تغییر مسیر صنعت نفت به سمت فناوری‌محور

معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت گفت: رویکرد وزارت نفت دولت سیزدهم این خواهد بود که اگر محوریت قراردادها را از «میدان‌محور» به «فناوری‌محور» یا «مسئله‌محور» تغییر دهیم، نتیجه بهتری را شاهد باشیم.

به گزارش شانا، توجه به ساخت داخل به‌عنوان یکی از سیاست‌ها و اولویت‌های مهم دولت سیزدهم اعلام شده است؛ رویکردی که می‌تواند در مسیر تقویت هرچه بیشتر توان سازندگان داخلی مؤثر باشد.

اگرچه دوره تحریم‌های یکجانبه، فرصت بهره‌مندی هرچه بیشتر از توان داخل را به‌ویژه در صنعت نفت فراهم کرده است، به‌گونه‌ای که در شرایط موجود، سهم خیره‌کننده بهره‌گیری از تولید داخل را در این عرصه شاهد هستیم و این راه با تقویت و حمایت هرچه بیشتر می‌تواند به پویایی و شکوفایی آنها (سازندگان داخلی)، همچنین توسعه سریع‌تر این صنعت راهبردی منجر شود.

آن‌گونه که معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت نیز از حرکت و رویکرد جدید وزارت نفت در این مسیر سخن می‌گوید.

وحیدرضا زیدی‌فرد که ۲۱ مهرماه امسال از سوی جواد اوجی به سمت معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت منصوب شد، در مأموریت خود از سوی وزیر نفت مواردی همچون توجه ویژه به داخلی‌سازی حداکثری تجهیزات و کالاهای اساسی مورد نیاز صنعت نفت، پیگیری جدی به‌منظور بومی‌سازی دانش فنی مورد نیاز صنعت نفت با اولویت به‌کارگیری حداکثری از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق ایجاد زمینه‌های لازم، حمایت و بهره‌گیری از ظرفیت مراکز دانشگاهی و پژوهشی در حوزه‌های فناورانه و اجرای صحیح قراردادهای امضا شده با مراکز مربوطه، اهتمام جدی برای ارتقا و روزآمد کردن نظام اجرایی و بهره‌برداری از پروژه‌های صنعت نفت، بهبود استانداردهای موجود در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت، شناسایی و به‌کارگیری نیروهای توانمند، متعهد و کارآمد بر اساس اصل شایسته‌سالاری و جانشین‌پروری و پایبندی به شفافیت فرآیندها و شناخت گلوگاه‌های فسادخیز و مبارزه جدی با عوامل مرتبط را در برنامه دارد.

زیدی فرد در گفت‌وگویی از برنامه‌ریزی و حرکت در این راه سخن گفته و ضمن آن بومی‌سازی حداکثری، اصلاح قراردادهای دانشگاه‌ها با صنعت نفت، خبر می‌دهد.

متن این گفت‌وگو در ادامه می‌آید:

رویکرد و برنامه معاونت پژوهشی وزارت نفت در دولت سیزدهم به‌منظور تقویت و بهره‌گیری بیشتر از ساخت داخل، همچنین تولید و سازندگان داخلی چیست و قرار است چه گام‌هایی برداشته شود؟

سیاست کلی دولت سیزدهم به‌نوعی حمایت از فرمایش‌های مقام معظم رهبری در زمینه تولید و رفع موانع موجود تولید است. باید اعلام کنم که این سیاست‌ها از سوی رئیس‌جمهوری به همه وزیران دولت سیزدهم ابلاغ شده است.

در این میان وی به‌ویژه از شخص وزیر نفت خواسته شد که به هر نحوی از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کند تا ما بتوانیم وابستگی خود را به خرید از خارج به شکل حداکثری کاهش و بومی‌سازی را در دوره تازه با حمایت از شرکت‌های داخلی و افزایش توان داخلی کشور گسترش دهیم.

وزیر نفت این سیاست را به بنده ابلاغ کرده‌اند و براساس همین مأموریت، تلاش ما در معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت این است که این کار را محقق کنیم. معتقدم یکی از زمینه‌های مناسب برای تحقق این مسئله در پارک نوآوری و فناوری نفت فراهم شده است که بدون شک معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت از این بستر استفاده خواهد کرد.

افزون بر آن بودجه‌های مناسبی از سوی مجلس شورای اسلامی برای سال ۱۴۰۰ و سال آینده در نظر گرفته شده و تلاش ما این است که این بودجه‌ها را در این مسیر سوق دهیم.

هم‌اکنون چه مقدار از نیاز صنعت نفت را سازندگان و توان داخل تأمین می‌کنند؟

موضوع تحریم‌ها در کشور به‌ویژه در صنعت نفت به‌نوعی برای ما در مسیر تقویت توان داخل به فرصت تبدیل شد. اکنون در این صنعت، وابستگی ۸۰ درصدی را به کمتر از ۵۰ درصد رسانده‌ایم.

از گذشته شاهد امضای قراردادهای مختلف با دانشگاه‌ها و مراکز علمی در زمینه ازدیاد برداشت و با رویکرد میدان محور بوده‌ایم، دولت سیزدهم چه رویکردی را در این زمینه دنبال می‌کند، آیا این مسیر ادامه خواهد داشت؟

در دوره وزارت گذشته، قراردادهایی به‌عنوان «قراردادهای میدان‌محور» با دانشگاه‌ها امضا شده است که بیشتر با هدف همکاری صنعت و دانشگاه و همچنین برطرف کردن نیازهای صنعت نفت بوده است. در این زمینه رویکرد وزارت نفت دولت سیزدهم این خواهد بود که شاید اگر محوریت قراردادها را از «میدان‌محور» به «فناوری‌محور» یا «مسئله‌محور» تغییر دهیم، نتیجه بهتری را شاهد باشیم.

در همین زمینه در نامه‌ای به وزیر نفت این مسئله را اعلام کرده و وی هم با این موضوع موافقت کرد. هم‌اکنون نشست‌هایی با ذی‌نفعان مربوطه در حال برگزاری است که هرچه سریع‌تر بتوانیم این موضوع را محقق کرده و غالب قراردادها را به سمت «فناوری‌محور» سوق دهیم.

با این اوصاف تکلیف قراردادهای فراوان امضا شده با دانشگاه‌ها چه می‌شود؟

نهایت تلاش ما این است که آن دسته از قراردادها را اصلاح و قراردادهای جدید امضا کنیم.

تشکیل صندوق پژوهش و فناوری از جمله اقدام‌ها برای حمایت مالی و به‌نوعی خرید تضمینی تولیدکنندگان است، در این زمینه تغییرات خاصی را شاهد خواهیم بود؟

نظر و رویکرد ما در زمینه صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت براساس تصمیم و نظر شورای معاونان وزارت نفت، تقویت آن است و افزون بر آن زمینه و بستری که در پارک نوآوری و فناوری نفت و سایر بخش‌ها وجود دارد، نهایت استفاده را داشته باشیم.

در بخش پارک نوآوری و فناوری نفت چه مسیری قرار است دنبال شود؟

پارک نوآوری و فناوری نفت می‌تواند به استارت‌آپ‌ها کمک کند. یک ماه پیش به همراه مدیرعامل شرکت ملی نفت و دیگر مسئولان از این مجموعه بازدید داشتیم و توانایی پارک را دیدیم. زمینه بسیار مناسبی در این پارک فراهم است و بنای ما این است که حتی آن پارک را تقویت کنیم. براساس تفاهم‌نامه‌ای که به‌تازگی با معاونت علمی ریاست جمهوری امضا شد، محوریت آن همین پارک فناوری بود. نظرمان این است که آن را تقویت کنیم و به بلوغ برسانیم.

با توجه به بازدید از سومین نمایشگاه ساخت و تولید ایرانی (تستا) چه ارزیابی از نمایشگاه و شرکت‌های حاضر مرتبط با صنعت نفت داشتید؟

شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها استقبال مناسبی از این دوره از نمایشگاه داشتند، اینکه پس از انقلاب شاهد این مقدار از رشد و بالندگی در زمینه‌های صنعتی و پژوهشی هستیم. سبب افتخار است و امیدواریم با حمایت‌های معاونت علمی ریاست جمهوری، همچنین وزارت نفت در بخش‌های مرتبط با این صنعت، شاهد رشد و شکوفایی بیشتری در این زمینه باشیم.

 منبع: نشریه مشعل

کد خبر 450948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =