازی به حدود ۲۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری طی ۶ تا ۸ سال آینده برای حفظ و نگهداشت تولید گاز نیاز است.

به گزارش خبرنگار شانا از جم، جواد اوجی امروز (جمعه، ۱۶ مهرماه) پس از بازدید از تأسیسات آب‌شیرین کن شهرستان جم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خدا را شاکرم که توفیق داد امروز خدمت مردم خوب جم باشم. در بیش از یک ماه گذشته که در وزارت نفت مشغول کار شدم این دومین سفری است که به استان بوشهر، منطقه عسلویه، جم و بوشهر داشته‌ام.

وی به ذخایر گازی غنی در استان بوشهر اشاره و با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد ذخایر گازی و حدود ۱۰ درصد ذخایر نفتی ایران در استان بوشهر است، افزود: در سفر به استان بوشهر بحث اتمام پروژه‌های نیمه‌کاره در حوزه نفت و گاز را به‌شدت پیگیری خواهیم کرد.

وزیر نفت با بیان اینکه بخشی از پروژه پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد، ادامه داد: همچنین برنامه‌ریزی و مطالعات فشارافزایی روی فازهای پارس جنوبی آغاز می‌شود.

اوجی با بیان اینکه با توجه به افت فشار میدان‌های گازی برآورد ما این است طی ۶ تا ۸ سال آینده حدود  ۲۲ میلیارددلار برای حفظ و نگهداشت تولید گاز میدان‌های گازی که عمدتاً مشترک است باید سرمایه‌گذاری کنیم، افزود: بخش اعظم این کار در این استان و روی فازهای پارس جنوبی و از جمله نار و کنگان که در استان بوشهر است، برنامه‌ریزی خواهد شد.

۷۰۰ میلیارد تومان پروژه‌ مسئولیت اجتماعی

وی با تأکید بر اینکه شعار وزارت نفت دولت سیزدهم این است که هرجا فعالیت‌هایی در حوزه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی داریم، مردم هم از قِبَل آن باید بهره‌مند شوند، تصریح کرد: بیش از ۳۶۰ پروژه در این سفر استانی تعریف شده است؛ بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان پروژه‌های مسئولیت اجتماعی که بیشتر آنها در شهرستان جم و عسلویه خواهد بود.

وزیر نفت  همچنین به پروژه تأمین آب از مرکز سیراف به شهرک‌های توحید و تندگویان که با مشارکت وزارت نیرو بوده، اشاره کرد و ادامه داد: امروز به  فرماندار و آقای احمدی، نماینده دیر، کنگان، جم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی قول دادیم که وزارت نفت ۷۰ میلیارد تومان تا پایان امسال به این پروژه تخصیص می‌دهد، ان‌شاء‌الله تکمیل شود و فاز نخست آن به بهره‌برداری برسد.

اوجی با اشاره به اینکه قرار بود صبح امروز خدمت مردم عسلویه برسیم و با برنامه‌ریزی که انجام شده بود به اتفاق رئیس‌جمهوری از شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) که ساخت سکوی میدان رشادت با ۶۵ درصد پیشرفت را برعهده دارد، بازدید کنیم که این لطف حاصل نشد، ادامه داد: ان‌شاءلله در اولین فرصت خدمت مردم عسلویه خواهیم رسید.

وی گفت: وزارت نفت دولت سیزدهم به مردم قول خواهد داد که از قِبَل پروژه‌های سرمایه‌گذاری صنعت نفت و گاز، مردم این منطقه هم در حوزه‌های بهداشتی، آموزشی، رفاهی و هم راه بهره‌مند شوند. همان‌طور که گفته شد وزارت نفت بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان برای ۳۶۰ پروژه عام‌المنفعه برای استان اعتبارت تخصیص خواهد داد که بخشی امسال و بخشی نیز در سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری خواهد رسید.

وزیر نفت به پرسشی درباره برنامه این وزارتخانه برای پدافند غیرعامل فرودگاه جم گفت: ما نشستی با سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت راه داشتیم و هزینه‌های پشتیبانی و حفظ و نگهداشت آن را تقبل کردیم که در رابطه با این موضوع توافق‌های خوبی با وزارت راه در حال انجام است و قول می‌دهیم هزینه‌ها و اعتبارات را نیز وزارت نفت تأمین کند.

اوجی درباره برنامه وزارت نفت برای اورژانس هوایی و آتش‌نشانی هوایی پایتخت انرژی نیز گفت: این برنامه را باید بررسی کنیم.

کد خبر 322172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =