سود قرارداد سوآپ گازی برای همه مردم منطقه خواهد بود

یک کارشناس مسائل منطقه گفت: مهم‌ترین نتیجه سوآپ گازی ایران، ترکمنستان و آذربایجان، تحکیم روابط منطقه‌ای است که سرانجام همه این منافع هم متوجه مردم منطقه است.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، ابوالفضل صدقی درباره روابط منطقه‌ای دولت با دیگر کشورها و حل بعضی از مشکلات و تعارضات مانند قرارداد گازی با ترکمنستان اظهار کرد: رویکرد و نگاه دولت سیزدهم بیشتر به همسایگان خود در منطقه است.

وی افزود: کشور ما در شرایط تحریمی به سر می‌برد و اگر بخواهیم از این مسیر تحریمی به سلامت عبور کنیم باید رویکرد و نگاه دولت نسبت به مراودات پیشین خود با کشورها تغییر کند؛ دولت سیزدهم هم این مسیر را انتخاب کرده، از یک سو در مذاکرات هسته‌ای شرکت کرده و به‌دنبال توافق با کشورهای غربی البته با پیش‌شرط‌های ایران است و از سوی دیگر موقعیت مراودات تجاری با همسایگان در منطقه را از دست نمی‌دهد.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه در صورت برداشته شدن تحریم‌ها طبیعی است که بعضی از مشکلات اقتصادی کشور حل می‌شود، بیان کرد: در صورتی که مذاکرات به نتیجه برسد طبیعی است که مردم از نتایج آن بهره‌مند می‌شوند، اما نباید فرصت کشورهای منطقه را از دست داد و قرارداد گازی با ترکمنستان که سال‌ها معلق مانده بود در این چهار ماه در راستای این اهداف دولت پیگیری شد و به نتیجه رسید.

صدقی گفت: به جرأت می‌توان گفت مهم‌ترین اقدام دولت این بود که در ماه‌های گذشته با کشورهایی که با ایران مرز جغرافیایی داشتند وارد مذاکره و مراودات تجاری شده است، یعنی به جای اینکه به‌دنبال کشورهای غربی برای مراودات تجاری باشیم، به سمت بازارهای همسایه پیش رفته‌ایم؛ کشورهای آسیای مرکزی مثل ترکمنستان، قزاقستان، تاجیکستان و... هم از این رویکرد ایران استقبال کردند.

وی تصریح کرد: آذربایجان، گرجستان، ارمنستان و حتی ترکیه که از کشورهای آسیای میانه هستند هم از مراودات تجاری در حوزه انرژی با ایران استقبال کردند؛ در دورنمای مراودات تجاری ایران با همسایگان، تجارت با افغانستان نیز قرار دارد.  

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به روابط دیرین ایران با چین و روسیه هم اظهار کرد: صادرات و واردات با کشورهای با جغرافیای نزدیک فرصت مهمی بود که سال‌ها از آن غفلت شده بود اما دولت سیزدهم به‌ویژه در حوزه انرژی این تجارت را احیا کرد و از این فرصت مهم بهره‌مند شد، قرارداد گازی با ترکمنستان هم یکی از این بهره‌گیری از فرصت‌هاست.

صدقی افزود: استان‌های شمالی کشور هم مانند دیگر استان‌ها نیازمند گاز هستند که اگر بخواهیم این گاز را از جنوب کشور به شمال انتقال بدهیم، باید متحمل هزینه‌های زیادی شویم اما از طرفی ترکمنستان در شمال کشور می‌تواند به ایران گاز بدهد و مشکل گازرسانی به استان‌های شمالی برطرف شود.

وی کرد: ایران معادل گازی که از ترکمنستان می‌گیرد، به ترکیه و کشورهای دیگر که با ترکمنستان ارتباط دارد می‌دهد. اهمیت اقتصادی سوآپ گازی میان ایران، ترکمنستان و آذربایجان تا جایی است که وابستگی تجاری میان کشورها به‌وجود می‌آید و همین مسئله سبب کاهش تهدیدهای امنیتی در منطقه نیز می‌شود.

این کارشناس مسائل منطقه ضمن تأکید بر اهمیت اقتصادی و ژئوپلیتیک این قرارداد برای تحکیم روابط منطقه‌ای بیان کرد: سود این مراودات تجاری سرانجام به همه مردم در منطقه می‌رسد؛ از طرف دیگر، قدرت‌های دنیا به‌ویژه بعضی از کشورهای غربی درمی‌یابند که ایران وابستگی تجاری و اقتصادی به آنها نداشته و در مذاکرات نیز نمی‌توانند از این مسیر فشاری وارد کنند.

کد خبر 449596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =