افزایش ۱۳۰ میلیون مترمکعبی برداشت روزانه گاز از سال آینده

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از اجرای طرح‌های افزایش تولید گاز به‌عنوان اولویت‌های این شرکت یاد کرد و گفت: سال آینده ظرفیت تولید گاز کل کشور ۱۳۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار شانا، محسن خجسته‌مهر صبح امروز (۲۹ آذر ماه) در حاشیه آیین گرامیداشت روز پژوهش و فناوری در جمع خبرنگاران به فعالیت‌های اولویت‌دار شرکت ملی نفت ایران اشاره کرد و گفت: روند اجرای طرح توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی شتاب خوبی دارد و با توفیق الهی، سال آینده بخشی از گاز فاز ۱۱ به شبکه سراسری تزریق می‌شود.

وی درباره سکوهای دریایی این فاز گفت: برای آنکه تولید از فاز ۱۱ سریع‌تر به نتیجه برسد، از ظرفیت خالی سکوهای دریایی فاز ۱۲ پارس‌ جنوبی استفاده می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره دیگر طرح‌های افزایش ظرفیت تولید گاز کشور گفت: بهره‌برداری از نخستین فاز میدان گازی کیش و اجرای طرح‌های افزایش تولید در شرکت نفت مناطق مرکزی موسوم به طرح ضربتی افزایش ظرفیت برداشت گاز که در مجموع قرار است ۱۳۰ میلیون مترمکعب ظرفیت تولید روزانه گاز کشور را افزایش دهد، از برنامه‌هایی هستند که برای سال آینده در نظر گرفته‌ایم.

خجسته‌مهر درباره طرح ضربتی افزایش ظرفیت تولید گاز در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران توضیح داد: هم‌اکنون قراردادهای این طرح در حال اجرای مقدمات برگزاری مناقصه‌هایی هستند که اجرای آن می‌تواند با سفارش ساخت کالا برای تولیدکنندگان داخلی نویدبخش باشد و اشتغال‌زایی را برای کشور به‌همراه دارد.

وی از برنامه هشت ساله شرکت ملی نفت ایران برای افزایش ظرفیت تولید گاز کشور یاد و تصریح کرد: هم‌اکنون ظرفیت روزانه تولید گاز کشور نزدیک به یک میلیارد مترمکعب است که با برنامه هشت ساله وزارت نفت، امیدواریم ظرفیت تولید و فرآورش به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب در روز برسد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره مجوز فروش نفت به افراد حقیقی و حقوقی و نحوه احراز صلاحیت آنها گفت: فروش نفت همیشه تابع قوانین و مقرراتی بوده است و اگر شخصی شرایط منطبق با این ضوابط را داشته باشد، می‌تواند برای خرید نفت اقدام کند.

خجسته‌مهر درباره طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه تأسیسات توضیح داد: خوشبختانه طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه برای عمده تأسیسات شرکت ملی نفت ایران از دوره‌های گذشته وجود داشته است و در دولت سیزدهم ما اجرای این پروژه‌ها را شتاب می‌بخشیم، اما برای دیگر تأسیسات طرح‌هایی داریم و جمع‌آوری گازهای مشعل در پارس‌جنوبی با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری از آن جمله است و قرار شده مناقصه‌هایی را برای اجرای این پروژه‌ها برگزار کنیم.

کد خبر 450583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =