تکمیل طرح‌های غرب کارون به سرمایه‌گذاری‌ ۱۱ میلیارد دلاری نیاز دارد

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه برای تکمیل طرح‌های غرب کارون سرمایه‌گذاری‌ ۱۱ میلیارد دلاری نیاز است، بر لزوم تغییر فرمت کلی قراردادهای نفتی به‌منظور جلوگیری از طولانی شدن زمان قراردادها و افزایش بهره‌وری تأکید کرد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، محسن خجسته‌مهر امروز (شنبه، یکم آبان‌ماه) در آیین معارفه مدیرعامل جدید شرکت مهندسی و توسعه نفت بر لزوم اجرای سریع و مطابق برنامه طرح‌های میدان‌های نفتی مشترک غرب کارون تأکید کرد و گفت: در بسیاری از موارد، تأخیرها و کاستی‌ها در حیطه توسعه این میدان‌ها به‌دلیل نقص در قراردادهای منعقدشده میان شرکت متن و پیمانکاران بوده است.

وی افزود: در بعضی موارد، از اعلام مناقصه تا  اجرای یک طرح یا پروژه زمان زیادی می‌گذرد که این موضوع به‌ویژه در مورد قراردادهای ریالی مشکلاتی را به همراه دارد و سبب تداخل و کندی در روند انجام کار می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، میدان‌های مشترک نفتی غرب کارون را به‌عنوان اولویت‌دارترین پروژه مجموعه شرکت ملی نفت ایران اعلام و خطاب به مدیرعامل جدید شرکت مهندسی و توسعه نفت تأکید کرد: انتظار داریم فرآیند توسعه میدان مشترک آزادگان جنوبی تا یک سال دیگر به اتمام برسد.

لزوم جبران عقب‌افتادگی در حوزه توسعه غرب کارون

معاون وزیر نفت با تشکر از اقدام‌هایی که پیش از این در حوزه توسعه میدان‌های غرب کارون انجام شده بود، گفت: متأسفانه در این بخش نتوانستیم مطابق برنامه پیش برویم و لازم است کاستی‌ها در این حوزه را جبران کنیم.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم فرآیند توسعه فاز دوم میدان‌های آزادگان شمالی و یادآوران را به همراه توسعه میدان آزادگان جنوبی و یاران به سرانجام برسانیم به حدود ۱۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم.

خجسته‌مهر بر لزوم تأمین پروژه‌ها در اجرای طرح‌های مذکور، با تکیه بر توان و ساخت داخل تأکید کرد و گفت: با توسعه میدان‌های غرب کارون، تولید بیش از یک میلیون بشکه نفت در این منطقه محقق می‌شود که این موضوع خود به‌عنوان یکی از اولویت‌دارترین طرح‌های شرکت ملی نفت ایران مطرح است.

توسعه همه‌جانبه صنعت نفت با رعایت پیوست فرهنگی

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران بر لزوم توسعه همه جانبه طرح‌های شرکت مهندسی و توسعه نفت به‌عنوان بازوی اجرایی شرکت ملی نفت ایران در حوزه میدان‌های غرب کارون تأکید کرد و افزود: این توسعه باید با تکیه بر پیوست فرهنگی و انجام مسئولیت‌های اجتماعی صنعت نفت در حوزه میدان‌های غرب کارون انجام شود.

وی تصریح کرد: توسعه متوازن که از مصادیق یکپارچگی در طرح‌های شرکت ملی نفت ایران است باید رعایت شود و برای رسیدن به این مهم لازم است توسعه اجتماعی در مناطق مورد فعالیت شرکت ملی نفت ایران نیز همگام با اجرای فرآیندهای توسعه‌ای در دیگر بخش‌ها مورد توجه قرار گیرد.

خجسته‌مهر عنوان کرد: با توجه به مأموریت‌های شرکت ملی نفت ایران در حوزه اقتصادی، ‌ وقتی از کلیدواژه توسعه در سطح این شرکت استفاده می‌شود، باید به این موضوع نیز توجه داشت که این فرآیند در نهایت باید به توسعه اقتصادی بینجامد. در این فرآیند لازم است مدیریت زمان و بهره‌وری به‌عنوان دو رکن اساسی مورد توجه قرار گیرد.

معاون وزیر نفت با اشاره به اهمیت حوزه منابع انسانی در روند رشد و توسعه سازمان گفت: باید در این بین به ظرفیت‌های نیروهای جوان و استفاده از مغزافزارها همسو با افزایش بهره‌وری در سیستم نگاه ویژه‌ای داشت.

لزوم تقویت سیستم‌های مالی و بازرگانی

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اهمیت مکانیسم حسابرسی در سطح شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های تابع افزود: لازم است سیستم بازرگانی و حسابرسی قوی در بخش‌های مختلف این شرکت متمرکز شود.

وی تصریح کرد: در حیطه فعالیت‌های شرکت مهندسی و توسعه نفت که به طور عمده با پیمانکاران در تعامل است، ضرورت دارد بخش بازرگانی و امور قراردادها تقویت شود تا از اتلاف سرمایه یا تأخیر در اجرای طرح‌های کلان ملی جلوگیری شود.

اختیارهای سلب‌شده را به شرکت‌ها برمی‌گردانیم

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه یکی از عواملی که پیش از این باعث تأخیر در اجرای طرح ‌ای صنعت نفت شده، مربوط به محدودسازی شرکت‌های تابع بوده است، گفت: در این باره مقرر شده است تمامی اختیارهای مربوط به شرکت‌های تابع را که می‌تواند در انجام بهتر و سریع‌تر فرآیند طرح‌های صنعت نفت دخیل باشد، به این شرکت‌ها بازگردانیم.

خجسته‌مهر افزود: وظیفه شرکت ملی نفت ایران، سیاست‌گذاری، کنترل و تصویب قوانین برای انجام سریع‌تر امور توسعه‌ای در سطح صنعت نفت است و اجرای منظم و دقیق طرح‌ها، انتظاری است که از تمامی شرکت‌های تابع شرکت ملی نفت ایران می‌رود.

تقویت نقاط مثبت و رفع نقاط ضعف در دوران جدید مدیریتی متن

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در خصوص رویکرد جدید مدیریتی در سطح شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: بر این باوریم که برای اجرای بهتر امور باید ضمن تکیه بر فعالیت‌هایی که پیش از این انجام شده است، نسبت به تقویت نقاط مثبت و رفع نقاط ضعف در دوره‌های پیشین مدیریتی اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم.

وی با بیان اینکه علاقه‌ای به خاطره‌گویی و انتقاد از گذشته ندارد، گفت: لازم است تا در اجرای طرح‌های تعریف‌شده و مأموریت‌های ملی، چشم‌اندازی مطابق واقعیت‌های موجود طراحی و در بستر زمانی مورد انتظار محقق شود.

معاون وزیر نفت از نگرانی برای انجام درست وظایف به‌عنوان «نگرانی مقدس» یاد کرد و افزود: تمامی مدیران و کارکنان شرکت ملی نفت ایران باید همواره نسبت به انجام درست وظایف و مسئولیت‌های خود نهایت دقت را داشته باشند و وظایف محوله را در چارچوب ماموریت‌های ذاتی و به بهترین شکل ممکن به انجام برسانند.

متن، آمادگی انجام تمامی مأموریت‌های محوله را دارد

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت نیز در این مراسم ضمن تقدیر از اعتمادی که به وی شده است، گفت: در طول فعالیت خود در حوزه شرکت متن به این نتیجه رسیده‌ام که این شرکت از نظر تخصص نیروی انسانی در وضع مطلوبی قرار دارد و بر همین اساس با اطمینان می‌گویم که شرکت متن قادر است تمامی مأموریت‌های محوله از سوی شرکت ملی نفت ایران را به بهترین شکل ممکن به انجام برساند.

ابوذر شریفی با بیان اینکه مأموریت اصلی شرکت مهندسی و توسعه نفت در حوزه توسعه میدان‌های مشترک نفتی در حوزه غرب کارون تعریف شده است، افزود: برای اجرای این مأموریت برنامه‌هایی در دست انجام است که تلاش می‌کنیم با تمرکز بر آنها بتوانیم بحث افزایش تولید نفت را تا پایان سال آینده قطعی کنیم.

وی همچنین از وجود تنوع در فرآیند قراردادهای شرکت مهندسی و توسعه نفت نیز خبر داد و گفت: تنها در حوزه طرح بزرگ خط لوله گوره - جاسک بیش از ۱۵ قرارداد EPC وجود دارد که مورد تجمیع قرار گرفته است. در بخش ساختار سازمانی نیز در جهت مأموریت‌های محوله لازم است بازنگری صورت بگیرد تا تحقق کامل برنامه‌ها مطابق تقویم زمانی تضمین شود.

شایان یادآوری است که آیین معارفه مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت امروز با حضور محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، کریم زبیدی، مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی و رضا دهقان، معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران و شماری از مدیران شرکت مهندسی و توسعه نفت برگزار شد.

کد خبر 322974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =