حرکت به سمت اینترنت اشیا در برنامه پژوهشگاه نفت

پژوهشگاه صنعت نفت با هدف صرفه‌جویی انرژی و یکپارچه‌سازی تجهیزات، در مسیر اینترنت اشیا و دیجیتالی شدن حرکت می‌کند.

به گزارش شانا به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، ایمان غیاثی، رئیس واحد مهندسی و خدمات فنی پژوهشگاه نفت در این زمینه گفت: با توجه به جایگاه پژوهشگاه در کشور، این مجموعه مسئولیت‌های پرشماری به‌عهده داشته است که از آن جمله می‌توان به توسعه و به‌کارگیری سامانه‌های اطلاعاتی، توسعه زیرساخت و ارائه خدمات الکترونیک و برطرف کردن نیازهای شرکت‌های مختلف در زمینه‌ فناوری اطلاعات و ارتباطات متناسب با پیشرفت‌های روزآمد این فناوری در بخش‌های سخت‌افزار و نرم‌افزار اشاره کرد.

وی با بیان این‌که پژوهشگاه صنعت نفت در سال‌های اخیر توان رقابتی خود را با هدف اجرای برنامه‌های راهبردی و ورود به بازارهای جهانی افزایش داده است، افزود: یکی از برنامه‌هایی که در این زمینه در برنامه‌های پژوهشگاه صنعت نفت قرار گرفته توجه به حوزه اینترنت اشیاست و با این نگاه، جایگاه فناوری اطلاعات در سازمان از یک فراهم‌کننده داده به یک مؤلفه مهم راهبرد سازمان ارتقا یافته است.

رئیس واحد مهندسی و خدمات فنی پژوهشگاه نفت با بیان اینکه اینترنت اشیا به یک شبکه گسترده از اشیا اشاره دارد که در آن همه اشیا از طریق تجهیزات هوشمند با یکدیگر در ارتباط هستند، عنوان کرد: اینترنت اشیا به صنعت نفت و گاز این امکان را می‌دهد تا فرآیندهای اتصالات و تجهیزات مکانیکی و الکترونیکی که در گذشته غیرمتصل بوده‌اند، از طریق شبکه اینترنت و اینترانت، دیجیتالی‌سازی، بهینه‌سازی و اتوماسیون‌سازی شوند تا در زمان و هزینه‌ها صرفه‌جویی شود و ایمنی افزایش یابد. همچنین به‌وجود آوردن یک سیستم اطلاعاتی یکپارچه و انعطاف‌پذیر از مهم‌ترین اهداف هوشمندسازی تجهیزات در پژوهشگاه است که به‌وسیله آن خدماتی نظیر شناسایی، کنترل، ردیابی و دریافت اطلاعات آنلاین از اشیا در دسترس قرار می‌گیرد و اشیای پیرامون می‌توانند به‌طور مجازی با یکدیگر به تبادل اطلاعات بپردازند.

غیاثی گفت: واحد مهندسی و خدمات فنی پژوهشگاه صنعت نفت به‌عنوان نخستین سازمان در حوزه اینترنت اشیا پیشگام است و از این فناوری به‌منظور مهار مصرف انرژی و یکپارچه‌سازی تجهیزات برای هوشمندسازی و کنترل سیستم یا همان کنترل هوشمند ساختمان بهره می‌برد.

وی با بیان اینکه این طرح در دو مرحله و در دو بازه زمانی طراحی و اجرایی شده است، ادامه داد: مرحله نخست این طرح ساختمان‌های ستادی، رستوران، اکتشاف، گاز، روغن و موتورخانه مرکزی را شامل خواهد شد و در مرحله دوم دیگر ساختمان‌های پژوهشگاه نیز در قالب این طرح قرار خواهند گرفت. با اجرای این طرح واحد مهندسی و خدمات فنی می‌تواند همه هواسازها و سیستم‌های روشنایی ساختمان‌های پژوهشگاه را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی، پایش و کنترل کند که شرایط آسایش با رعایت معیارهای مربوط به بهره‌وری انرژی و پروتکل‌های بهداشتی برای همه همکاران تأمین شود.

رئیس واحد مهندسی و خدمات فنی پژوهشگاه نفت گفت: سیستم‌های تهویه مطبوع، سیستم روشنایی، قابلیت ثبت داده‌ها و ذخیره‌سازی مقادیر حسگرهای کنترل و مانیتورینگ تجهیزات موتورخانه مرکزی شامل تمامی پمپ‌ها، چیلرها، بویلرها، سیستم‌های خنک‌کننده و کنترل سیستم‌های آبیاری فضای سبز از جمله تجهیزاتی هستند که به‌صورت دیجیتالی عمل می‌کنند.

غیاثی افزود: به مزایای دیجیتالی شدن تجهیزات در سازمان اشاره کرد و گفت: بی‌شک با اجرای این طرح می‌توانیم شاهد مقابله با مخاطره‌ها، کسب اطلاعات و آمار مورد نیاز در مدیریت بحران، صرفه‌جویی و بهینه‌سازی در مصرف سوخت و انرژی، کاهش هزینه‌های نگهداری و راهبری، کاهش هزینه و زمان‌های اشتغال کارکنان نظارت فیزیکی، افزایش عمر مفید تجهیزات و کاهش نرخ خرابی در مجموعه باشیم.

وی به‌کارگیری آسان این تجهیزات با استفاده از امکانات موجود در پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه این طرح به‌صورت یکپارچه در بستر شبکه اینترانت پژوهشگاه راه‌اندازی شده است، می‌توان از تمامی مکان‌ها و از طریق وب به این بستر دسترسی داشت و از سوی دیگر این طرح به‌گونه‌ای اجرا شده است که در صورت صدور تأییدیه از مراجع امنیتی بتوان همه سیستم‌های دوربین‌های مداربسته (CCTV)، سیستم‌های اعلام و اطفای حریق، سیستم‌های کنترل دسترسی (Access Control) را به‌صورت ماژولار در این سامانه هوشمند اضافه کرد.

به گفته رئیس واحد مهندسی و خدمات فنی پژوهشگاه نفت، واحد مهندسی و خدمات فنی پژوهشگاه با هدف حفظ امنیت داده‌ها و اطلاعات سازمانی در حال بهبود و ارتقای سیستم‌هاست و در این زمینه توانسته با استفاده از فناوری‌های روزآمد امنیتی، از داده‌ها و اطلاعات سازمان نگهداری و از آنها برای مدیریت دارایی‌های فیزیکی پژوهشگاه بهره‌برداری کند.

کد خبر 323087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =