احیای روابط اقتصادی با ترکمنستان ذیل قرارداد جدید گازی/ نیازی به مناقشه گازی با ترکمن‌ها نبود

معاون بازرگانی و امور بین‌الملل وزارت نفت در دولت یازدهم گفت: امضای قرارداد جدید گازی اتفاقی مبارک بود که سبب احیای روابط اقتصادی با ترکمنستان شد، تجارت گاز با ترکمن‌ها از اولویت‌های ویژه ایران است و نیازی به مناقشه با این کشور نبود.

به گزارش شانا به نقل از فارس، منصور معظمی با اشاره به قرارداد سوآپ گازی ایران، ترکمنستان و آذربایجان بیان کرد: پیش از بررسی قرارداد جدید سوآپ گاز ابتدا خدمتتان عرض می‌کنم که هر اقدامی که امنیت ملی ایران را افزایش و ارتباطات بین‌المللی ایران را گسترش دهد همسو با منافع ملی تعریف می‌شود و اقدام ارزشمندی است.

وی ادامه داد: ایران از منظر منابع طبیعی وضعیت فوق‌العاده‌ای دارد که یکی از این منابع خدادادی گاز طبیعی است. حجم منابع گازی کشور، ایران را در جایگاه دوم بیشترین دارنده منابع گازی دنیا قرار داده است، اما تولید و صادرات گاز ایران در وضع مناسبی نیست.

توسعه تجارت گاز، افزون بر منافع اقتصادی منجر به همگرایی کشورها با ایران می‌‎شود

معاون پیشین بازرگانی و امور بین‌الملل وزارت نفت اظهار کرد: تجارت گاز موضوعی دوبعدی است و افزون بر اینکه منجر به افزایش درآمد ارزی می‌شود، قدرت چانه‌زنی کشورها در صحنه سیاسی بین‌المللی را نیز افزایش می‌دهد و به‌نوعی همگرایی و وابستگی سیاسی متقابل را نیز به همراه دارد.

معظمی گفت: به بیان دیگر ایران می‌تواند با توسعه تجارت گاز، کشوری را به منابع گازی خود وابسته کند که این موضوع از این جهت ارزشمند است که وابستگی سیاسی برای طرف مقابل ایجاد می‌کند. وقتی کشوری به تجارت گاز با ایران وابسته شد در مناسبات سیاسی، اقتصادی و حتی اجتماعی خود تلاش می‌کند که ایران را از خود نرنجاند تا در تأمین نیاز خود از طریق ایران دچار مشکل نشود.

وی افزود: تجارت انرژی از جمله مقوله‌هایی است که علاوه بر تأمین نیاز ارزی برای کشور، از منظر ژئوپلیتیک نیز منجر به تقویت قدرت سیاسی ایران می‌شود. پس تا الان هرچقدر از توسعه تجارت انرژی و به‌خصوص گاز عقب مانده‌ایم و کارها را زمین گذاشته‌ایم بدین معناست که فرصت‌سوزی کرده‌ایم. فرصت توسعه تجارت گاز در گذشته برای ایران وجود داشت، اما به دلایلی از فرصت‌ها استفاده نکردیم.

امضای قرارداد جدید گازی اتفاقی مبارک بود که باید ادامه‌دار باشد

معاون پیشین بازرگانی و امور بین‌الملل وزارت نفت اعلام کرد: امضای قرارداد سه‌جانبه سوآپ گاز میان ترکمنستان، ایران و آذربایجان، اتفاقی مبارک است و بنده به سهم خود به‌عنوان کارشناس نفتی از مجموعه وزارت نفت تشکر می‌کنم و امیدوارم دامنه این اقدام‌ها در کشور گسترش یابد.

معظمی گفت: ممکن است گفته شود حجم گازی که سوآپ می‌شود، اندک است، اما مشکلی نیست، با تدابیری که اندیشیده می‌شود، این رقم افزایش می‌یابد.

وی تأکید کرد: موقعیت جغرافیایی ایران از جنبه راهبردی، بسیار حائز اهمیت است. در بازار گاز منطقه، ایران باید تبدیل به پلی شود که تجارت گاز میان کشورها را انجام می‌دهد و به اصطلاح به قطب گازی منطقه تبدیل شود.

احیای روابط اقتصادی با ترکمنستان گام مهمی بود که برداشته شد

معاون پیشین بازرگانی و امور بین‌الملل وزارت نفت گفت: ترکمنستان وابستگی زیادی به منابع ارزی حاصل از صادرات گاز دارد و ظرفیت صادرات گاز خوبی نیز داراست و چه بهتر که ایران مقصد صادراتی ترکمنستان شود.

معظمی گفت: ایده‌آل بنده این است که ایران کل گاز صادراتی ترکمنستان را بخرد و خودش این گاز را با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک ممتاز خود به دیگر کشورها صادر کند.

وی بیان کرد: احیای روابط اقتصادی با ترکمنستان گام مهمی بود که برداشته شد، ترکمنستان همسایه ایران است و ما با امضای قرارداد گازی روابطمان با ترکمنستان را تقویت کردیم و این موضوع بی‌شک به نفع کشور است.

نیازی به مناقشه گازی با ترکمنستان نبود

معاون پیشین بازرگانی و امور بین‌الملل وزارت نفت اظهار کرد: از منظر سیاسی ارتباط کشورها با همسایگان خود بسیار حائز اهمیت است و ما باید این موضوع را به‌عنوان یکی از اصول سیاست خارجی پیگیری کنیم، بنده نمی‌گویم ما با دیگران ارتباط نداشته باشیم، بلکه می‌گویم ارتباط یک کشور با همسایگانش اولویت خاص‌تری دارد که این موضوع در حال حاضر در دستور کار قرار گرفته است.

معظمی گفت: به نظر بنده دولت سیزدهم این دست قراردادها و توافق‌ها را باید در ادامه کار گسترش دهد و بنای خود را به همکاری با همسایگان قرار دهد.

وی افزود: به‌طور کلی اولویت ایران باید این باشد که به جای حضور در محاکم بین‌المللی از منظر دیپلماتیک مسائل خود را حل‌وفصل کند، شما ببینید همین اکنون قرارداد کرسنت تبدیل به آش نخورده و دهان سوخته تبدیل شده است، برای نمونه در همین موضوع ترکمنستان هم نیازی به مناقشه نبود.

معاون پیشین بازرگانی و امور بین‌الملل وزارت نفت گفت: وقتی ما می‌توانیم با همسایگان خود دیالوگ کنیم، چرا با هم مجادله حقوقی کنیم. عقل و منطق به ما می‌گوید که بهتر است بر سر میز مذاکره بنشینیم و بر اساس منافع دو طرف به نتیجه برسیم.

نباید به‌راحتی از فرصت‌های توسعه تجارت گاز ایران بگذریم

معظمی گفت: در مجموع با توجه به منابع گازی و موقعیت جغرافیای ویژه ایران، فرصت ما برای صادرات گاز زیاد است و باید از این فرصت‌ها استفاده کرد و به‌راحتی از آنها نگذشت.

وی در پایان اظهار کرد: هر چند ایران در زمستان برای تامین گاز خود دچار مشکل است، اما در بقیه روزهای سال حجم گاز مازاد قابل ملاحظه‌ای دارد اما چرا برای آن برنامه‌ریزی نشده است؟ یعنی اگر نگاه‌مان را ملی کنیم، فرصت‌هایی پیش روی ماست که می‌توانیم از آن نهایت بهره را ببریم.

کد خبر 449765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =