میدان گازی کشف‌شده‌ای در منطقه چالوس وجود ندارد

یک کارشناس انرژی گفت: هم‌اکنون میدان گازی کشف‌شده‌ای به نام چالوس وجود ندارد که بخواهد توافقی بر مبنای آن شکل گیرد و در واقع یک اشتباه فنی سبب انتشار اخبار نادرستی شده است.

به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری مهر، در هفته‌های گذشته اخباری مبنی بر بهره‌مندی بالاتر روسیه از میدان گازی چالوس نسبت به ایران منتشر شد. در نوک پیکان این اخبار نشریه اویل پرایس قرار داشت که در ماه‌های گذشته نیز اخبار مشابهی را منتشر کرده بود و مورد انتقاد و تکذیب مسئولان و کارشناسان قرار گرفت و از طرفی انتشار این اخبار با موج‌سواری گسترده رسانه‌های معاند همراه شد.

در همین زمینه، شاهین فرهمندیان، کارشناس ارشد انرژی در پاسخ به پرسشی مبنی بر چگونگی میدان گازی چالوس گفت: همان‌طور که می‌دانید آب‌های خزر در سمت ایران بسیار عمیق است و حداکثر عمق آب ۱۲۰۰ متر و میانگین ۳۰۰ متر است، به همین دلیل اکتشافات در این محدوده بسیار پیچیده و به‌طور کامل اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: درواقع علت شکل‌گیری این غلط رایج این بود که چند سال پیش در سمت شرقی این میدان فرضی، میدان رودسر کشف شد و پس از آن در لرزه‌نگاری‌های دوبعدی و سه‌بعدی، مسئولان منطقه متوجه شدند که این منطقه دارای منابع رسوبی است و این استعداد را دارد که ذخایر هیدروکربوری داشته باشد، به همین دلیل این منطقه به میدان گازی چالوس مشهور شد.

این کارشناس انرژی تأکید کرد: این لرزه‌نگاری چند سال پیش اتفاق افتاد و خبر جدیدی نیست، البته این لرزه‌نگاری به علت پیچیدگی‌هایی که داشت، از سوی پیمانکاران اروپایی انجام شد.

فرهمندیان ادامه داد: با توجه به اینکه در میدان‌های مجاور منابع نفتی پیدا شده بود، این حدس زده شد که ممکن است در این منطقه نیز میدان گازی وجود داشته باشد و بر اساس برآوردی که از آن منطقه کردند، پیش‌بینی شد این میدان اگر گاز داشته باشد، می‌تواند اندازه سه فاز پارس جنوبی منابع تحویل دهد.

وی با اشاره به اینکه این بحث نیازمند توسعه و حفر چاه‌های اکتشافی است، گفت: باید مشخص شود که این میدان به‌طور کلی چقدر اقتصادی است، یعنی دقیق مشخص شود که چقدر منابع دارد و این منابع از چه کیفیتی برخوردار است.

این کارشناس انرژی اظهار کرد: الگوی اکتشاف هم مهم است یعنی پس از آنکه یک چاه اکتشافی زده شد، یک چاه توصیفی زده می‌شود و باید بررسی شود که در طول این بهره‌برداری توصیفی، تداوم تولید به چه اندازه است.

فرهمندیان با بیان اینکه اولویت شرکت نفت در توسعه میدان‌های مشترک است و در این سال‌ها اتفاق جدیدی برای این میدان نیفتاده است، افزود: البته شنیده‌ام که یک چاه اکتشافی زده شده، اما به‌طور رسمی اعلام نشده است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر برداشت کشورهای همسایه از منابع دریای خزر گفت: در حال حاضر بیشترین برداشت مربوط به کشور آذربایجان است. سواحل این کشور در بعضی مناطق بسیار کم‌عمق است و حتی به زیر ۱۰ متر می‌رسد. این موضوع سبب شده که آذربایجان بتواند بیش از ۸۰۰ هزار بشکه از این میدان برداشت کند، اما دیگر کشورها از جمله روسیه برداشت بسیار پایین و به اندازه کمتر از ۵۰ هزار بشکه دارند.

این کارشناس انرژی تأکید کرد: یک نکته مهم در دریای خزر نظام حقوقی بهره‌برداری از منابع زیر آب‌هاست که مورد قبول ایران و ترکمنستان نیست. در مورد منابع زیر دریا توافق جامعی بین پنج کشور رخ نداده و به همین دلیل ایران و ترکمنستان به مرزهای فرضی کشورها انتقاد دارند.

فرهمندیان گفت: میدان‌های نفتی که در آب‌های دریای خزر وجود دارد، به‌صورت حوضچه‌های کوچک و مستقل است. در واقع مثل پارس جنوبی نیست که مشترک باشد و به همین دلیل بهره‌برداری دیگر کشورها تأثیری بر مخازن ما نمی‌گذارد.

وی در پاسخ به پرسشس مبنی بر گزارش‌های این ایام نشریه‌هاط خارجی مبنی بر توافق‌های ایران و روسیه در میدان گازی چالوس گفت: این بحث‌ها دارای اشکالات فنی است که احتمال می‌رود از خطای ترجمه‌ای یا بحث‌های کارشناسی ناشی شده است. ایران هم‌اکنون به هیچ توافقی در میدان گازی چالوس نرسیده، زیرا هنوز میدانی کشف نشده است و بعد از کشف میدان باید این بحث‌ها مشخص شود. هرچند با توجه به عمق بالای آن منطقه دریای خزر، اگر بنا بر حفاری و اکتشاف باشد ممکن است باید با پیمانکاران خارجی همکاری کنیم.

کد خبر 449312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =