ذخیره‌سازی‌ سوخت مایع نیروگاه‌ها شرایط مساعدی دارد

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: ذخیره‌سازی‌های سوخت مایع نیروگاه‌ها شرایط مساعدی دارد و شرکت ملی گاز ایران نیز تا به امروز نسبت به پارسال نزدیک ۹ تا ۱۰ درصد گاز بیشتری به نیروگاه‌ها داده است.

به گزارش شانا به نقل از خانه ملت، جلیل سالاری درباره احتمال قطعی گاز در زمستان امسال، گفت: از آنجا که تأمین سوخت زمستانی دغدغه همیشگی مسئولان بوده، برای تأمین‌ این سوخت در زمستان نیز تاکنون نشست‌های متعددی با دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط شامل وزارتخانه‌های نیرو، نفت و شرکت‌های تابع و وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل‌ونقل و لجستیک برگزار شده است.

وی افزود: تراز عملیاتی براساس مصارف خانگی و صنایع خوراک و پتروشیمی‌ها تنظیم و مقدار مصرف، مدیریت و پایش شد و به موازات آن موجودی سوخت مایع در مخازن نیروگاه‌ها افزایش یافت تا در صورت کاهش فشار گاز بتوان از سوخت جایگزین استفاده کرد.

افزایش ۴۰ درصدی تحویل سوخت گازوئیل به نیروگاه‌ها در مهرماه نسبت به ماه مشابه سال قبل

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: به‌دلیل توسعه شبکه گازرسانی در سال‌های اخیر و مصرف بی‌رویه و غیراستاندارد گاز طبیعی در بخش‌های مختلف اعم از بخش خانگی، صنایع، نیروگاه‌ها و پیشی گرفتن رشد گاز مصرفی نسبت به تولید، ناترازی قابل‌توجهی در عرضه و تقاضای گاز طبیعی به‌وجود آمده است، به همین دلیل همسو با تأمین پایدار سوخت مورد نیاز کشور و به تبع آن حفظ پایداری شبکه توزیع برق به‌منظور جلوگیری از هرگونه خاموشی، همسو با مدیریت مصرف گاز طبیعی در بخش نیروگاهی و استمرار تأمین سوخت مایع نیروگاهی به‌عنوان سوخت پشتیبان، همچنین ذخیره‌سازی‌های نیروگاهی، اقدام‌های مؤثر، مستمر و روزانه‌ای با هماهنگی همه دستگاه‌های ذی‌ربط انجام می‌شود.

سالاری به افزایش ۴۰ درصدی تحویل سوخت گازوئیل به نیروگاه‌ها در مهرماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل، اشاره و عنوان کرد: با توجه به بررسی‌های همه‌جانبه و استخراج چالش‌های پیش‌رو و اینکه تأمین سوخت مورد نیاز بخش خانگی و نیروگاه‌های مناطق شرق و شمال ‌شرق کشور اهمیتی ویژه دارد، با هماهنگی شرکت ملی گاز ایران و زیرمجموعه وزارت نیرو، ضمن اتخاذ تدابیر لازم و تنظیم جداول تراز تأمین و مصرف سوخت، ترتیبی اتخاذ شد که تأمین گاز طبیعی و سوخت مایع مناطق یادشده با اولویت ویژه در دستور کار قرار گیرد.

ذخیره‌سازی‌های سوخت مایع نیروگاه‌ها در شرایط مساعدی قرار دارند

وی با بیان اینکه ذخیره‌سازی‌های سوخت مایع نیروگاه‌ها در شرایط مساعدی قرار دارند و شرکت ملی گاز نیز تا به امروز نسبت به پارسال نزدیک ۹ تا ۱۰ درصد گاز بیشتری به نیروگاه‌ها داده است، گفت: هرچند مصرف برق نسبت به سال گذشته افزایش قابل‌ملاحظه‌ای داشته است، اما درصدد هستیم با مدیریت منطقی مصرف در بخش‌های مختلف، بتوانیم پنج ماه پایانی سال را با آرامش سپری کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اعلام اینکه در زمستان امسال قطعی گاز خانگی نخواهیم داشت، افزود: از آنجا که همیشه تمرکز بر رساندن گاز به بخش خانگی بوده است، از این رو در این بخش مشکل قطعی ایجاد نمی‌شود و اگر سوخت گاز نیروگاه‌ها و صنایع قطع شود، سوخت مایع به‌اندازه مناسب برای مصرف در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

سالاری درباره میزان تولید، صادرات و قاچاق بنزین نیز تصریح کرد: در حالی روزانه ۱۰۴ تا ۱۰۵ میلیون لیتر تولید بنزین داریم که میانگین مصرف در کشور حدود ۸۳ تا ۸۴ میلیون لیتر است که بیانگر رشد حدود ۱۲ درصدی نسبت به پارسال است.

مصرف سوخت خودروها در کشور حدود ۲.۵ برابر استاندارد جهانی است

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش ادامه داد: اگرچه در گذشته اعمال تبصره ۱۳ منجر به خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل‌ونقل می‌شد، اما نبود تکرار و اجرای این بند در قانون بودجه سنوات بعد به افزایش تعداد خودرو و در نتیجه مصرف بالای بنزین منجر شده است، به همین دلیل باید افزون بر مدیریت مصرف، مقدار مصرف خودروها را نیز همسو با تراز جهانی کنیم، زیرا اکنون مصرف سوخت خودروها در کشور حدود ۲.۵ برابر استاندارد جهانی است.

وی عنوان کرد: اگرچه باید از سوخت‌محوری به سمت سودمحوری حرکت کرد، اما نزدیک به ۸۰ درصد انرژی فسیلی کشور در حوزه سوخت مصرف می‌شود. در حالی که می‌توان ارزش‌افزوده بالایی برای کشور در حوزه زنجیره پایین‌دستی و پتروشیمی‌ها ایجاد کرد، بنابراین باید به موازات توسعه پالایشی، مدیریت مصرف را نیز مدنظر قرار داد تا بتوان جایگزین مناسبی برای پدیده خام‌فروشی پیدا کرد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه آمار مستندی برای مقدار قاچاق سوخت وجود ندارد، گفت: قاچاق در حوزه گازوئیل خود را بیشتر نشان داده است، اما اگر سامانه سدف (سامانه درخواست فرآورده) به‌درستی اجرا شود می‌توانیم این بخش را به‌خوبی مدیریت کنیم.

سالاری درباره میزان درآمدزایی تولید بنزین برای کشور، افزود: پس از انجام مرحله نخست هدفمندسازی یارانه‌ها، مصرف بنزین از حدود ۷۴ میلیون لیتر به ۵۹ میلیون لیتر در روز کاهش یافت بنابراین چنانچه مصرف انرژی به‌صورت بهینه مدیریت شود، می‌توان درآمد کشور را افزایش داد، طبیعی است که هرچه رشد مصرف را کاهش دهیم، به همان رقم قابل‌توجهی درآمدزایی ایجاد می‌شود.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با بیان اینکه درآمدزایی از طریق صادرات بنزین به مصرف داخلی در فصل‌های مختلف وابسته است، تصریح کرد: گاهی در طول یک سال حدود یک میلیارد دلار صادرات داشتیم و گاهی هم به‌دلیل افزایش نیاز داخل، این مقدار کمتر بوده است.

وی از داشتن برنامه مدون برای انتقال زمینی سوخت مایع توسط خطوط لوله خبر داد و عنوان کرد: خوشبختانه کرایه کامیون‌دارها به‌تازگی ۳۰ درصد اضافه شد و تعداد قابل‌ملاحظه‌ای از آنها به چرخه حمل‌ونقل عودت داده شدند، ضمن آنکه پیشنهادی برای اصلاح احکام بودجه سال آینده مبنی بر تناسب کرایه حمل نفت‌بری و باربری در حال تهیه است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: به موازات این مهم، به‌منظور تمرکز بر ایجاد شبکه‌های سهل‌الوصول انتقال، افزایش مسائل امنیتی و زیست محیطی، باید شبکه خطوط لوله انتقال زمینی را توسعه داد، از این رو طرح‌هایی در حال بررسی داریم که نیازمند تأمین‌ اعتبار است.

کد خبر 323082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =