۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
  • کد خبر: 322458
نفت به‌دنبال اشتغال پایدار در کرمانشاه

یکی از تأکیدهای وزیر نفت، موضوع اشتغال و به‌کارگیری نیروهای بومی هر منطقه در پروژه‌های توسعه‌ای و در حال اجرا یا در آستانه بهره‌برداری است. بر این اساس به‌تازگی تفاهم‌نامه‌ای بین مدیر نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و استاندار کرمانشاه امضا شده است که می‌تواند بخش زیادی از این هدف و برنامه‌ریزی راهبردی را پوشش دهد.

به گزارش شانا به نقل از هفته‌نامه مشعل، این تفاهم‌نامه با عنوان «آموزش نیروهای حرفه‌ای مرتبط با طرح‌های نفت و گاز در استان کرمانشاه» برای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی صنعت نفت ایران و به‌منظور توانمندسازی نیروهای بومی و ایجاد توسعه پایدار در مناطق نفت‌خیز (کرمانشاه) امضا شده است و به‌زودی وارد مرحله عملیاتی می‌شود.

هم‌اکنون صنعت نفت در استان کرمانشاه چند پروژه مهم شامل پالایشگاه گاز سیروان، پتروشیمی شیمی کلهر و پنج پروژه صنایع پایین‌دستی در شهرستان‌های کنگاور، سنقر و کلیایی، روانسر و اسلام‌آباد غرب دارد که به‌زودی وارد مرحله بهره‌برداری می‌شوند و لازم است دست‌اندرکاران نفت و مسئولان استانی برای تأمین نیروی این پروژه‌ها تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

تفاهم‌نامه‌ای که به‌تازگی بین مدیر نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و استاندار کرمانشاه امضا شده در همین زمینه است.

این پروژه‌ها با خود امید، توسعه و تحول همه‌جانبه را برای مردم و به‌ویژه جوانان به همراه دارد و پیش‌بینی می‌شود که در فرآیند احداث و عملیات اجرایی این پروژه‌ها به شکل مستقیم و غیرمستقیم حداقل ۱۰ هزار شغل ایجاد شود و این شرایط فرصت خوبی برای نیروهای بومی در استان کرمانشاه خواهد بود.

پروژه‌های پیش‌بینی‌شده صنعت نفت در استان کرمانشاه با سرعت خوبی در حال پیشرفت است و به همین دلیل با این تفاهم‌نامه و تأکیدی که جواد اوجی، وزیر نفت بری آموزش نیروهای بومی جهت تأمین نیروی انسانی پروژه‌ها داشته است، نگرانی تأمین نیرو هم برطرف می‌شود.

تفاهم‌نامه‌ای با تعهدات سه‌جانبه

تفاهم‌نامه «آموزش نیروهای حرفه‌ای مرتبط با طرح‌های نفت و گاز در استان کرمانشاه» با چند هدف مهم شامل شناسایی و آموزش و توانمندسازی ۲۵۰۰ نفر از نیروهای مستعد و کارآمد بومی در حوزه‌های فنی و تخصصی موردنیاز صنعت نفت، ارتقای سطح مهارت نیروهای بومی منطقه و افزایش امکان اشتغال در بخش خصوصی و به‌کارگیری امکانات و ظرفیت آموزش داخلی در تربیت نیروی انسانی موردنیاز منطقه هدف، پیش‌بینی و هدف‌گذاری شده است.

ارائه و صدور گواهینامه معتبر برای افراد ذی‌صلاح که موفق به گذراندن دوره‌های آموزشی مربوطه شده‌اند و تهیه و ایجاد بانک اطلاعاتی جامع کارآموزان و افراد ذی‌صلاح توسط سازمان فنی و حرفه‌ای کشور و به‌منظور استفاده پیمانکاران مربوطه در پروژه‌ها از نیروهای مستعد موردنیاز و درنهایت ایجاد نظام رتبه‌بندی فراگیران، از اهداف مهم دیگر این تفاهم‌نامه است.

در این قالب قرار است مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز نیز فهرستی از نیازمندی‌ها و تخصص‌های موردنیاز فعالیت‌های مرتبط با صنعت نفت را با همکاری مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت تهیه کند. قرار است برای ۷۵۰ نفر در رشته تخصصی «جوشکاری»، ۹۵۰ نفر در رشته «لوله‌کشی صنعتی»، ۳۵۰ نفر در رشته برق‌کار صنعتی، ۲۵۰ نفر در رشته ابزار دقیق، ۲۰۰ نفر در رشته ماشین‌آلات و نصب مکانیکی آموزش انجام شود.

بر اساس این گزارش، در این تفاهم‌نامه آمده است که تأمین اعتبار موردنیاز برای آموزش و توانمندسازی ۲۵۰۰ نفر از اهالی بومی استان کرمانشاه و با اولویت قطعی متقاضیان بومی شهرستان‌های محل احداث پروژه‌های منطقه به‌صورت مقطوع و غیرقابل تغییر است و توسط مراجع ذی‌صلاح بررسی و محاسبه می‌شود.

آن‌طور که در این تفاهم‌نامه اشاره شده است، اعتبار پیش‌بینی‌شده از سوی شرکت ملی نفت ایران (مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز) بیش از ۴۷۷ میلیون ریال است که به ازای هر نفر ساعت آموزش ۱۹۱ میلیون ریال شامل هزینه‌های مستقیم و پشتیبانی خواهد بود. این رقم پس از بررسی و تأیید گزارش‌های مرحله‌ای و در قبال ارائه اسناد مالی مثبته توسط سازمان به حساب دولتی معرفی‌شده توسط ذی‌حسابی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور واریز می‌شود.

بر این اساس ۲۵ درصد مبلغ با آغاز فرآیند فراخوان و ارزیابی ثبت‌نام کنندگان واجد شرایط هر دوره، ۲۵ درصد این مبلغ در مقطع زمانی ۶ ماهه پس از شروع قرارداد هر دوره و بر اساس پیشرفت کار به سازمان پرداخت خواهد شد و ۵۰ درصد باقی‌مانده پس از اتمام هر دوره با رعایت برخی موارد پرداخت خواهد شد. البته برای پرداخت این مبلغ شروطی در نظر گرفته شده است؛ از جمله اینکه «در صورتی که ۹۰ درصد شرکت‌کنندگان موفق به اخذ نمره قبولی در آزمون پایان دوره شده و گواهینامه معتبر دریافت کنند، هزینه کل دوره بر اساس نرخ موردتوافق به ازای شرکت‌کنندگان در دوره آموزشی به سازمان پرداخت می‌شود.»

در صورت قبولی و اخذ گواهینامه کمتر از ۹۰ درصد شرکت‌کنندگان در آزمون، به ازای تعداد قبولی، تعرفه‌های آموزشی، پشتیبانی و دیگر هزینه‌های قانونی به‌عهده سازمان فنی و حرفه‌ای خواهد بود. افزون بر این تأکید شده است که این تفاهم‌نامه هیچ‌گونه تعهد استخدامی و جذب نیرو برای صنعت نفت ایجاد نمی‌کند و اسامی افراد پس از دریافت گواهینامه و مدرک معتبر در بانک اطلاعات نیروهای پروژه‌های صنعت نفت و گاز استان کرمانشاه که توسط سازمان فنی و حرفه‌ای ایجاد خواهد شد، درج می‌شود. همچنین قرار است کارگروهی از نمایندگان مدیریت نظارت بر طرح‌ها و مرکز توسعه مدیریت برای بررسی و تأیید عملکرد سازمان در حین برگزاری دوره و به‌صورت مستمر تشکیل شود.

بر اساس این گزارش، در قالب این تفاهم‌نامه قرار است سازمان فنی و حرفه‌ای اقدام به «طراحی و تدوین استانداردهای آموزشی مشاغل موردنیاز نفت، نیازسنجی و برنامه‌ریزی‌های لازم برای اجرای دوره‌های توافق‌شده با مشارکت کارشناسان نفت» کند و هم‌زمان با همکاری کارشناسان نفت اقدام به تعیین صلاحیت و استانداردهای آموزشی و تهیه سرفصل‌ها و منابع آموزشی کند.

سازمان فنی و حرفه‌ای در کنار ایجاد زمینه‌های فنی و اجرایی موظف به برگزاری متوسط ۶۰۰ ساعت دوره آموزشی به ازای هر حرفه برای هر نفر، برگزاری ۸۰ درصد دوره به‌صورت عملی - کارگاهی و ۲۰ درصد به‌صورت تئوری خواهد بود، همچنین موظف است از استادان و مدرسان واجد شرایط و برخوردار از تجربه و سابقه تدریس و آشنایی کافی با صنعت نفت و شرکت‌های موجود استفاده کند.

در کنار این موارد، پیش‌بینی‌شده که همه کارآموزان در جریان دوره‌های آموزشی در برابر حوادث هنگام آموزش تحت پوشش بیمه مسئولیت مدنی قرار گیرند، اما استانداری کرمانشاه هم متعهد شده است کارگروهی مرکب از نمایندگان مردم منطقه، نماینده استانداری کرمانشاه، فرمانداران شهرستان‌های هدف، اداره کل کار استان و سازمان فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه را برای پایش و تأیید متقاضیان از حیث بومی بودن تشکیل دهد و فهرست نهایی را برای ارزیابی اولیه به سازمان فنی و حرفه‌ای کشور ارائه کند.

مدت این تفاهم‌نامه که به امضای مدیر نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و استاندار کرمانشاه رسیده، از زمان امضا برای دو سال پیش‌بینی‌شده و با نظر و توافق طرفین می‌تواند تمدید شود.

کد خبر 322458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =