پارس جنوبی برای تولید حداکثری گاز در زمستان آماده است

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با تشریح برنامه‌های این شرکت در بخش‌های توسعه و تولید، به پایان عملیات تعمیرات اساسی سکوهای پارس جنوبی اشاره کرد و از آمادگی کامل برای تولید روزانه گاز به میزان ۷۰۰ میلیون مترمکعب در زمستان امسال خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، محمد مشکین‌فام در جریان بازدید هفتگی از طرح‌های در حال اجرای این شرکت، با بیان اینکه برنامه‌های از پیش تعیین‌شده در هر دو بخش توسعه و تولید به‌طور جدی دنبال می‌شود، گفت: برای تولید گاز از ۳۷ سکوی دریایی پارس جنوبی به میزان ۷۰۰ میلیون متر مکعب در روز آمادگی کامل داریم.

تلاش برای راه‌اندازی ردیف اول پالایشگاه فاز ۱۴ تا پایان آذرماه

وی تحقق تولید از ردیف اول تصفیه گاز پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی را به‌عنوان اولویت نخست مجموعه طرح‌های در حال اجرا عنوان کرد و گفت: در ابتدای سال ۱۴۰۰ وقفه‌ای کوتاه در اجرای کارها ایجاد شد که برنامه‌های توسعه را مختل کرد، اما با تلاش مضاعف کارفرما و پیمانکاران، فعالیت‌های خوبی صورت گرفته و در حال جبران تأخیرها هستیم و قولی را که به شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت مبنی بر تحقق تولید از پالایشگاه فار ۱۴ در پایان آذرماه امسال داده‌ایم به‌طور جدی دنبال می‌کنیم.

تکمیل پروژه انتقال میعانات گازی پارس ۲ به سایت

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس پروژه رو به پایان خط لوله انتقال میعانات گازی سایت ۲ پارس جنوبی به منطقه پارس یک را از مهم‌ترین برنامه‌های در حال اجرا توصیف کرد و گفت: با تکمیل این پروژه، میعانات گازی پالایشگاه‌های سایت ۲ پارس جنوبی از طریق یک خط لوله با ظرفیت هزار مترمکعب بر ساعت به سایت یک و تأسیسات ذخیره‌سازی میعانات گازی موجود در این منطقه منتقل می‌شود.

مشکین‌فام با تشریح دیگر جزییات این پروژه افزود: این پروژه شامل نزدیک به ۶۰ کیلومتر خط لوله ۳۲ اینچ و یک ایستگاه پمپاژ است و فعالیت‌های مناسبی در زمینه تکمیل آن انجام شده و امیدواریم تا پایان آبان‌ماه ۱۴۰۰ این خط لوله تکمیل شود و بتوانیم میعانات پالایشگاه‌های سایت ۲ را به سایت یک منتقل کنیم.

صادرات گاز مایع اسکله شماره ۲ و گوگرد از بندر سیراف پارس

وی به دیگر طرح در حال اجرای منطقه پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: در بندر سیراف پارس تنگناهای جزیی وجود داشت که در حال رفع است و طی بازدیدی که داشتیم، کار به‌خوبی پیشرفت داشته و فعالیت‌ها به‌طور جدی دنبال می‌شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه اسکله شماره یک صادرات گاز مایع (پروپان و بوتان) بندر سیراف پارس با ظرفیت ۵ هزار مترمکعب بر ساعت از بهمن‌ماه سال گذشته در حال بهره‌برداری است، گفت: روند ساخت و تکمیل اسکله شماره ۲ گاز مایع بندر سیراف پارس نیز با سرعت مناسبی در حال انجام است و به‌تازگی بازوهای بارگیری این اسکله نصب شده و این بخش از بندر نیز تا پایان امسال تکمیل خواهد شد.

مشکین‌فام از امکان انبارش گوگرد تولیدی پالایشگاه‌های پارس ۲ در اولین سوله ذخیره‌سازی گوگرد بندر سیراف پارس با ظرفیت ۴۳ هزار تن تا پایان دی‌ماه امسال خبر داد و گفت: صادرات این محصول نیز تا پایان سال ۱۴۰۰ محقق می‌شود.

تکمیل بلوک اول نیروگاه سیکل ترکیبی بعثت پارس جنوبی

وی درباره نیروگاه سیکل ترکیبی در حال پیش‌راه‌اندازی این شرکت در منطقه پارس یک گفت: تمامی فعالیت‌های اجرایی بلوک اول این نیروگاه تکمیل شده و فعالیت‌های باقیمانده شامل بازرسی‌ها و تست‌های این بلوک توسط سازنده در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه فعالیت‌های باقیمانده در بلوک اول نیروگاه سیکل ترکیبی بعثت پارس جنوبی ظرف یک ماه آینده تکمیل می‌شود، گفت: انتظار داریم تا پایان آذرماه راه‌اندازی اولین بلوک تولید برق با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات از نیروگاه سیکل ترکیبی بعثت را در دستور کار داشته باشیم.

مشکین‌فام درباره آخرین وضع پروژه مرکاپتان‌زدایی از میعانات گازی فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی (DMC) نیز گفت: فعالیت‌های اجرایی این پروژه پیشرفت خوبی داشته و منتظر هستیم با تحویل میعانات گازی از بهره‌بردار پالایشگاه به‌منظور تصفیه، این واحد هفته آینده وارد مدار تولید شود.

کد خبر 370132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =