۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۹
  • کد خبر: 450587
مدیران نفتی درباره پژوهش چه گفتند؟

مدیران صنعت نفت هم‌زمان با هفته پژوهش با ارائه دیدگاه‌های خود در این بخش بر ضرورت استفاده از فناوری در این صنعت تأکید و بیان کردند: راه توسعه صنعت نفت از مسیر پژوهش می‌گذرد.

محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران می‌گوید: در شرایط کنونی ما تنها قادر هستیم ۳۰ درصد نفت موجود را برداشت کنیم از این رو اگر می‌خواهیم این دارایی زیر زمینی را به ثروت روزمینی تبدیل کنیم به‌طور حتم باید از علم و فناوری بهره‌مند شویم.

وی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم اقتدار داشته باشیم هیچ راهی جز مدد گرفتن از علم و فناوری نداریم، می‌گوید: ذخایر زیرزمینی زمانی می‌تواند به‌عنوان مزیت اقتصادی مطرح باشند که بتوانیم به مدد علم و فناوری این ثروت را تولید کنیم و هم‌اکنون نیاز اولویت‌دار و اساسی ما در صنعت نفت، فناوری است.

علیرضا دانشی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب معتقد است: زمانی می‌توان از موفقیت در عرصه پژوهش و فناوری صحبت کرد که نگاه ما در حوزه بالادست و پایین‌دست به سمت زنجیره ارزش باشد، این بدان معناست که با مدنظر قرار دادن اقتصاد پروژه‌ها، به تقویت ارزش افزوده برسیم.

وی با بیان اینکه حرکت به سمت رویکرد مطالعه‌محور، خلق و بهره‌گیری از دانش و توجه به اصل نوآوری، باید در اولویت برنامه‌های این شرکت باشد که بی‌شک لازمه آن، توجه به نیروی انسانی و احصای ایده‌ها و فکرهاست، تصریح می‌کند: ارتقای جایگاه شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به‌عنوان شرکت تراز اول منطقه باید در هدف‌گذاری پروژه‌های پژوهشی دیده شود.

مهدی فکور، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، پژوهش را گره‌گشای مشکلات صنعت نفت کشور می‌داند و می‌گوید: متأسفانه مشکلات فرآیندی در کشور پیچیده و مشکل‌ساز هستند و نیاز به اصلاح دارند، اما این اصلاح نمی‌تواند به‌واسطه قانون‌گذار و فردمحور اجرا شود، بلکه نیازمند کار پژوهشی است و طی پژوهش باید فرآیندهای و روش‌های جدید برای آسان کردن کارها احصا شوند.

وی با بیان اینکه به‌واسطه فعالیت‌های پژوهشی اکنون بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد چاه‌های نفت و گاز کشور با دانش و تجهیزات ایرانی فعالیت می‌کنند، تصریح می‌کند: صنعت انرژی کشور سمت‌وسویی دارد که تابع حرکت جهانی است، ما ناخودآگاه مجبوریم با این حرکت همسو باشیم، اما بودن در نوک پیکان این حرکت بهتر از دنباله‌رو دیگران بودن است.

عباسعلی پرتقالی، رئیس پژوهش و فناوری و کانون تفکر شرکت نفت و گاز پارس هم از نیازهای پژوهشی این شرکت می‌گوید: طی چند فراخوان در شرکت نفت و گاز پارس، مجموعه‌ای از نیازهای پژوهشی گردآوری و پس از بررسی در کارگروه‌های تخصصی و ارزیابی آنها، موضوع‌های متناسب با ضرورت‌ها و منابع مالی امور پژوهشی، اولویت‌بندی شدند. پس از انجام فرآیند انتخاب عناوین، سبد پژوهش و فناوری این شرکت برای سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در قالب ۱۱ پروژه تدوین شده که از این تعداد هشت پروژه به مبلغ کلی ۷۹ میلیارد ریال به امضای قرارداد رسیده و ابلاغ شده است.

وی تصریح می‌کند: در این پروژه‌های پژوهشی از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌های معتبر کشور بهره‌مند شده‌ایم، اظهار کرد: تعداد مجریان پژوهشی طرف قرارداد هفت مرکز پژوهشی دانشگاهی و یا شرکت‌های دانش‌بنیان هستند که از این هفت مرکز پژوهشی، سه شرکت دانش‌بنیان در پروژه‌های پژوهشی شرکت همکاری می‌کنند. این شرکت‌ها به دلیل فعالیت در قالب بنگاه‌های کسب‌وکار کوچک و متوسط (SME) در حوزه کارآفرینی و پر کردن چرخه دانشگاه تا صنعت، از اهمیت ویژه‌ای در سبد پژوهشی این شرکت برخوردارند.

محمدسعید حسین‌زاد، رئیس پژوهش و فناوری شرکت نفت خزر با بیان اینکه تحقیق و پژوهش از ابزارهای اساسی برای رفع نیازهای عملیاتی و فنی در زمینه کسب فناوری‌های نو است، تصریح می‌کند: اداره پژوهش و فناوری نفت خزر هم‌اکنون افزون بر جذب سربازان نخبه وظیفه و هدایت پایان‌نامه‌های دانشجویی مربوط به دانشگاه‌های برتر کشور، پروژه‌های پژوهشی مربوط به بخش زمین‌شناسی، مهندسی و ساختمان، قراردادهای نفتی و مدیریت دانش را در حال اجرا دارد و حدود بیش از ۸۰ درصد از این پروژه‌ها انجام شده و امید است تا پایان سال ۱۴۰۰ به اتمام برسند.

وی می‌گوید: هم‌اکنون واحد پژوهش و فناوری نفت خزر در حال برنامه‌ریزی برای تعریف پروژه‌های نو در سال ۱۴۰۱ است و نیازهای پژوهشی خود را از طریق فراخوان عمومی به اطلاع پژوهشگران می‌رساند.

حسین یاقوت‌نژاد، سرپرست اداره پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب هم با بیان اینکه در سال پژوهشی امسال از مهرماه ۱۳۹۹ تا مهرماه ۱۴۰۰ تعداد ۱۸ پروژه پژوهشی جدید به ارزش ۲۳۰ میلیارد ریال با مراکز علمی و تحقیقاتی امضا کرده‌ایم که تعداد آنها نسبت به سال پژوهشی پارسال ۳ برابر بیشتر بوده است، می‌گوید: هم‌اکنون ۳۷ پروژه پژوهشی در ۱۱ بخش مدیریت‌ مخازن، علوم حفاری، رفع چالش‌های ازدیاد برداشت نفت (IOR/EOR)، بهینه‌سازی تولید، حفاظت صنعتی، ارتباطات، صرفه‌جویی انرژی، ساخت فناورانه مواد و تجهیزات، علوم زمین و مطالعات راهبردی و منابع انسانی در حال اجراست.

وی می‌افزاید: این شرکت با هدف ارائه راهکار و حل مشکلات در قالب پروژه‌های زودبازده و کوتاه‌مدت، تقویت ارتباط صنعت با دانشگاه و اکتساب فناوری‌های اولویت‌دار، فرصت مطالعاتی برای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های پژوهشی فراهم کرده است. بر اساس این طرح، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها می‌توانند به‌صورت انفرادی یا گروهی تا سقف ۶۵ میلیون تومان برای سال ۱۴۰۰ با این شرکت قرارداد پژوهشی امضا کنند.

محمدعلی بیگ‌زاده، مدیر پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری ایران با اشاره به هم‌افزایی و همکاری مستمر مدیریت پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت این شرکت با دانشگاه‌ها، مراکز علمی، پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری اظهار می‌کند: فرهنگ و تفکر پژوهش باید در بخش‌ها و سطوح مختلف شرکت نهادینه شود و از ظرفیت‌های پژوهشگران و فناوران داخلی به‌ویژه متخصصان شرکت نهایت استفاده به‌ عمل آید.

و اما عبدالله ارزانی، کارشناس ارشد مدیریت نگهداری و تعمیرات شرکت ملی حفاری با تولید گریس پمپ هیدرولیک دبی متغیر صنعتی، موفق به ثبت ششمین اختراع خود در زمینه علوم هیدرولیک و مکانیک در اداره ثبت اختراعات کشور شد. عبدالله ارزانی دارای مدرک کارشناسی ارشد مکانیک و فعالیت در اداره تعمیرات و نگهداری تاپ درایو مدیریت نت در هفته پژوهش بر اساس شاخص‌ها و ارزیابی‌های به‌عمل‌آمده به‌عنوان پژوهشگر برتر سال ۱۴۰۰ شرکت انتخاب شد.

کد خبر 450587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =