بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس؛ میزبان هشتمین سفر کاری و استانی اوجی

وزیر نفت در ادامه سفرهای استانی و کاری، این بار به هرمزگان سفر کرد و ضمن بازدید از طرح‌های وزارت نفت در این استان، به‌عنوان نماینده عالی رئیس‌جمهوری، در جزیره قشم حضور یافت تا از نزدیک در جریان طرح‌های دولت در این استان قرار گیرد و با حضور در نشست شورای اداری جزیره قشم، در دیدار با مردم و مسئولان این شهرستان با مسائل و موضوع‌های مدنظر آنان آشنا شود.

به‌ گزارش خبرنگار شانا، جواد اوجی روز پنج‌شنبه و جمعه (۲۳  و ۲۴ دی ماه) در جریان سفر به استان هرمزگان ضمن حضور در مزار شهدای گمنام و دیدار با خانواده شهید حسن ذاکری، از طرح نیمه‌کاره مجموعه ورزشی روستای هلر جزیره قشم و پالایشگاه نفت سنگین پارس بهین پالایش قشم بازدید کرد و کلنگ فاز دوم این پالایشگاه را بر زمین زد.

پس از آن اوجی از پل نیمه‌کاره خلیج‌فارس که قرار است بندرعباس را به جزیره قشم متصل کند، بازدید داشت. وزیر نفت همچنین در نشست شورای اداری شهرستان قشم حضور یافت و پس از آن به بندرعباس رفت تا با حضور در نشست شورای اداری استان هرمزگان با حضور سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری و دیگر اعضای کابینه و مقام‌های استانی، گزارش بازدید خود از جزیره قشم را به‌اطلاع رئیس‌جمهوری و هیئت دولت برساند.

بازدید از مزار شهدای گمنام جزیره قشم و دیدار با خانواده شهید ذاکری

حوالی ساعت ۱۰ صبح روز پنجشنبه وزیر نفت پس از  ورود به فرودگاه بندرعباس، از مسیر دریایی به اسکله شهید ذاکری جزیره قشم رفت و پس از دیداری کوتاه با مقام‌های محلی شهرستان قشم راهی مزار مطهر شهدای گمنام و پس از قرائت فاتحه و ادای احترام به این شهدای والامقام، در خانه شهید دانش‌آموز حسن ذاکری حاضر و از نزدیک جویای احوال خانواده این شهید بزرگوار شد.

هرمزگان؛ هشتمین ایستگاه سفرهای کاری و استانی اوجی

بازدید از مجموعه ورزشی نیمه‌کاره روستای هلر و پالایشگاه پارس بهین پالایش نفت قشم

وزیر نفت در مسیر رسیدن به پالایشگاه نفت فوق سنگین پارس بهین پالایش قشم، در محل ساخت پروژه مجموعه ورزشی نیمه‌کاره روستای هلر توقفی کوتاه داشت و در جریان توسعه این مجموعه قرار گرفت و در تماس با پیمانکار این طرح، خواستار پیگیری فوری و تکمیل آن شد.

اوجی پس از آن راهی نخستین پالایشگاه نفت فوق سنگین کشور شد و در آنجا اعلام کرد که با راه‌اندازی این پالایشگاه ظرفیت پالایشی استان هرمزگان به روزانه ۸۵۰ هزار بشکه می‌رسد که ۳۷ درصد ظرفیت کل کشور را شامل می‌شود.

وی همچنین با اشاره به چهار طرح پالایشی دیگر استان که هر کدام ۰ تا ۳۵ درصد پیشرفت دارند، تأکید کرد که با تکمیل این طرح‌ها ظرفیت پالایشی استان به یک میلیون ۵۵۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

وزیر نفت اجرای طرح‌های پالایشی را تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: توسعه ظرفیت پالایشی از خام‌فروشی در کشور جلوگیری می‌کند.

اوجی در جریان این بازدید همچنین کلنگ فاز دوم پالایشگاه را نیز بر زمین زد و گفت با سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون دلاری قرار است ظرفیت این پالایشگاه به ۱۰۰ هزار بشکه در روز برسد.

وی همچنین ضمن وعده حمایت، از سرمایه‌گذاران خواست برای اجرای طرح‌های پالایشی در سراسر کشور به‌ویژه جزیره قشم پا پیش بگذارند و تعهد داد که دغدغه‌ای برای تأمین خوراک چنین طرح‌هایی وجود نداشته باشد.

فاز نخست پالایشگاه نفت فوق سنگین پارس‌ بهین قشم با ظرفیت ۳۵ هزار بشکه در روز، با سرمایه‌گذاری ۲۲۰ میلیون دلاری اجرا شد و خوراک آن از نفت سنگین میدان‌های سروش و نوروز در خلیج‌فارس تأمین می‌شود. برای فاز دوم قرار است از میعانات گازی به‌عنوان خوراک استفاده شود.

هرمزگان؛ هشتمین ایستگاه سفرهای کاری و استانی اوجی

پل خلیج‌فارس، طرحی برای امنیت اقتصادی و اجتماعی جزیره قشم

وزیر نفت در ادامه بازدیدهای روز پنجشنبه خود از اجرای پایه‌های پل خلیج‌فارس که قرار است بندرعباس را به جزیر قشم متصل کند بازدید کرد، پلی که به گفته‌ مقام‌های محلی می‌تواند امنیت اقتصادی و اجتماعی را برای جزیره به ارمغان بیاورد.

پس از آنکه اوجی گزارش بازدید خود از این پل را به‌اطلاع رئیس‌جمهوری رساند، سید ابراهیم رئیسی روز جمعه از این پروژه بازدید کرد و در جریان اجرای آن که قرار است تا پایان ۱۴۰۴ به بهره‌برداری برسد، قرار گرفت.

بنا است تأمین مالی این پروژه با تهاتر نفت انجام شود که این موضوع از سوی پیمانکار ایرانی آن پذیرفته شده و قرار است اعتبار ۳۰۰ میلیون یورویی مورد نیاز این طرح در سه مقطع، هم‌زمان با اجرای پروژه (هر سال ۱۰۰ میلیون یورو)، تأمین شود.

برای اجرای این پروژه پیمانکاران خارجی نیز اعلام آمادگی کرده بودند که پیشنهادهای آنها به لحاظ مالی فراتر از پیشنهاد شرکت‌های ایرانی بود و بر همین اساس با تصویب هیئت دولت اجرای آن به شرکت ایرانی سپرده شد.

هرمزگان؛ هشتمین ایستگاه سفرهای کاری و استانی اوجی

نشست شورای اداری شهرستان قشم و دیدار نزدیک با مردم

بعد از ظهر روز پنجشنبه فرمانداری شهرستان قشم پذیرای وزیر نفت و هیئت همراه بود. در این دیدار با حضور مقام‌های محلی و جمعی از مردم شهرستان، نماینده شهرستان، امامان جمعه اهل تشیع و سنت قشم و نمایندگان شوراهای بخش‌های مختلف جزیره، به بیان خواسته مردم و مسئولان از دولت پرداختند و وزیر نفت به‌عنوان نماینده عالی دولت و رئیس‌جمهوری در جریان سفر ابراهیم رئیسی به استان هرمزگان شنونده سخنان آنان بود.

در ادامه اوجی درباره طرح‌های وزارت نفت و دولت در جزیره قشم برای مردم و مسئولان این شهرستان صحبت کرد و گفت: در مجموع در کل استان ۱۰۶۰ میلیارد تومان پروژه درمانی، عمرانی، بهداشتی، آموزشی، ورزشی و... تعریف شده است که در اختیار استاندار و دوایر دولتی قرار خواهد گرفت.

وی در تشریح اعتبار این پروژه‌ها گفت که ۴ درصد از اعتبارات توسعه میدان‌های نفتی به مسئولیت‌های اجتماعی همان منطقه اختصاص می‌یابد.

وزیر نفت همچنین با توجه به دغدغه مسئولان برای اجرای پل خلیج‌فارس گفت: این طرح از ۱۱ سال پیش تاکنون تغییر خاصی نداشته و باید اقدام‌های فوری انجام شود.

اوجی درباره ۳۹ میدان نفت و گاز در هرمزگان صحبت کرد و گفت که خیلی از آنها توسعه نیافته و قرار است در دولت سیزدهم مد نظر قرار گیرند.

وی در پاسخ به دغدغه مردم جزیره برای انتقال گاز، از تخصیص اعتبار ۱۰ هزار میلیارد تومانی یاد کرد و گفت: قول می‌دهم از خط لوله هفتم سراسری انتقال گاز، گاز بندرعباس به قشم عملیاتی شود تا افزون بر تأمین نیاز شهرستان، صنایع نیز بتوانند از مزیت‌های این نعمت استفاده کنند.

رفع مشکل مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد، واردات خودروی خارجی به مناطق آزاد، رفع تنش آبی در جزیره، احداث بیمارستان و کمک به ایجاد و توسعه مراکز درمانی، احداث و توسعه بزرگراه‌های درگهان لافت - قشم و ساحل جنوبی و احداث یک باب هنرستان در قشم به‌منظور هنرآموزی از دیگر مسائلی بودند که وزیر نفت در صحبت‌های خود با مردم و مسئولان قشم به آنها پرداخت.

هرمزگان؛ هشتمین ایستگاه سفرهای کاری و استانی اوجی

قدردانی رئیس‌جمهوری از وزیر نفت

پس از نشست شورای اداری شهرستان قشم، وزیر نفت جزیره را به مقصد بندرعباس ترک کرد تا گزارش بازدید خود را در نشست شورای اداری استان به گوش رئیس‌جمهوری و هیئت دولت برساند.

رئیسی پس از شنیدن صحبت‌های اوجی، ضمن قدردانی از وی، خواست که مسئولیت‌های اجتماعی نسبت به‌ مردم اجرا و اطلاع‌رسانی شود.

وی ادامه داد: مردم باید بدانند اگر نفت، گاز و پتروشیمی در این استان وجود دارد، از درآمد آن برای ساخت بیمارستان، احداث جاده و... هزینه می‌شود و این موضوع باید شفاف به اطلاع مردم برسد که مسئولیت اجتماعی صنایع اجرا می‌شود.

هرمزگان؛ هشتمین ایستگاه سفرهای کاری و استانی اوجی

کد خبر 451841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =