راکتور واحد آیزوماکس پالایشگاه نفت امام‌خمینی (ره) شازند تعمیر شد

پروژه «تدوین دستورعمل و نظارت بر تعمیر راکتور V-632 واحد آیزوماکس شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند» با دانش فنی پژوهشگاه صنعت نفت با موفقیت پایان یافت.

به گزارش شانا به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، محمدرمضان یارندی، مسئول پروژه تعمیر راکتور V-632 واحد آیزوماکس پالایشگاه شازند گفت: در سال ۱۳۹۵، یکی از سه راکتور آیزوماکس واحد هیدروکراکر شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند به‌دلیل شکسته شدن یکی از پخش‌کننده‌های گاز سرد هیدروژن و ایجاد چهار ترک در بخش حساس نازل ورودی، از سرویس خارج شد.

وی به ویژگی‌های راکتورهای واحد آیزوماکس اشاره کرد و گفت: از لحاظ شرایط عملیاتی این راکتورها دارای پیچیدگی‌های ویژه‌ای هستند و با توجه به دما و فشار بالای کاری و حضور عوامل خطرناک مانند گاز هیدروژن، سولفید هیدروژن و عوامل خورنده مانند اسیدهای آلی و معدنی، همواره به‌عنوان یکی از پرخطرترین تجهیزات پالایشگاه به‌شمار می‌آیند.

مسئول پروژه تعمیر راکتور V-632 واحد آیزوماکس پالایشگاه شازند افزود: به‌دلیل پیچیدگی‌های گفته‌شده، جنس بدنه راکتور از فولادهای کم‌آلیاژ فریتی انتخاب می‌شود که روی آن با فولادهای زنگ‌نزن آستنیتی روکش می‌شود و به‌طور معمول با توجه به دما و فشار کاری، ضخامت بدنه این راکتورها بالاتر از ۱۸ سانتی‌متر  است.

یارندی ادامه داد: بدنه این آلیاژها به مرور زمان در اثر قرارگیری در دمای بالا و حضور گاز هیدروژن دچار تُردی می‌شود، به‌ نحوی که انجام هیچ‌گونه فعالیت تعمیراتی بدون رعایت نکات متالورژیکی روی این راکتورها امکان‌پذیر نیست، از این‌رو عملیات تعمیر، نیازمند رعایت تمهیدهای ویژه است.

وی با اشاره به اقدام‌های مؤثر پژوهشگاه صنعت نفت، گفت: پس از مشخص شدن بروز ترک در نازل ورودی گاز سرد راکتور V-632 پالایشگاه شازند، با توجه به دو تجربه موفق پژوهشگاه صنعت نفت در تعمیر ترک مبدل حرارتی TE-601مرتبط با راکتور آیزوماکس پالایشگاه تبریز در سال ۱۳۷۹ و تعمیر Top Flange راکتور پالایشگاه اصفهان، این پروژه به پژوهشگاه صنعت نفت واگذار شد.

مسئول پروژه تعمیر راکتور V-632 واحد آیزوماکس پالایشگاه شازند تصریح کرد: با وجود نظر برخی متخصصان این حوزه مبنی بر تعویض کامل نازل ورودی، محققان پژوهشگاه صنعت نفت معتقد بودند با توجه به حجم بالای جوشکاری و دمای بالا، احتمال بروز ترک‌های ترد در صورت تعویض وجود دارد؛ از ‌این رو تصمیم بر آن شد نازل ورودی راکتور بر اساس دستورعملی دقیق تعمیر شود.

یارندی با بیان اینکه شرکت پالایش نفت شازند در این زمینه مکاتباتی را با شرکت ژاپنی سازنده راکتور نیز انجام داده است، گفت: در آن زمان شرکت ژاپنی مبلغی بیش از ۵ میلیون دلار برای تعمیر این راکتور از شرکت پالایش نفت شازند مطالبه کرد. بر همین اساس با توجه به مشکلات عملیاتی خارج کردن راکتور از محل و لزوم انتقال آن به کارگاه، همچنین قیمت بالای پیشنهادی شرکت ژاپنی، سرانجام مقرر شد تعمیر با نظارت پژوهشگاه صنعت نفت، از سوی یک شرکت داخلی و بر اساس دستورعمل تعمیراتی پژوهشگاه انجام شود.

وی ادامه داد: به این منظور پروژه‌ای با عنوان «تدوین دستورعمل و نظارت بر تعمیر راکتور V-632 واحد آیزوماکس شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند» در سال ۱۳۹۸ تعریف و فعالیت‌های پروژه آغاز شد.

به گفته مسئول پروژه تعمیر راکتور V-632 واحد آیزوماکس پالایشگاه شازند، در آغاز اجرای این پروژه دستورعمل کارشناسی‌شده و جامع منطبق با تازه‌ترین استانداردهای روزآمد دنیا و در نظر گرفتن همه نکات فنی لازم‌الاجرا، از سوی پژوهشگاه صنعت نفت تهیه و در اختیار پالایشگاه امام خمینی شازند قرار داده شد.

وی تصریح کرد: پس از تعیین مجری تعمیرات از سوی پالایشگاه، اقدام‌های اجرایی پروژه از اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۰ آغاز شد و با توجه به لزوم نظارت کامل بر فرآیند تعمیر، برای اطمینان از حسن اجرای کار، در فاصله اردیبهشت‌ماه تا مهرماه، به‌طور پیوسته، همواره تعدادی از محققان گروه پژوهش خوردگی فلزات در محل پالایشگاه حضور داشند و بر فعالیت‌های اجرایی این پروژه نظارت کردند.

این مسئول پروژه در پایان گفت: با توجه به کم‌نظیر بودن این اقدام، اجرای فرآیند تعمیر با چالش‌های فنی بسیاری مواجه بود که خوشبختانه با تلاش و تجربه متخصصان گروه پژوهش خوردگی، این پروژه با موفقیت انجام و در انتها نیز آزمون هیدرواستاتیک، در فشار طراحی ۲۱۰ (Brag) و در دمای ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد با موفقیت پشت سر گذاشته شد و هم‌اکنون راکتور عملیاتی است.

کد خبر 449943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =