بازدهی ۱.۵ برابری پتروشیمی‌ها در مقایسه با کل بورس

سرپرست شرکت فرابورس گفت: بازده شرکت‌های پتروشیمی در بورس ۱.۵ برابر بازده کل بوده و نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در این بخش سود بالایی دارد.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، میثم فدایی‌واحد امروز (دوشنبه، ۱۳ دی‌ماه) در هم‌اندیشی «بررسی چالش‌های صنعت پتروشیمی و راهکارهای برون‌رفت از آن» با اشاره به اینکه مهم‌ترین مشکل شرکت‌های پتروشیمی در بورس پیش‌بینی‌پذیر نبودن وضع قیمت خوراک و سوخت در بودجه سال ۱۴۰۱ است، افزود: پیش‌بینی‌پذیری قیمت خوراک و سوخت پتروشیمی از مهم‌ترین اولویت‌ها برای فعالان بازار سرمایه است. حجم بالایی از بازار سرمایه را شرکت‌های پتروشیمی تشکیل می‌دهند و افت این شرکت‌ها سبب افت بازار سرمایه می‌شود.

وی نبود امکان سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در پروژه‌های جدید را یکی از ریسک‌های پیش روی واحدهای پتروشیمی دانست و ادامه داد: راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از راه‌های حل این مشکل است، اکنون ۵۵۰ هزار میلیارد تومان انواع صندوق سرمایه‌گذاری در بورس وجود دارد.  

سرپرست شرکت فرابورس ایران با تأکید بر اینکه یکی از ویژگی‌های سهام پتروشیمی پیچیدگی بازدهی است، گفت: دومین موضوع پروژه‌های نیمه‌تمام است. از همین رو شرکت پروژه‌های سهامی عام را راه‌اندازی کردیم تا با تکیه بر آن به تأمین مالی یک پروژه نیمه‌تمام بپردازیم.

فدایی ادامه‌ داد: در بازار سرمایه اقبال خوبی به سهام پتروشیمی‌ها وجود دارد و خاطره خوشی از پالایشگاه ستاره خلیج فارس داشتیم.

وی، راهکار دیگر را تأمین مالی از طریق فروش اوراق ارزی با توجه به قیمت شاخص دلار دانست و افزود: اوراق به‌صورت ریالی به فروش می‌رسد و با توجه به منابع پتروشیمی‌ها تبدیل به منابع ارزی شده و در سررسید با قیمت شاخص دلار تسویه می‌شود.

سرپرست شرکت فرابورس ایران تأکید کرد: در شرایط ثبات ارزی امکان انتشار اوراق ریالی با شاخص دلار وجود خواهد داشت.

کد خبر 451339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =