ناتوانی روسیه در افزایش تولید طی دسامبر ۲۰۲۱

ناتوانی روسیه در افزایش عرضه نفت در ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ بیانگر فقدان ظرفیت افزایش تولید این کشور است.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، روسیه نتوانست در ماه دسامبر ۲۰۲۱ تولید نفت خود را افزایش دهد، این در حالی است که بر اساس توافق کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس)، سهمیه تولید نفت این کشور به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته و این مسئله بیانگر استفاده این کشور از همه ظرفیت تولید خود است.

در حالی که نشست وزیران اوپک‌پلاس برای بازبینی سیاست تولید نفت این ائتلاف در شرایط شیوع سویه اومیکرون ویروس کرونا روز سه‌شنبه (۱۴ دی‌ماه) برگزار می‌شود، افزایش نیافتن تولید روسیه بیانگر محدودیت‌های این ائتلاف برای افزایش عرضه در صورت ادامه روند احیای تقاضاست. عربستان، عراق و امارات متحده عربی می‌توانند تولید نفتشان را افزایش دهند، اما تولیدکنندگان دیگری مانند آنگولا، نیجریه و کویت برای بالا بردن و رساندن عرضه خود به سهمیه این کشورها در توافق اوپک‌پلاس به سختی تقلا می‌کنند.

بر اساس آمار مقدماتی وزارت انرژی روسیه، شرکت‌های روس در ماه دسامبر ۴۶ میلیون و ۱۱۰ هزار تن نفت خام و میعانات گازی تولید کردند که معادل ۱۰ میلیون و ۹۰۳ هزار بشکه در روز است که نسبت به ماه نوامبر تغییری نکرده است.

ارزیابی پایبندی روسیه به توافق اوپک‌پلاس دشوار است، زیرا داده‌های رسمی تولید این کشور به صورت مجموع منتشر می‌شود و شامل میعانات گازی هم هست که در توافق اوپک پلاس لحاظ نمی‌شود. اگر تولید میعانات گازی در ماه دسامبر مانند ماه نوامبر ۹۳۰ هزار بشکه در روز باشد، تولید روزانه نفت در این ماه حدود ۹ میلیون و ۹۷۳ هزار بشکه خواهد بود که حدود ۳۷ هزار بشکه پایین‌تر از سهمیه ماه دسامبر است.

کد خبر 451337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =