مجوز ساخت ۲۰ طرح پیشران صنعت پتروشیمی دریافت شد

رئیس کل امور تحقیقات بازار شرکت ملی صنایع پتروشیمی به تعریف ۳۳ طرح‌ پیشران در صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون ۲۰ طرح مجوز احداث را دریافت کرده است که تعدای از آنها در سبد جهش سوم صنعت پتروشیمی گنجانده و از سوی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی فعال شده‌اند.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مسعود سایه‌بان درباره چشم‌انداز اجرایی شدن طرح‌های پیشران، اظهار کرد: طرح‌های پیشران صنعت پتروشیمی با راهبرد تکمیل و توسعه زنجیره ارزش و با هدف جبران کمبود خوراک‌های مورد نیاز صنایع تکمیلی، تنوع‌بخشی سبد محصولات، ایجاد ارزش افزوده و اشتغال‌زایی از دو سال پیش با محور مدیریت و برنامه‌ریزی و توسعه تعریف شد.

وی با بیان اینکه طرح‌های پیشران در قالب ۳۳ طرح تعریف شده است، افزود: اکنون ۲۰ طرح مجوز احداث را دریافت کرده است که تعدادی از آنها در سبد جهش سوم صنعت پتروشیمی گنجانده و از سوی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی فعال شده‌اند.

رئیس کل امور تحقیقات بازار شرکت ملی صنایع پتروشیمی تأکید کرد: با توسعه طرح‌های پیشران در زنجیره‌های اصلی پروپیلن، متانول، اتیلن، بنزن، اوره و بوتادین، ۲۰ نوع محصول جدید پتروشیمی تولید می‌شود که ضمن ارزآوری از طریق صادرات، حدود ۷۰ درصد از واردات محصولات پتروشیمی نیز کاهش می‌یابد.

سایه‌بان یکی از راهبردهای توسعه صنعت پتروشیمی را تکمیل زنجیره متانول خواند و افزود: اکنون ظرفیت متانول کشور بالغ بر ۱۲ میلیون تن است و با راه‌اندازی طرح‌های فعال متانول کشور تا سال ۱۴۰۴ (۲۰۲۵)، این ظرفیت سالانه به ۲۳ میلیون تن خواهد رسید.

وی همچنین در مورد راهبرد این شرکت درباره توسعه زنجیره الفین‌ها، گفت: با در نظر گرفتن مقدار کمبود پروپیلن در کشور و نیاز صنایع پایین‌دستی به این نوع  محصول، مدیریت برنامه‌ریزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی با در نظر گرفتن توسعه زنجیره الفین‌ها به‌ویژه پروپیلن و مشتقات آن نسبت به تعریف و اجرای طرح‌های MTO/MTP اقدام کرده است.

رئیس کل امور تحقیقات بازار شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار کرد: با اجرای طرح‌های پیشران MTP در زنجیره‌های مختلف از پروپیلن که هم‌اکنون از سوی هلدینگ پارسیان، هلدینگ پتروفرهنگ و فاتح صنعت کیمیا در حال اجراست، سالانه حدود ۵ میلیون تن از ظرفیت متانول کشور به تولید پروپیلن اختصاص می‌یابد.

وی اظهار کرد: ایجاد تعادل در بازارهای جهانی متانول و نیز همگام‌سازی با الگوهای جهانی مصرف متانول به‌ویژه در چین و تأمین تقاضای داخل از دیگر اهداف تعریف و اجرای طرح‌های MTO/MTP است.

کد خبر 410819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =