زنده نگه داشتن امیدها برای جلوگیری از افزایش دمای زمین در گلاسکو

نشست تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد در گلاسکو سرانجام پس از روزها و ساعت‌ها مذاکره و چالش بر سر استفاده از سوخت زغال‌سنگ و تدام تلاش‌ها برای محدود کردن افزایش دمای کره زمین و مبارزه با گرمایش جهانی با امضای توافقنامه‌ای به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از گلاسکو، مذاکرات آب‌وهوایی سازمان ملل متحد روز شنبه (۲۲ آبان‌ماه) با توافقی درباره بررسی سوخت‌های فسیلی به‌عنوان محرک اصلی گرمایش جهانی پایان یافت، در حالی که کشورهای متکی به سوخت زغال‌سنگ در آخرین لحظه به این تصمیم معترض بودند.

با وجود حصول توافقی برای زنده نگه‌داشتن امید به محدود کردن گرمایش جهانی به مقدار ۱.۵ درجه سانتیگراد، شمار زیادی از حدود ۲۰۰ کشور شرکت‌کننده در این نشست انتظار نتیجه بهتری را داشتند.

همایش دو هفته‌ای تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد در گلاسکو اسکاتلند یک پیروزی بزرگ برای حل‌وفصل قوانین مربوط به بازارهای کربن را به همراه داشت، با این حال نتوانست نگرانی‌های کشورهای آسیب‌پذیر را پیرامون تأمین مالی آنها توسط کشورهای ثروتمند - که مدت‌هاست وعده داده شده - کاهش دهد.

درام لحظه پایانی این نشست زمانی رقم خورد که هند با حمایت چین و دیگر کشورهای در حال توسعه وابسته به زغال‌سنگ، بند مربوط به «حذف تدریجی» نیروگاه‌های با سوخت زغال‌سنگ را رد کرد، پس از مذاکره نمایندگان چین، هند، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا، این بند به‌سرعت بدین شکل که استفاده از زغال سنگ کاهش یابد، اصلاح شد.

بوپندر یاداو، وزیر محیط زیست و آب و هوای هند، گفت: این بازنگری بازتابی از شرایط ملی اقتصادهای نوظهور را نشان می‌دهد.

این تغییر یک کلمه‌ای سبب ناامیدی کشورهای ثروتمند اروپا و کشورهای جزیره‌ای کوچک و سایر کشورهای در حال توسعه شد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: متن تصویب‌شده نوعی مصالحه است که باتاب دهنده منافع، شرایط، تضادها و شرایط اراده سیاسی در جهان امروز است.

کد خبر 448831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =