بیست‌وسومین نشست اوپک‌پلاس آغاز به‌کار کرد

بیست‌وسومین نشست وزیران نفت و انرژی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس) دقایقی پیش آغاز شد.

به گزارش خبرنگار شانا، وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو ائتلاف اوپک‌پلاس امروز (پنجشنبه، ۱۱ آذرماه) درباره سیاست‌های تولید نفت خام این ائتلاف در ماه ژانویه ۲۰۲۲ به‌صورت ویدیوکنفرانس مذاکره می‌کنند.

قیمت‌ انواع نفت خام در فاصله دو نشست ائتلاف اوپک پلاس تحت تأثیر اعلام برداشت کشورهای مصرف‌کننده بزرگ از ذخیره‌سازی‌های راهبردی نفت خام و شیوع سویه اُمیکرون، بیش از ۱۶ دلار برای هر بشکه در مقایسه با رکورد بالایی که در اکتبر (۸۶ دلار) داشت، ریزش کرده است.

فرآیند تصمیم‌گیری برای تولیدکنندگان اوپک‌پلاس با این شرایط پیچیده شده است. بعضی از ناظران این گروه پیش‌بینی کرده‌اند که اوپک‌پلاس ممکن است به‌منظور مقابله با اشباع عرضه، برنامه افزایش تولید در ژانویه را متوقف کند و برخی دیگر اما معتقدند اوپک‌پلاس سیاست افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید روزانه در ماه ژانویه را ادامه خواهد داد و در ماه فوریه افزایش تولید را متوقف می‌کند، اکنون باید صبر کرد و نتیجه را دید.

اوپک و متحدانش از ماه اوت هر ماه ۴۰۰ هزار بشکه در روز به تولیدشان اضافه کرده‌اند تا به محدودیت عرضه‌ای که در سال ۲۰۲۰ به اجرا گذاشتند، خاتمه دهند.

اوپک‌پلاس در واکنش به فروپاشی تقاضا در اوج بحران شیوع ویروس کووید-۱۹، تولید خود را از ماه مه سال ۲۰۲۰، ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز معادل حدود ۱۰ درصد از تقاضای جهانی محدود، اما پس از آن زمان با بهبود تقاضا، محدودیت عرضه را به مرور تسهیل کرد.

کد خبر 449748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =